صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۴۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 01
کد خبر: ۵۷۲۲۱

یک کارگر ایرانی با چند سال کار کردن می‌تواند صاحب خانه شود؟

یک مقام مسئول کارگری می‌گوید وام مسکن به کار کارگران نمی‌آید و آن‌ها با حقوق حداقلی و دریافتی اندکی که دارند ۲۰۰ سال باید کار کنند تا صاحب یک خانه شوند.

به گزارش راهبرد معاصر علی اصلانی درباره تاثیر پرداخت وام مسکن بر صاحبخانه شدن کارگران، گفت: شاید نیت از دادن وام‌های مسکن کمک به خانه‌دار کردن کارگران و گروه‌های کم‌درآمد و محروم جامعه باشد ولی با تجربه‌ای که در این زمینه داریم این وام‌ها چندان به کار کارگران نیامده است.

 

  • کارگر توان قسط ۱.۲ میلیون تومانی را ندارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد کارگران حداقل بگیرند و توان پرداخت ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط را ندارند، گفت: با وضعیتی که در بحث قیمت مسکن به وجود آمده کارگران از این طرح ها استقبال نمی کنند. وقتی کارگر با حداقل حقوق کار می کند و یک خانه دست کم ۵۰۰ میلیون تومان برایش آب می خورد او باید ۲۰۰ سال کار کند تا از عهده خرید یک خانه برآید مگر اینکه دولت به میدان بیاید و مثل مسکن مهر یکسری امکانات و منابع و زمین های دولتی را برای این منظور اختصاص بدهد.

 

  • اختصاص زمین های دولتی برای مسکن کارگری

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با تاکید بر اختصاص زمین های دستگاه های دولتی برای خانه‌دار شدن کارگران، گفت: در جلسه اخیری که در معاونت فرهنگی وزارت کار در خصوص راهکارهای تامین مسکن کارگران داشتیم پیشنهاد شد که تعاونی های مسکن کارگری ایجاد شوند و ظرفیت تشکل های کارگری در معرفی کارگران فاقد مسکن مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مقرر شد در بحث پرداخت وام طرف حساب بانک نشویم و قرارداد بین بانک و سازنده منعقد شود.

اصلانی در ادامه درباره ساخت مسکن کارگری در جوار شهرک های صنعتی ابراز عقیده کرد و گفت: طبعا ساخت خانه برای کارگران شاغل در شهرک های صنعتی تاثیرگذار است و به متعادل شدن قیمت ها در بازار منجر می شود ولی قبل از هر چیز باید وضعیت کارگر و کارفرما مشخص شود.

 

  • تعیین وضعیت کارگر و کارفرما قبل از ساخت واحد مسکونی  

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد کارگران دارای قرارداد موقت هستند، گفت: کارگر قرارداد موقت امنیت شغلی ندارد و هر زمان نگران از دست دادن شغل خود است. به همین دلیل ابتدا باید وضعیت کارگر و کارفرما مشخص شود کارگر به دلیل ترس از عدم تمدید قرارداد و از دست دادن شغل ناچار به واگذاری خانه مسکونی و درگیر دادگستری نشود.

این مقام مسئول کارگری در پایان بر لزوم استفاده از ظرفیت تشکل های کارگری تاکید و خاطرنشان کرد: وزارت کار می تواند از تشکل های کارگری در فرایند خانه دار شدن کارگران و شناسایی کارگران فاقد خانه دعوت کند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان کارگری ساخت مسکن کارگری در شهرک های صنعتی را اقدامی راهگشا در جهت رفع دغدغه مسکن کارگران می دانند. اواخر سال گذشته تفاهم نامه همکاری میان وزارتخانه های کار و راه و شهرسازی به منظور ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به امضا رسید.

همشهری

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: