صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 04
کد خبر: ۵۳۴۸۵

همه چیز درباره انتخاب رشته ارشد 99

یکی از سرنوشت ساز ترین مراحل پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد ، فرآیند انتخاب رشته می باشد که در صورت اجرای درست آن می توان به قبولی در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود دست یافت . برای انجام انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد و نحوه مرتب کردن کد رشته ها ، پارامترهای مختلفی مد نظر داوطلبان است که از جمله مهم ترین آن ها میزان علاقه به رشته ، مسیر رفت و آمد و کیفیت دانشگاه می باشد .

به گزارش راهبرد معاصر, امروزه به علت مشخص شدن سهم بسزایی که انتخاب رشته در پذیرش دانشجویان ایفا می کند ، افراد زیادی به اسم متخصص انتخاب رشته در حال انجام این فرآیند هستند که اغلب به علت نداشتن اطلاعات کافی از انواع گروه های امتحانی ، ظرفیت دانشگاه ها و همچنین سهمیه دانشجویان نه تنها قبولی دانشجویان را تضمین نمی کنند بلکه سبب می شوند داوطلبان شانس انتخاب بهترین رشته از نظر خویش را نیز از دست دهند .

 

یکی از نرم افزارهایی که می تواند به داوطلبان در زمینه انتخاب رشته کمک شایانی کند ، نرم افزار رایگان انتخاب رشته کارشناسی ارشد هیوا است که توسط متخصصان کارآمد این مجموعه تهیه شده است . داوطلبان با مراجعه به این نرم افزار و وارد کردن اطلاعات درخواستی ، می توانند الویت های پیشنهادی خود را همراه با محل پذیرش مشاهده نمایند .

 

همانطور که می دانید دفترچه انتخاب رشته ارشد سراسری متفاوت از دانشگاه آزاد بوده و دارای کد رشته های مختص دانشگاه های سراسری ، غیر انتفاعی ، پردیس های خود گردان و پیام نور می باشد . معمولا در این دفترچه اطلاعاتی درباره سهمیه رزمندگان و ایثارگران ، شرایط پذیرش استعداد درخشان و راهنمای انتخاب رشته اینترنتی کارشناسی ارشد نوشته شده است . پس از این توضیحات ، عنوان هر گروه امتحانی با رشته ها و گرایش هایی که در زیر مجموعه خود دارد ، همراه با نام دانشگاه و تعداد ظرفیت پذیرش دانشجویان نوشته شده است .

 

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز مشابهه دفترچه ارشد سراسری بوده ولی فقط دارای کد رشته های مربوط به دانشگاه های آزاد سراسر کشور است . این دفترچه نیز پس از ارائه توضیحاتی درباره نحوه انتخاب رشته ، نام دانشگاه ها را همراه با ظرفیت پذیرش هر رشته به دانشجویان ارائه داده است . سامانه مشاوره تحصیلی هیوا نرم افزاری را نیز تحت عنوان نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد فراهم کرده که به داوطلبان علاقه مند به انتخاب رشته دانشگاه آزاد کمک زیادی می کند .

 

در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد داوطلبان باید نهایت دقت خود را به کار گیرند تا کد رشته ها را به اشتباه وارد سیستم نکنند . سازمان سنجش برای رفاه حال داوطلبان صفحه ای را به عنوان نمونه فرم انتخاب رشته ارشد در انتهای دفترچه کارشناسی ارشد قرار داده تا داوطلبان انتخاب های خود را با الویت بندی مد نظرشان وارد کرده و سپس در سیستم ثبت نمایند .

 

هر داوطلب امکان انتخاب 100 کد رشته محل از دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد را دارد . بهتر است از تمامی فرصت های خود استفاده کرده و کد رشته ها را تا مجموع 100 عدد وارد نمایید . بسیاری از داوطلبان به این گمان که رتبه کسب شده شان به نسبت مناسب بوده و می توانند در دانشگاه های روزانه قبول شوند شانس خود را از پذیرش در دیگر دوره ها خصوصا دوره شبانه از دست داده اند .

 

با وجود تمام مطالب گفته شده ممکن است برخی از متقاضیان در هنگام انتخاب رشته ارشد ۹۹ ، دچار اشتباهاتی در وارد کردن اطلاعات و ثبت آن ها در سیستم شده باشند . اگر این دسته از داوطلبان در همان مهلت تعیین شده متوجه اشتباه خود شوند می توانند با مراجعه دوباره به سایت انتخاب رشته ارشد ، نسبت به ویرایش اطلاعات انتخاب رشته خود بپردازند . گاهی نیز ممکن است سازمان سنجش فرصت محدودی را برای ویرایش انتخاب رشته ارشد در اختیار داوطلبان قرار دهد که در این صورت نیز با طی کردن مراحل گفته شده و مراجعه به سایت می توان انتخاب رشته خود را ویرایش نمود .

 

پس از ثبت نهایی انتخاب رشته به صورت اینترنتی ، سازمان سنجش به بررسی فرم انتخاب رشته و الویت بندی داوطلبان می پردازد . سپس بر اساس حد نصاب کسب شده داوطلبان و رشته ای که به عنوان الویت اول خود انتخاب کرده اند نتیجه انتخاب رشته را به عرض داوطلبان می رسانند . اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد معمولا پس از یک ماه بر روی سایت سازمان سنجش منتشر شده و داوطلبان با وارد کردن کد ملی و شماره پرونده می توانند وارد میز کار خود شده و نتیجه پذیرش در دانشگاه ها را مشاهده نمایند .

 

پس از انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ، نتایج این دانشگاه نیز مانند انتشار دفترچه انتخاب رشته ارشد معمولا در سایت دانشگاه آزاد اعلام می شود اما در طی سال های اخیر شاهد این بودیم که نتایج نهایی ارشد دانشگاه آزاد نیز در همان سایت سازمان سنجش به اطلاع داوطلبان رسیده است .

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا نیز در تمامی این فرآیند ها راهنمای داوطلبان بوده و سعی دارد با استفاده از سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا و همچنین ارائه نرم افزار های مختلف در این رابطه ، متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد را از همان ابتدا تا پذیرش در دانشگاه و رشته مورد نظر یاری دهد .

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: