صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۱۸
  • پنجشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۱
  • Thursday 29 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 03
کد خبر: ۵۳۳۹۰

بورس دو هسته ای چیست؟

بورس دو هسته ای به زودی فعال می وشد و بر این اساس قرار است برای بورس تهران سامانه معاملاتی جدیدی در نظر گرفته شود.

به گزارش راهبرد معاصر بورس دو هسته ای  و ایجاد سامانه جدید معاملاتی برای بورس تهران قرار است به زودی ایجاد شود. دو سال پیش هسته معاملاتی بورس و فرابورس از هم جدا شد و حالا قرار  است برای بورس تهران نیز هسته معاملاتی جدیدی تعریف شود.

 بر این  اساس هر هر هسته معاملات مجزایی خواهد شد که کارگزاری ها سفارشات را از طریق ان ارسال می کنند اما گزارش یک در سایت TSE برای مردم وجود خواهد داشت.

همچنین این دو سامانه معاملاتی بورس تهران، با هم کار می‌کنند و هر کدام از صنایع در سامانه خود معامله می شوند و با هم ادغام‌ نمی‌شوند.

 

 

افزایش ریسک سرمایه‌گذاران بورس به دلیل اختلال هسته معاملات

مهدی محمود رباطی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره مشکلات هسته معاملات اظهار داشت: برخی سرمایه گذاران فکر می‌کنند مشکلات و ایراداتی که در هسته معاملات بروز می‌کند به خاطر عدم سرمایه گذاری سازمان بورس در این حوزه است و اعلام می‌کنند که چرا علی رغم کارمزدی که سازمان بورس از معاملات دریافت می‌کند، برای خرید سامانه جدید اقدام نمی‌شود.

 

وی افزود: این در حالی است که ۹۰ درصد مشکلات هسته معاملات به تحریم‌ها برمی‌گردد؛ هسته معاملات بورس ۹۰ درصد کشورها از ۲ یا ۳ شرکت بین المللی خریداری می‌شود که پشتیبانی و به روز رسانی‌ها را هم همین شرکت‌ها انجام می‌دهند.

 

عضو کانون شرکت‌های کارگزاری بورس ادامه داد: شرکتی که هسته معاملات را به ایران واگذار کرده، به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران حاضر به آپدیت آن نیست از آنجایی که این سامانه، از پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار است، امکان اصلاح و به روز رسانی آن هم در داخل وجود ندارد.

 

وی یکی دیگر از عواملی که موجب فشار مضاعف به سامانه و تشدید اختلالات می‌شود را پیشنهادگیری و معامله مستقیم سرمایه گذاران و سهامداران در بورس عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در دیگر کشورها، سرمایه گذاران به کارگزاری‌ها سفارش خرید یا فروش می‌دهند و کارگزاری برای آنها معاملات را انجام می‌دهد.

 

به گفته کارشناس بازار سرمایه، ورود مستقیم سرمایه گذاران به معاملات، سبب حجیم شدن هسته پردازش اطلاعات شده و این در حالی است که هسته معاملات امکان پاسخگویی به همه کاربران را ندارد.

 

 

وی این اتفاق را سبب وارد آمدن آسیب‌هایی نسبتاً جدی به اصل معاملات دانست و افزود: این اتفاق ریسک فعالیت در بازار را افزایش داده و امکان مظنه گیری را از کاربران گرفته است. درنتیجه معاملات افت کرده و بسیاری از معامله گران ترجیح می‌دهند در روزهایی که بازار با اختلال هسته معاملات روبه رو است، وارد فضای خرید و فروش سهام نشوند.

 

سامانه معاملات دو هسته‌ای می‌شود

 

علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران نیز در واکنش به اختلال هسته معاملات و تدبیر سازمان بورس برای حل این چالش گفت: برای رفع مشکلات در سامانه معاملات به زودی تغییراتی بنیادین انجام می‌دهیم. سهام حاضر در بازار بورس تهران به واسطه تراکنش‌های زیاد و مشکلات سامانه در کوتاه مدت و خیلی موقت در دو تایم زمانی معامله می‌شوند.

 

به گفته صحرایی، در این تغییرات، صنایع در دو زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش گیری می‌شوند. بخشی از معاملات در زمان زودتر شروع می‌شود از سوی دیگر، صنایعی که بیشترین سهام را در دل خود جای داده‌اند و چند صنعت دیگر هم در زمان دیگری که حدوداً تا ساعت ۱۵ طول می‌کشد، معامله خواهند شد. این اتفاق صرفاً برای یک دوره کوتاه مدت است.

 

 

مدیرعامل بورس تهران تصریح کرد: در تصمیمی دیگر همان طور که در سال ۹۷ هسته معاملاتی فرابورس و بورس را جدا کردیم، برای بورس تهران هم دو سامانه معاملاتی جدا در نظر گرفته‌ایم و به زودی دو هسته معاملاتی برای معاملات شرکت‌های حاضر در بازار سهام فعال می‌شود

 

تکذیب تغییر دامنه نوسان در بورس

 

وز گذشته شایعه تغییر دامنه نوسان سهام باعث نگرانی سهامداران شد اما یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که این

شایعه صحت ندارد.

 

با این حال امروز هم این شایعه همچنان از سوی اهالی بورس مطرح می‌شد که این بار علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران این شایعه را تکذیب کرد.

 

ماجرا از جایی آغاز شد که سازمان بورس بسته ای پیشنهادی را به مجلس ارائه کرد که در آن درباره مسائل روز بازار سرمایه پیشنهاداتی وجود دارد.

 

شایعه شده بود که در این بسته، پیشنهاد کاهش دامنه نوسان به ۲ درصد هم مطرح شده است.

 

 

اما علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران در این خصوص گفت: قبلا شایعه افزایش دامنه نوسان بود و حالا کاهش به ۲ درصد. این شایعات درست نیست.

 

او ادامه داد: برای رفع مشکلات در سامانه معاملات بزودی تغییراتی بنیادین انجام می‌دهیم. سهام حاضر در بازار بورس تهران به واسطه تراکنش‌های زیاد و مشکلات سامانه در کوتاه مدت و خیلی موقت در دو تایم زمانی معامله می‌شوند.

 

 

مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: در این تغییرات صنایع در دو زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش گیری می‌شوند. بخشی از معاملات در زمان زودتر شروع می‌شود(صنایعی که بیشترین سهام را در دل خود جای داده اند) و چند صنعت هم در تایم دیگری که حدودا تا ساعت ۱۵ طول می‌کشد، معامله خواهند شد. این اتفاق صرفا برای یک دوره کوتاه مدت است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: