صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 21
کد خبر: ۵۷۱

قبایل صعده که با عربستان همپیمان شدند!

اخیرا، رسانه های وابسته به محور ریاض به بازتاب گسترده خبر ملاقات هیئتی از شیوخ قبایل صعده یمن با مسئولین سعودی منتشر کرده اند که مداقه در جزئیات آن نشان می دهد یک عملیات روانی بوده است.
به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین البخیتی، تحلیلگر یمنی مشهور در یادداشتی اختصاصی برای راهبرد معاصر، به شبهه زدایی پیرامون یک عملیات روانی علیه انصارالله پرداخت. رسانه هایی همچون اسکای نیوز عربی و العربیه، به منظور همراه نشان دادن قبایل یمنی با محور ریاض، خبری را با این عنوان در تارنماهای خود منتشر کردند. " شیوخ صعده: حوثی های وابسته به ایران، تجلی گر اراده مردم صعده نیستند".

این خبر از این جهت حائز اهمیت است که صعده، خاستگاه انصارالله است و طی 3 ماه گذشته، مرتبا مورد تهاجم ائتلاف سعودی قرار گرفته است. توضیح آن که آل سعود با گره خوردن کار در جنوب، یورش به شمال و صعده را نصب العین قرار داده تا در صفوف نیروهای حامی مقاومت، تمرکز زدایی ایجاد نماید. در این بستر، اگر صعده علیه انصارالله شود یا حداقل نشان داده شود، می تواند عملیات روانی بزرگی علیه حوثی ها باشد.

بخشی از شیوخ قبایل صعده، در عربستان، در کنفرانس خبری مشترکی با ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی ضد یمن حضور یافتند و بیانیه هایی ضد محور مقاومت خواندند. در این بیانیه ها مثلا ادعا شده بود که «ایران با حمایت از حوثی ها، یمن را به خاک و خون کشیده است... حوثی ها نماینده اراده صعده نیستند». در نگاه اول، با در نظر گرفتن این واقعیت که ائتلاف سعودی اخیرا در صعده پیشروی هایی داشته، چنین به اصطلاح "جدایی" می توانست شکستی بزرگ برای انصارالله تلقی شود.

اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. قبایلی که ادعا می شود به عربستان "پیوسته اند" و از انصارالله "جدا شده اند"، در واقع هیچگاه متحد انصارلله نبوده اند بلکه سال هاست در اتحاد به عربستان بوده اند. در واقع، ریاض تنها برای انحراف افکار عمومی، از آن چه که قبلا داشته رونمایی کرده است.
قبایلی که در آن کنفرانس خبری از آن ها رونمایی شده، حتی پیش از انقلاب 2014، ابزار دست سعودی ها محسوب می شده اند. آن ها همیشه به سعودی ها وفادار بوده اند. با توجه به انزجار عمومی اهالی صعده نسبت به ائتلاف سعودی، رونمایی از اتحاد این شیوخ، خود به خود از نفوذ کلام آن ها در یمن می کاهد.

آن ها اکنون جرائت بازگشت به یمن را ندارند و عملا در عربستان زندگی می کنند. در یک کلام، این تنها یک شو بود تا موفقیتی بزرگ برای سعودی ها نمایش داده شود حال آن که هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: