صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۱:۱۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 02
کد خبر: ۵۳۱۴۲

آیا هزینه درمان هر بیماری کرونایی 19 میلیون تومان است؟

هزینه درمان هر بیمار کرونایی مطابق با گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت حداقل ۱۹ میلیون تومان اعلام شده است. اما آیا این همه هزینه ای است که به کشور تحمیل می شود؟

به گزارش راهبرد معاصر گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت مبنی بر هزینه حداقل ۱۹ میلیون تومانی درمان یک بیمار کورونایی پیام بزرگی به سیاستگذاران نظام سلامت و حتی دولت محترم دارد!
طبق گزارش رسمی منتشر شده (اگر کم شماری نداشته باشیم!) تا کنون ایران حدود ۳۱۰ هزار مورد تایید شده کورونا داشته است که هزینه ای حداقل ۶ هزار میلیارد تومان به کشور تحمیل شده است.
بعید بنظر می رسد که برآورد روابط عمومی وزارت بهداشت همه هزینه ها از جمله هزینه های غیر مستقیم همینطور هزینه های نامحسوس را شامل شده باشد.
حتی اگر سوگ و رنجی که مردم بخاطر این اپیدمی متحمل می شود را نادیده بگیریم بار اقتصادی ناشی از کورونا بخصوص در شرایط ظالمانه تحریم ها به حدی است که کمتر کشوری می تواند تحمل اثرات مخرب آن را داشته باشد.

به طور معمول هزینه های نامحسوس ناشی از اپیدمی ها چند برابر هزینه های مستقیم است. این تحمیل هزینه همچنان بر کشور فشار می آورد و هر سیاستی که برای کنترل اپیدمی با ناکامی همراه باشد بار مالی شدیدی را بر کشور تحمیل می کند که نتیجه اش یک سندرم جدی و چرخه نامیمونی از فقر و بیماری است.
در این دوران سخت یکی از مهمترین رویکردها بهره گیری از اقتصاد خوب است.
هزینه پیشگیری بسیار کمتر از هزینه درمان است به شرطی که رویکرد خود را بجای سیاستگذاری های درمانی به سیاستگذاری های پیشگیری تغییر دهیم.

دکتر حمید سوری
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: