صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 09
کد خبر: ۵۴۱۴۸

عکس و بیوگرافی سید عباس موسویان فقیه بانک مرکزی

سید عباس موسویان فقیه بانک مرکزی صبح امروز دار فانی را وداع گفت . دلیل درگذشت وی ابتلا به کرونا اعلام شده است.

به گزارش راهبرد معاصر سید عباس موسویان فقیه بانک مرکزی و استاد تمام گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود که صبح امروز یکشنبه 19 مرداد  در سن 60 سالگی به علت ابتلا به کرونا  در بیمارستان کامکار قم درگذشت.

حجت الاسلام سیدعباس موسویان  در سال 1339 در شهر عجبشیر استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد.  وی تحصیلات ابتدایی خود را در عجبشیر آغاز کرد.

برای تحصیل در دوران دبیرستان به تبریز آمد و در رشته برق در هنرستان صنعتی مشغول به تحصیل شد. علاوه بر هنرستان در دانشگاه نیز در رشته برق تحصیلاتش را ادامه داد. اما از سال ۱۳۶۰ که انقلاب فرهنگی مطرح شد به سمت تحصیل علوم دینی گرایش پیدا کرد و در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل شد. همزمان به حوزه علمیه در دانشگاه مفید در رشته اقتصاد نظری تحصیل کرد. حدود ۱۰ سال در درس خارج فقه و اصول تحصیل کرد. وی همچنین موفق شد در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته اقتصاد نظری تحصیل کند. سپس در دانشگاه شهید بهشتی تهران در مقطع دکترای تخصصی در رشته تفسیر و علوم قرآن به تحصیل پرداخت.

از دیگر تحصیلات وی می توانیم به کسب مدرک دکتری در رشته فقه اقتصادی و مدرک دکترای تخصصی در رشته تفسیر و علوم قرآنی اشاره کنیم.

 

 

موسویان علاوه بر عضویت در شورای فقهی بانک مرکزی، عضویت در کمیته فقهی بورس، عضویت در انجمن اقتصاداسلامی ، عضویت در انجمن مالی اسلامی، عضویت در هیات امناء پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه امام صادق (ع) در کارنامه خود دارد.

وی همچنین صاحب نشان و جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و جایزه شهید صدر نیز بود.  «بانکداری اسلامی؛ بانکداری مرکزی و سیاستگذاری پولی و ارزی» و «بانکداری اسلامی؛ مبانی نظری و تجارب عملی»  به همراه حسین میثمی، «بانکداری اسلامی» با همکاری محمد نقی نظرپور و ایوب خزائی، «بازار سرمایه اسلامی»، «معاملات بانکی از منظر مراجع تقلید»، «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران»، «طرح تحول نظام بانکی» و «ابزارهای مالی اسلامی(صکوک)» از تالیفات موسوی به حساب می آید.

 

 

خدمات علمی سیدعباس موسویان

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ایشان گفت: مرحوم موسویان، به عنوان استاد دانشگاه امام صادق(ع)، راهنمایی پایان‌نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد زیادی را در این دانشگاه را بر عهده داشت. همچنین عضو شورای فقهی بانک مرکزی و کمیته فقهی سازمان بورس هم بود و بنده شاید سه دهه و بیشتر باشد که وی را می‌شناسم و واقعاً شخصیت علمی، محقق و بسیار مبرز و مجاهد در راه کسب علم داشت؛ وی همچنین از علومی که آموخته بود در به خدمت نظام جمهوری اسلامی و ملت عزیز ایران بهره‌برداری می‌‌کرد.

 

مصباحی‌مقدم بیان کرد: مرحوم سیدعباس موسویان، شخصیتی کم‌نظیر، ای بسا باید بگویم بی‌نظیر در عرصه مالی اسلامی بود که خدمات شایان علمی او بسیار چشمگیر است. عضویت در انجمن اقتصاد اسلامی از هنگام بنیانگذاری، سردبیری مجلسه اقتصاد اسلامی، عضویت در انجمن مالی اسلامی از دیگر مسئولیت‌هایی است که می‌توان نام برد.

 

 

تسلط بر مسائل بانکی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ایشان به مباحث فقهی و بانکی تسلط داشتند و طرف مشورت بانک‌های متعدد از جمله بانک ملی، بانک تجارت، بانک سپه، بانک صادرات، بانک قوامین، بانک انصار، بانک مهر اقتصاد و بانک‌های دیگر قرار داشتند و در این حوزه برای مدیران بانکی و کارکنان بانک‌ها همانند استاد بودند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در بانک مرکزی نیز در بخش مربوط به آموزش مدیران، مکرراً دعوت شده و تدریس می‌کرد. آستان قدس رضوی در مشهد در حوزه فعالیت‌های علمی و مدارس وابسته، از ایشان بسیار بهره‌ می‌برد و مرتب دعوت می‌شد، سفر می‌کرد، با طلاب حوزه علمیه قم و مدارس مربوط به آستان قدس ارتباط داشت و برای آنها درس می‌داد.

 

شخصیت والای اخلاقی مرحوم موسویان

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جایگاه سیدعباس موسویان در حوزه علمیه تصریح کرد: در حوزه علمیه قم هم از شهرت خوبی برخوردار بود و از نظر اخلاقی نیز شخصیتی کم نظیر بودند. بسیار اخلاق کریمانه و بزرگوارانه‌ای داشت. در کنار این بعد اخلاقی، مقالات علمی او متعدد و بسیار زیاد است و سفرهای خارجی برای ارائه مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی هم داشت؛ به ویژه چند بار به مالزی برای ارائه مقاله سفر کرد.

 

 

مصباحی‌مقدم با اشاره به تسلط مرحوم سیدعباس موسویان بر فقه اهل سنت تأکید کرد: وی با فقه اهل سنت به خوبی آشنایی داشت و دیدگاه‌هایی که ارائه می‌کرد جامع بود؛ دیدگاه فقهای معاصر و مراجع بزرگوار تقلید را به خوبی می‌شناخت و بر دیدگاه فقهای گذشته از آغاز فقه در صدر اسلام احاطه خوبی داشت و توانایی استنباط فقهی وی نیز زیاد بود.

 

 

وی در پایان گفت: از این جهت باید ابراز تأسف کرد که فقیه اقتصاددان و استاد مالی برجسته از میان ما رفت. روح ایشان شاد باشد و ان شاء الله خداوند به خانواده ایشان صبر و تحمل عنایت کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: