صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۰۱
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 02
کد خبر: ۵۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با انتقاد از گرانی های اخیر:

سیستم‌های نظارتی باید وزرا و نمایندگان مجلس را سین‌جیم کنند

سیدرضا اکرمی می گوید: باید از وزرا خواسته شود تا در مورد عملکردشان توضیح دهند. باید در مقابل هر پاسخی سیستم تنبه و تشویق وجود داشته باشد و نمایندگان و وزرا را سین جیم کرد. شاید من آدم خوبی باشم ولی به درد این کار نخورم. امروز مگر در کشور چه خبر شده که خودرو، مسکن و ارز این وضعیت را پیدا کرده است؟

 

سیدرضا اکرمی ، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت و گو با "راهبرد معاصر" به تشریح وضعیت موجود و سهل انگاری های مدیریتی پرداخت و گفت: ما باید سه مطلب را برای خود و همگان روشن کنیم. اول اینکه در نیمه اول سال هیچ مساله خاصی چون تحریم و جلوگیری از فروش نفت و ... نداشتیم، بلکه آنچه امروز رخ داده است حاصل فشار روانی از بیرون و پذیرش این فشار روانی از درون است. مشاور عالی وزیر کشور افزود: ما باید بپذیریم که ۸۰% مشکلات ریشه داخلی دارد از جمله احتکار و افزایش خودسرانه قیمت ها و سوء مدیریت. فقط ۲۰% مشکلات به فشار خارجی برمی گردد که متاسفانه در داخل پذیرفته شده است.

 

 

اکرمی ادامه داد: نکته دوم این است که چهل سال از انقلاب اسلامی می گذرد و برخی از بیماری ها از جمله بیماری اقتصادی حالتی کهنه و مزمن پیدا کرده است. گویا فشاری برداشته شده و این فنر از جا درآمده و مشکل به یکباره خود را نشان می دهد.

 

 

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه برخی باور کردند که در کشور ناکامی و ناامیدی وجود دارد و چون این مساله را پذیرفته اند ما آثار آن را به این شکل و در چارچوب معضلات اقتصادی در جامعه می بینیم، افزود: نکته دیگر این است که نباید در این شرایط به دنبال مقصر بگردیم. کارگزاران و اعتدالیون و ... را دنبال نکنیم. مشکل در موارد دیگری است.

 

 

عضو جامعه روحانیت مبارز با انتقاد از احتکارهای صورت گرفته به موضوع احتکار خودرو توسط خودرو سازان کشور نیز اشاره کرد و گفت: به چه مناسبت خودروی دولتی را احتکار می کنند؟! باید هر آنچه را احتکار شده از جمله همین خودروها را به قیمت مناسب به بازار عرضه کنند آن زمان می بینیم که مشکلات برطرف می شود یا نه. دنیا نشان داده است که اقتصاد دولتی جواب نمی دهد. باید ابتدا بخش خصوصی را در امور اقتصادی مدنظر قرار داده سپس بخش تعاونی و بعد بخش دولتی را ببینیم. باید نقدینگی را بکار ببندیم و برای سرمایه گذاری امنیت به وجود بیاوریم. باید به آنچه در داخل قابل تولید است میدان داده شود. اگر ما می توانیم هواپیما و موشک با برد 2000 کیلومتر بسازیم و اگر می توانیم اورانیوم غنی شده ۲۰% بسازیم، چرا نمی توانیم قطعه بسازیم و اقتصادمان را در داخل کشور فعال کنیم؟! برای این کار اراده و همت و همیت لازم است.

 

 

اکرمی با اشاره به اینکه با ورود بخش خصوصی به این میدان تهدید دشمن به فرصت تبدیل می شود، ادامه داد: تمام ائمه جمعه و صدا و سیما و مطبوعات و تمام مردم باید به صحنه بیایند و کشور را با عزت و اقتدار به ادامه راه هدایت کنند تا انشاا... از این امتحان نیز سر بلند بیرون بیاییم.

 

 

مشاور عالی وزیر کشور با انتقاد از عدم فعالیت احزاب قوی و فعال در کشور، یکی از ریشه های مشکلات امروز را این هم دانست و گفت: روشن است که اگر به دنبال انجام کار هستیم باید احزابی قوی و نیرومند داشته باشیم. احزابی که اساسنامه، مرامنامه و کارنامه داشته باشند و خود را نشان بدهند، از ده یا بیست نفر که دور هم جمع شده اند و مثلا حزب تشکیل داده اند که کاری بر نمی آید. ما ۸۰ میلیون جمعیت داریم. باید در کشور سیستم تشویق و تنبیه وجود داشته باشد.

 

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: من سالها نماینده مجلس بودم یکبار از من بازخواست نشد و کسی از من نپرسید تو در این سالها چطور کار کرده ای؟! آیا ما نسبت به نمایندگان و وزرا سوال و جواب و مطالبه برای پاسخگویی داریم؟! آنها در جلسات غیر علنی هم پاسخگو نیستند و از عملکرد خود دفاع نمی کنند. ما انتظار داریم همیشه یک نفر پاسخگو باشد. باید از وزرا خواسته شود تا در مورد عملکردشان توضیح دهند. باید در مقابل هر پاسخی سیستم تنبه و تشویق وجود داشته باشد و نمایندگان و وزرا را سین جیم کرد. شاید من آدم خوبی باشم ولی به درد این کار نخورم. امروز مگر در کشور چه خبر شده که خودرو، مسکن و ارز این وضعیت را پیدا کرده است؟

 

 

وی یادآور شد: وظایف معاونت نظارت مجلس نظارت بر رفتار نمایندگان و نوع عمکلرد آن هاست. باید رییس مجلس و هیات رییسه به این کار بپردازند. حضور و غیاب اختصاص به جلسه علنی ندارد. باید ببینیم نمایندگان به درستی به وظیفه قانون گذاری یا نظارت عمل می کنند یا نه. همچنین دولت و قوه قضاییه. همه با باید در معرض پرسش و پاسخ و نظارت باشیم. همه ما باید در کمیته های اقتصادی فعال باشیم و با احتکار برخورد کنیم.

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باران
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
بنام خدا
1. برای هر وزیر و مدیری یک کارنامه شش ماهه و یک ساله صادر شود تا با توجه به استانداردهای لازم تکالیف معین شده وانجام شده بوسیله اداره بازرسی ودیوان عدالت کشوری به ان امتیاز داده شود.
در روزنامه های معتبر بیلان های آماریدر باره کارکرد وزرا و مدیران ارشد نشر شود. وزرای خوب و مدیران فعال تقدیر شوند.
2. بجای تولید احزاب بمدل غربی که فقط وقت و انرژی ملت را وصرف دعوا و کش مکش های حزبی وونقاق افکنی خود می نمایند و روح وروان مردم را خسته وآزورده می سازند ، نهادی همدل و برادروار،دارای تعهد و مومن مثل جهاد سازندگی درهراداره ایی اجازه تاسیس داشته باشد تا بین مردم ، مدیران و وزارتخانه پیوند زننده وحلقه کمک رسان دوسویه باشد تا مشکل تورم کوچک وکوچک ترشود.
3.مدیریت حل بحران ها ومدیریت زمان را درادارات تقویت بفرمائید.
4. بجای تنبیه ومواخذه مدیران ، برای مدیران کلاسهای آموزش های ضمن خدمت ازجمله مدیریت بحران وبرنامه ریزی ، مدیریت مالی ، مدیریت زمان ، مدیریت انسانی واقتصاد اسلامی بشکل تخصصی و کارگاهی آموزش بفرمائید. زیرا تنبیه فقط برای تخلفات عمدی کارساز است .مشکل ناتوانی با آموزش های بجا حل میشود. خیلی ازخلاء ها با آموزش پر و به توانمندی بهتر تبدیل میشود. درمورد نمایندگان محترم نیز این مطالب موثر وکارسازاست.