صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۵۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 30
کد خبر: ۵۲۸۳۱

ایران برای تمام کشورهای منطقه خواستار صلح، ثبات و آرامش است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی برای تمام کشورهای منطقه خواستار صلح، ثبات و آرامش است، گفت: این هدف با تقویت امنیت در منطقه محقق می شود.

به گزارش راهبرد معاصر، سید عباس موسوی عصر پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه معتقدیم روابط سیاسی با کشورهای دوست تقویت نشده و همپای سیاست فرهنگی جلو نرفته است، اظهار کرد: رشد روابط اقتصادی مهم‌ترین اولویت و هدف ما است.

 

وی با بیان اینکه بنادر موجود در استان گیلان دارای ظرفیت عظیمی است، افزود: در تمام این سال‌ها با جمهوری آذربایجان همکاری‌های بندری داشته‌ایم و باید اتصال بنادر دو کشور را برقرار کنیم که در این میان اتصال راه آهن رشت به آستارا نقش مهمی دارد.

 

ایران در امور داخلی عراق دخالت ندارند

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی عراق دخالتی ندارد، گفت: ایران به انتخاب عراق احترام می‌گذارد از این باب مسئولان دو کشور دیدارهای مختلف داشته و سعی دارند این روابط را به دور از منفی بافی های برخی از کشورها گسترش دهند.

 

وی با ابراز خوشحالی از بازگشت ثبات سیاسی به عراق و با بیان اینکه این کشور در حال بازیابی نقش خود در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می‌کند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را همواره برای مذاکره و گفتگو با همه کشورها اعلام کرده است اما آنچه میان ایران و عربستان جاری است سوءتفاهم بوده و عامل آن برخی کشورها هستند. منطقه تشنه رفع اختلافات است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه همچنین با تأکید بر اینکه ادعا باید با سند همراه باشد، افزود: حریم سه گانه برای ما حائز اهمیت بوده و اجاره نمی‌دهیم هیچ کشوری به آن خدشه وارد کند، ما نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی هشدار داده و به کشورهای عربی گفته‌ایم نزدیک شدن به اسرائیل خیانت به فلسطین است زیرا این رژیم صلح و ثبات منطقه را نمی‌خواهد.

 

وی اظهار کرد: سیاست ایران روابط همه جانبه با همسایگان و کشورهای مسلمان بوده و در این راه از طریق برخی قراردادها همکاری با کشورهایی همانند روسیه، ترکیه، و جمهوری آذربایجان این روابط در حال گسترش است روابط هستیم.

 

اختلافات باید با احترام به تمامیت ارزی کشورها حل شود

موسوی با اشاره به عدم پرداخت بدهی از سوی کره جنوبی به ایران به بهانه تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی، گفت: به آنها اعلام کرده‌ایم تحریم آمریکا بی اساس و یک جانبه بوده و هیچ کشوری نباید به تحریم آمریکا تن دهد، هیچ کشوری حق ندارد بخاطر دولت ثالث حق ایران را نادیده بگیرند.

 

وی همچنین به موضوع هواپیمای اوکراینی اشاره و با بیان اینکه هیئتی به این کشور رفت است، افزود: ایران پرداخت غرامت به بازماندگان را پذیرفته اما یک کار حقوقی دقیق بوده و باید به همه جنبه‌ها توجه شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه بعد از برجام نگاه ما به سمت کشورهای شرقی و آسیایی بوده است، افزود: نگاه ایران یک نگاه متوازن بوده و به همه کشورها توجه دارد، حتی اگر اروپا هم گامی برای ایجاد تعهد بردارد.

 

وی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران داشتن منطقه‌ای امن و عاری از تنش است، تأکید کرد: باید به ریشه این تنش‌ها توجه کرد نگاه ما در این زمینه بارها بیان شده است ایران خواستار حل و فصل این اختلافات است کشور کشش اختلافات بیشتر را ندارد باید این اختلافات با احترام به تمامیت ارزی کشورهای ذینفع با گفتگو رفع شود و حق کشورهایی که در این زمینه ضایع شده اعاده شود تا این کشورها به صلح پایدار دست یابند.

 

مهر

مطالب مرتبط
نظر شما