صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۱۹
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 12
کد خبر: ۵۴۳۸۸
راهبرد معاصر بررسی می کند؛

بررسی صنعت گردشگری در دوران پساکرونا

همه گیری ویروس کرونا باعث شده است که در سه ماهه اول سال 2020 ، 22 درصد از ورود گردشگران بین المللی، کاهش یابد. آخرین داده های سازمان جهانی گردشگری،  نشان می دهد این بحران  می تواند در مقایسه با ارقام سال 2019 بین 60 تا 80 درصد کاهش در گردشگری جهانی داشته باشد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ گردشگری جهان، با وجود همه قدرتی که دارد، یک بار در سال 2003 ،به دنبال شیوع بیماری سارس و بار دیگر در سال 2009 ،و به دلیل بحران اقتصادی امریکا، با افول چشمگیری روبه رو شده بود. بیماری سارس در سال 2003 ،پس از کشتن 700 نفر، ریشه کن شد. این بیماری 29 کشور را آلوده کرد، ولی هتل ها تعطیل نشد و پروازها لغو نگردید و تنها با افت تقاضا روبه رو گشت و صنعت گردشگری جهان را با حدود 50 میلیارد دلار ضرر مواجه کرد.

 

 

همه گیری ویروس کرونا باعث شده است که در سه ماهه اول سال 2020 ، 22 درصد از ورود گردشگران بین المللی، کاهش یابد. آخرین داده های سازمان جهانی گردشگری،  نشان می دهد این بحران  می تواند در مقایسه با ارقام سال 2019 بین 60 تا 80 درصد کاهش در گردشگری جهانی داشته باشد. این بحران وضعیت کسب و کار میلیون ها نفری که در صنعت گردشگری مشغول به کار هستند را به شدت تحت تاثیر قرار داده. دبیر کل سازمان جهانی گردشگری گفته است: جهان با یک بحران بی سابقه بهداشت و سلامت روبرو است  و صنعت گردشگری با یکی از پر فشار ترین بحران های اقتصادی تا به حال،  در معرض خطر قرار گرفته است و میلیون ها شغل در معرض خطر هستند.

 

 

آسیا، آسیب دیده ترین منطقه

در اوایل ژانویه 2020 ،پیش بینی رشد 5 الی 6 درصدی گردشگری، در آسیا وجود دا شت. اما در همین روزهای اخیر، آمارها نشان می دهد، گردشگری آسیا، با افت حدود( -35 )درصدی، در ورود گردشگران بین الملل، آسیب دیده ترین منطقه جهان، از ویروس کرونا است.

 

 

چین در طی سال ها، بیشترین مسافر گردشگر را به جهان می فرستاده است و شیوع کرونا، مردم جهان را برای از دست دادن گردشگران چینی نگران کرده است. مسافران چینی ، پس از تعطیلی اجباری هزاران شغل درکشورشان، خانه نشین اجباری نیز شده اند. همین امر سبب خالی شدن سریع سواحل آسیای جنوب شرقی و مقاصد گردشگری در اروپا شده است در حال حا ضر، خدمات گرد شگری چین، تقریبا به حالت تعطیل درآمده و هتل ها خالی هسنند. تورهای گرد شگری و پروازهای خارجی لغو شده اند و محدودیت های شدید مسافرتی، سبب کاهش ورود چینی ها به کشورها شده ا ست. هر سال حدود 173 میلیون گرد شگر چینی در حال سفر هستند که رقمی در حدود 270 میلیارد دلار به اقتصاد دنیا کمک می کنند.

 

سناریوهای گردشگری بین المللی در سال 2020

این سناریوها به شدت به زمان کنترل کامل ویروس ، زمان بازگشایی مرز ها و رعایت پروتکل های بهداشتی بستگی دارد. پیش بینی اول معتقد است که ورود گردشگران بین المللی به تدریج از ماه جولای آغاز می شود. دومین و سومین پیش بینی به ترتیب معتقد است بازگشایی مرزها و ورود گردشگران از ماه های سپتامبر و دسامبر به تدریج شروع می شود.

 

 

تحت این سناریوها ، تأثیر از دست دادن تقاضا در سفرهای بین المللی می تواند به صورت زیر پیش بینی شود:

  • از دست دادن 850 میلیون تا 1.1 میلیارد گردشگر بین المللی
  • از دست دادن 910 میلیارد دلار تا 1.2 تریلیون دلار درآمدهای صادراتی از گردشگری
  • 100 تا 120 میلیون شغل گردشگری مستقیم در معرض خطر است

 

پیش بینی می شود مسافرت های داخلی بسیار زودتر از مسافرت های بین المللی آغاز شود. کارشناسان پیش بینی می کنند 3 ماه منتهی به سال 2021 مسافرت های بین المللی رشد بیشتری داشته باشد.

 

 

کارشناسان معتقدند کشور های آسیایی زودتر تقاضای گردشگری بین المللی خودشان را آغاز می کنند و پس از قاره آسیا ، قاره اروپا ، قاره آمریکا و در نهایت قاره آفریقا قرار دارد.

 

 

 

منبع :

  1. (world tourism organization (UNWTO

 

 

نظر شما