صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۱۳
  • يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Sunday 30 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 07
کد خبر: ۵۳۸۴۸
هادی برهانی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

ادامه نخست وزیری نتانیاهو در هاله ای از ابهام

برهانی: بحث سو مدیریت در بحران کرونا دیده می شود که موجب شده هم کرونا در اسرائیل منتشر شود و هم کسب و کار و اقتصاد لطمه ببیند. امروز بسیاری از مردم از وضع اقتصادی ناراضی اند و از اینکه دولت نتوانسته است این بیماری را به نحو مناسب مدیریت کند گله مند هستند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ هادی برهانی، تحللیگر مسائل اسرائیل در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره تظاهرات صورت گرفته از سوی مردم سرزمین های اشغالی علیه نتانیاهو گفت: دلایل این نارضایتی ها متعدد است از قبل نیز نارضایتی هایی در مورد نتانیاهو وجود داشت و میانه روها و چپ ها و سکولارها از عملکرد ایشان راضی نبودند. کسانی که طرفدار حقوق بشر و دموکراسی هستند از عملکرد ایشان که بیشتر به عملکرد یک دیکتاتور شبیه است رضایت نداشتند.

 

وی در ادامه این مصاحبه افزود: نتانیاهو فسادهای متعددی دارد و پرونده او در دادگاه مطرح است. اما آنچه اخیرا مورد حرکت جدید شده و ابعاد تازه تری پیدا کرده چند نکته دارد؛ ابتدا بحث کرونا مطرح است، در اسرائیل با شیوع کرونا ترتیباتی اتخاذ شد و بیماری تا حدودی مهار شد. نتانیاهو با افتخار اعلام کرد کلک کرونا را کنده است و به ملت اسرائیل گفت با خیال راحت آبجو بخورید که این مشکلات تمام شده است. نتانیاهو شخصیتی نمایشی است و زبان او صداقت و دقت ندارد و این حرف هم درست نبود و کرونا از بین نرفته بود و با کنار گذاشتن محدودیت ها کرونا مجددا بالا گرفت و شیوع پیدا کرد که موجب شد دولت دوباره بسیاری از کسب و کارها را ببندد و به دنبال این باشد که این بیماری را مهار کند.

 

این تحلیلگر تصریح کرد: بنابراین یک بحث سو مدیریت در بحران کرونا دیده می شود که موجب شده هم کرونا در اسرائیل منتشر شود و هم کسب و کار و اقتصاد لطمه ببیند. امروز بسیاری از مردم از وضع اقتصادی ناراضی اند و از اینکه دولت نتوانسته است این بیماری را به نحو مناسب مدیریت کند گله مند هستند.

 

برهانی گفت: مورد دوم، بحث فساد نتانیاهو است او سه پرونده دارد و دادگاه مدتهاست به دنبال محاکمه او بود ولی نتانیاهو به بهانه های مختلف در تلاش برای کنار زدن این پرونده ها است. او مدتی ایران و وضعیت اضطراری و خطر ایران را بهانه می کرد و بار دوم کرونا را بهانه کرد. دادگاهی که باید او را محاکمه می کرد اعلام کرد به این دلیل که کشور گرفتار کرونا و ویروس کروناست و شهود نمی توانند در دادگاه حرف بزنند شش ماه تاریخ محاکمه را عقب انداخت و این موارد مردم را عصبانی کرده است این موجب شد مردمی که به دنبال این مساله هستند و عدالت می خواهند عصبانی باشند.

 

وی ادامه داد: مردم عقیده دارند نتانیاهو قوه قضاییه اسرائیل را بازیچه دست خود قرار داده است و مانع از این می شود که به اتهامات او رسیدگی شود. مورد بعدی، بحث الحاق کرانه باختری است که بدون حمایت اکثریتی در اسرائیل مطرح شد و با مخالفت های بین المللی زیادی روبرو شد و نتانیاهو نتوانست به این وعده خود عمل کند و همین موجب شده عده زیادی از این سیاست او ناراضی باشند.

 

برهانی در پاسخ به این پرسش، با توجه به جمیع مسائلی که مطرح کردید آینده این دولت به کجا ختم می شود؟ گفت: امروز به دلیل تحوللات چند ماهه اخیر محبوبیت نتانیاهو و حزب لیکود سقوط کرده است یعنی او قبل از این داستان ها 40 تا 50 درصدی محبوبیت داشت و حزب لیکود 35 تا 40 کرسی داشت اما امروز محبوبیت او به حدود 20 تا 30 درصد رسیده است، لذا ادامه یافتن این وضعیت موجب خواهد شد ضربه بدی به نتانیاهو و حزب لیکود وارد شود و این حزب از قدرت خارج شود و پست نخست وزیری را از دست بدهد اما در عین حال نتانیاهو سیاستمداری پر تجربه و کارکشته است و قماربازی قهار است از نتانیاهو بعید نیست که برگ هایی رو کند و وارد بازی خطرناکی شود تا وضعیت خود و حزب را بهبود ببخشد. این احتمالات موجود است و باید در نظر گرفته شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: