صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 08
کد خبر: ۵۵۶

اهداف پشت پرده حادثه بصره چیست؟

جریان مخالف محور مقاومت تلاش می کند در مرحله پساداعش و در آستانه شکل گیری ثبات سیاسی و امنیتی در عراق، هزینه پیوند سیاسی و امنیتی میان کشورهای حاضر در این جبهه را به شدت بالا ببرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از شکست داعش در عراق و اعلام پاکسازی این کشور، محور غربی عربی عبری با طراحی سناریویی به دنبال ایجاد تنش در روابط تهران و بغداد است. این سناریو با برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و ناکامی ائتلاف نصر به رهبری حیدرالعبادی که به نوعی باعث شکست برنامه ریزی های انجام شده برای عراق پساداعش بود، شدت پیدا کرد.


اعلام تبعیت عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران و سپس برکناری فالح فیاض، رئیس حشدالشعبی از جمله اقداماتی بود که نخست وزیر فعلی عراق حیدرالعبادی در چارچوب سناریو طراحی شده اجرایی کرد. در همین راستا، عملیات روانی رسانه ای مشترک در عراق با محوریت " القاء مداخله ایران در امور داخلی عراق" با هدف ایجاد حس بدبینی و بی اعتمادی به جمهوری اسلامی ایران در دستورکار قرار گرفت. این پایان ماجرا نبود، برای عملیاتی کردن این سناریو، جریان رسانه ای با برخی عوامل نفوذی محور " تخریب وجهه عراقی ها در ایران" را دنبال کردند. انتشار اخباری درباره اقدامات فسادآمیز عراقی ها در ایران که برخی رسانه های خارجی از آن به عنوان "توریسم جنسی" نام بردند، تلاشی برای عملیاتی کردن محور مورد اشاره بود.


آنچه مشخص است جریان مخالف محور مقاومت تلاش می کند در مرحله پساداعش و در آستانه شکل گیری ثبات سیاسی و امنیتی در عراق، هزینه پیوند سیاسی و امنیتی میان کشورهای حاضر در این جبهه را به شدت بالا ببرد. اتفاقات دیشب در بصره که منجر به تعرض و آتش زدن کنسولگری ایران در این شهر شد و شکل گیری تظاهرات اعتراضی در آبادان که با شعارهای تند خواستار خروج عراقی ها بودند، شاهد این مدعاست.


فارغ از تلاش محور غربی عربی عبری برای ایجاد حس بدبینی در میان ایرانی ها نسبت به مردم و حاکمیت عراق، که عمدتا از طریق عملیات رسانه ای شکل می گیرد، این سناریو به دنبال کم رنگ کردن حضور نیروهای مقاومت به طور مشخص حشدالشعبی در دولت آینده (هدف کوتاه مدت) و سپس ساختار سیاسی و نظامی عراق (هدف بلندمدت) است.


با فهم درست این اهداف چرایی شکل گیری و تشدید این اعتراضات در بصره به عنوان خاستگاه اصلی حشدالشعبی به راحتی قابل درک است. این جریان تلاش می کند با تحریک گروه های مقاومت در عراق ضمن بی ثبات کردن عراق چون تحقق اهداف مدنظر جریان ضدمحور مقاومت در عراق با بی ثبات کردن این کشور میسور خواهد شد - ، با واکنش های احتمالی که حشدالشعبی به این اقدامات انجام می دهند، گام بعدی خود را به صورت گسترده با کمک با ابزار رسانه ای با محور " خشونت طلب نشان دادن گروه های مقاومت در عراق" دنبال نماید.


"ناامن سازی" عراق از طریق پیاده کردن گام های مورد اشاره این سناریو می تواند در یک ماه آینده با توجه به اینکه حماسه بزرگ اربعین به عنوان نمونه بارز وحدت در میان مردم ایران و عراق در پیش است، شدت پیدا کند. لزوم در پیش گرفتن سیاست مدبرانه و هوشمندانه از سوی جمهوری اسلامی ایران و گروه های فعال محور مقاومت با محوریت حشدالشعبی و پرهیز از اقدامات شتابزده و عجولانه - آنچه طراحان این سناریو به دنبال آن هستند می تواند فتنه طراحی شده را خنثی نماید.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: