صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 02
کد خبر: ۵۷۳۳۱
یادداشت اختصاصی علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه

نگاه اجمالی به 4 عامل کاهش شاخص بورس در روزهای اخیر

با در نظر گرفتن تمامی نقدهای وارد به سیاست گذاری ها و فرایندهای کنونی بورس، بهترین راهکار موقتی در شرایط فعلی به دلیل گستردگی نقدینگی تزریق شده به بازار سهام، عرضه شرکت های بزرگ است. این نهادها به خاطر گستردگی خدمات، تولید و تعداد سهام بیشتر تا حد زیادی می توانند پاسخگوی عطش بازار فعلی باشند، البته همانگونه که ذکر شد این موضوع یک راهکار موقت است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ریزش های اخیر بازار سهام از چند جهت قابل بررسی است. یکی از دلایل مهم تاثیر گذار بر ریزش بورس در هفته های اخیر، ترس و تردید سهامداران و سرمایه گذاران از ناتوانی دولت در فروش اوراق سلف نفتی به بازار سرمایه بود. تناقض سیاست گذاری ها و عدم عرضه به موقع عرضه اولیه ها موجب تداوم ترس سهامداران شد، هر چند این نوع رفتار سهامداران در سراسر دنیا قابل احترام است، از این جهت که سرمایه گذاران در هر نقطه از دنیا اگر احساس ترس و تردید در بازار سرمایه داشته باشند به سرعت از آن بازار خارج می شوند. بنابراین رویکرد سرمایه گذاران یا عملکرد آنها در قرار گرفتن در صف های فروش پاسخی به ضعف دولت به شمار می رود.

 

از سوی دیگر سهامداران و سرمایه گذاران امیدوارند با اخبار خوش سیاسی بازار به تعادل برسد. یکی از این اخبار می توانست نشست وین باشد، اما پیگیری نتایج نشست وین که تقریبا علنی و از پیش مشخص بود که این نشست به طور خنثی برگزار و به پایان می رسد، موجب افزایش نگرانی در بازار سرمایه شد، از این جهت در حال حاضر برای رساندن بورس به ثبات و آرامش در کنار رویکرد اقتصادی، گشایش های سیاسی هم در روند رشد بازار می تواند موثر باشد، لذا در تحلیل سیاسی علل تازه ترین ریزش های بورس می توان از نشست وین و  انتظارات سهامدارانی که بی پاسخ ماند نیز یاد کرد.

 

دلیل دیگری که قابلیت ارزیابی در چرایی ریزش بازار سرمایه را دارد این است که بازار سهام تا کنون به لطف تورم موجود رشد داشته است، لذا در صورت مدیریت تورم به احتمال قوی نمی توان انتظار گام های شدید صعودی یا نزولی های بالایی را در بورس داشت. از سوی دیگر با در نظر گرفتن تمامی نقدهای وارد به سیاست گذاری ها و فرایندهای کنونی بورس، بهترین راهکار موقتی در شرایط فعلی به دلیل گستردگی نقدینگی تزریق شده به بازار سهام، عرضه شرکت های بزرگ است. این نهادها به خاطر گستردگی خدمات، تولید و تعداد سهام بیشتر تا حد زیادی می توانند پاسخگوی عطش بازار فعلی باشند، البته همانگونه که ذکر شد این موضوع یک راهکار موقت است.

 

بی تردید راهکار جامع که برای عبور اقتصاد ایران از بحران های موجود که یکی از آنها می تواند بهره مندی از بازارهای پولی و مالی باشد، داشتن مطبوعات آزاد و پیگیر است، چرا که با برخورداری از مطبوعات آزاد و پیگیر شاهد شفافیت اقتصاد در بازار سهام خواهیم بود و دامنه نگرانی سهامداران بخصوص تازه واردان به بازار سرمایه به شدت کاهش می یابد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: