صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 31
کد خبر: ۵۷۰۳۳

پیش‌بینی بلندمدت قیمت طلا

پیش‌بینی بلندمدت قیمت طلا نشان میدهد که اگر اقدامی برای کنترل بازار انجام نشود نوسان قیمت طلا تا یک فصل آینده نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش راهبرد معاصر پیش‌بینی بلندمدت قیمت طلا توسط کارشنان نشان می دهد که بازار طلا برای ثبات نیازمند اقدامات بانک مرکزی است و اگر این بازار در پاییز کنترل نشود نوسان قیمت طلا تا چند ماه ادامه خواهد داشت.

در حالی در آخرین معاملات هفته گذشته قیمت سکه و طلا کاهش یافت و اما قیمت آنها پس از دو روز تعطیلی افزایش یافت. رئیس اتحادیه طلا به تازگی گفته افزایش قیمت طلا دو دلیل عمده دارد که نخست افزایش قیمات طلا است و دوم افزایش خرید و فروش طلا در فضای مجازی و این دو عامل روند صعودی قیمت طلا است و اگر بازار توسط بانک مرکزی کنترل نشود نوسان قیمت طلا و سکه تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت.

افزایش قیمت طلا در حالی اتفاق افتاد که بازار طلا تا پایان این هفته تعطیل است و پیش بینی های چند روز گذشته از کاهش قیمت آن  خبر می داد.

 

 

تقاضا برای خرید طلا کم شد

رئیس اتحادیه طلای تهران به میزان تقاضا برای خرید طلا در بازار اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته تقاضا برای خرید طلای آب شده و سکه زیاد بود اما امروز تقاضا برای خرید طلای آب شده و سکه نیز به حداقل رسیده است. امیدواریم در روزهای آینده افزایش قیمت طلا در حد معقولی نوسان داشته باشد.

 

محمدولی با اشاره به قیمت انواع سکه اظهار کرد: امروز قیمت سکه با 150 هزار تومان افزایش به مبلغ 11 میلیون و 150 هزار تومان رسید. نیم سکه نیز با قیمت پنج میلیون و 550 هزار تومان معامله شد. ربع سکه و سکه گرمی نیز به ترتیب با قیمت سه میلیون و 100 هزار تومان و یک میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش شد.

 

آنچه تحلیلگران بازار جهانی پیش‌بینی کرده نوسان قیمت طلا ادامه خواهد داشت و ممکن است از نوسان روزانه ۱۰۰ دلاری هفته‌ گذشته هم بیشتر باشد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا بانک مرکزی در بازار ارز مداخله‌ای خواهد کرد؟

 

 

قیمت طلا در هفته دوم شهریور چه می‌شود؟

قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات انجام شده در روز چهارشنبه (99/6/5)، بر خلاف اینکه بهای طلای جهانی کاهش یافت اما قیمت طلا و سکه در بازار ایران روند صعودی را در پیش گرفت. چه عاملی باعث افزایش قیمت طلا شد؟ آیا قیمت طلا در هفته پیش‌رو ارزان می‌شود؟

در همین حال دبیر اتحادیه طلای تهران در پاسخ به این پرسش که قیمت طلا در هفته پیش رو چه می‌شود، به تجارت‌نیوز گفت: انس جهانی طلا در روز چهارشنبه (99/6/5) با 9 دلار کاهش به قیمت یک هزار و 933 دلار رسید با این حال قیمت طلای 18 عیار گران و با قیمت یک میلیون و 59 هزار تومان در بازار معامله شد.

 

نادر بذرافشان گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت طلا در بازار داخلی به افزایش قیمت دلار باز می‌گردد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد چنانچه اتفاق سیاسی و اقتصادی در کل دنیا رخ ندهد قیمت طلا در بازار ایران ثابت باقی خواهد ماند.

 

وی افزود: هنوز تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار وجود ندارد و روند معاملات به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. همین کاهش تقاضا ممکن است قیمت طلا را در هفته پیش‌رو با نوسان کمی همراه کند.

 

او اظهار کرد: در این هفته چنانچه قیمت دلار افزایش یابد، قیمت طلا نیز تحت تاثیر آن گران خواهد شد. فعلا در بازار طلا چشم‌اندازی برای کاهش قیمت سکه و طلا وجود ندارد.

 

 

پیش‌بینی دلار و طلا در هفته آینده

 در هفته اخیر بازدهی بازار ارز از دیگر بازارها بیشتر بود. بازدهی 2.6 درصدی دلار در حالی بود که طلا 0.8 درصد بازدهی مثبت و بورس 2.2 درصد بازدهی منفی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کردند. با این حال آیا در هفته بعد وضعیت بازارها همین گونه خواهد بود؟ خصوصا با توجه به کارنامه دو روز پایانی بازار سهام در هفته اخیر که شاخص دو روز مثبت را پشت سر گذاشت، برخی معتقدند هفته آینده هفته بازار سهام می‌تواند باشد.

 

در هفته آینده قرار است همچنان پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم در بورس ادامه پیدا کند و در بازار خودرو نیز فعالان این بازار شاهد پیش‌فروش خودرو خواهند بود. بنابراین طرح جدیدی برای جذب نقدینگی در دو بازار طلا یا ارز مشاهده نمی‌شود.

 

با این حال پنج خبر مهم برای بازار طلا وجود دارد که شاید باعث تحرکی در این بازار شود.

 

اولین خبر مربوط به شلیک موشک‌های چین است.

 

اصابت راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد نیز خبر دیگری است که به دلیل افزایش نااطمینانی‌ها به افزایش قیمت طلا ممکن است منجر شود.

 

خبر سوم مربوط به ورود وزیر دفاع فرانسه به بغداد است. در این مورد خبر مهم این است که همزمان با ورود وزیر دفاع فرانسه به بغداد، وزیر خارجه امریکا هم وارد عمان شده است.

 

 

اما خبر چهارم مربوط به سخنان رئیس فدرال رزرو است. سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو یک سیگنال مشخص به بازارها صادر کرد: افزایش انتظارات تورمی.

 

علاوه بر این چهار خبر مهم برای بازار طلا، روز جمعه حزب لیبرال دموکرات ژاپن که قدرت را در دست داد با استعفای شینزو آبه از مقام خود به عنوان نخست وزیر این کشور رسما موافقت کرد.

 

در کنار این نااطمینانی‌ها، احتمال پیک بعدی بیماری کرونا با افزایش سفرها در تعطیلات اخیر نیز نااطمینانی دیگری است که شاید سیگنال مهمی برای بازار طلا محسوب شود.

 

با این حال اظهارات وزرای اقتصاد و نفت و رئیس جمهور درباره بورس و چند سیگنال سیاسی مهم مثل صدور بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فعالان بازار سهام  را نسبت به دیگر بازارها امیدوارتر کرده است.

 

علاوه بر این، با وجود تحریم اخیر مجدد بخشی دیگر از اقتصاد ایران رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرده است: بانک مرکزی، برنامه‌های خود را، بر اساس ادامه تحریم‌های امریکا تنظیم کرده‌است و این اطمینان را داریم که نفس‌های پایانی تحریم‌ها و دولت فعلی آمریکا نیز نمی‌تواند به برنامه‌های ما در حفظ پایداری بازارها آسیبی وارد کند.

 

بدین ترتیب هرچند سیگنال‌هایی برای بهبود بازار سهام قابل مشاهده است اما در بازار ارز بعید است فشاری برای وقوع نوسانی جدید به وجود آید و به همین دلیل بازار طلا نیز از ناحیه ارز تحت فشار نخواهد بود اما از ناحیه برخی اخبار جهانی شاید کمی تحریک شود. آیا با این پیش‌بینی ممکن است هفته بعد وضعیت بازارها کاملا متفاوت از هفته اخیر باشد؟

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: