صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 03
کد خبر: ۵۷۴۳۴
حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

تلاش های بین المللی ترامپ علیه ایران به کجا خواهد انجامید؟

حسن لاسجردی: آمریکایی ها از دو سه ماه گذشته تا کنون به شدت تلاش می کنند تا از یک هراس بزرگ جهانی صحبت کنند، به این معنا که تلاش می کنند مردم جهان را از لغو تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران بترسانند و آنها را دچار شوک های عصبی و ناایمنی در برابر قدرتمند شدن تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران کنند.

 

حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر نسبت به واکنش آقای عراقچی از فشار چند جانبه گرایانه آمریکا که در تازه ترین اظهار نظر خود در وین اعلام کرده بود گفت: آمریکایی ها از دو سه ماه گذشته تا کنون به شدت تلاش می کنند تا از یک هراس بزرگ جهانی صحبت کنند، به این معنا که تلاش می کنند مردم جهان را از لغو تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران بترسانند و آنها را دچار شوک های عصبی و ناایمنی در برابر قدرتمند شدن تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران کنند.


وی در این باره خاطر نشان کرد : بر اساس بندهای منعقد َشده در برجام جمهوری اسلامی ایران بعد از ۵ سال می تواند از مزیت تبادل خریدهای تسلیحاتی در سطح بین المللی بهره مند شود. اما عدم نشستن جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره مورد علاقه آمریکا سبب شده تا آنها فشار زیادی بر ایران وارد کنند.

 

کارشناس مسائل بین الملل تصریح نمود : عدم پذیرش دوباره معامله یا مذاکره با رئیس جمهور فعلی آمریکا آقای ترامپ را به شدت عصبانی کرده و این امر منجر به افزایش دامنه اختلافات ایران و آمریکا شده است تا جایی که عمق تنش ها بیشتر شده، بنابراین آمریکایی‌ها در راستای فشارهای همه جانبه و فشارهای حداکثری که جزء سیاست‌های آنها درباره ایران به شمار می‌رود در تلاش هستند تا مانع مهمی در برابر این بند از برجام بگذارند، به همین جهت مدت هاست از طریق رایزنی و تهدید کشاندن پرونده جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت تلاش می کنند ایران را وادار به پذیرش خواسته های خود کنند.


وی همچنین توضیح داد : آمریکا تلاش بسیاری کرد تا حداقل کشورهاي عضو شورای امنیت و کشورهای عضو برجام را متقاعد کند که تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران تمدید شود اما عدم رای آوری و همکاری در تحریم تسلیحاتی ایران آمریکا را جری تر کرده است.

 

لاسجردی در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابل فعالیت های تنش زای آمریکا گفت : در مقابل جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند تا با گفتگو، رایزنی با اعضای برجام حقانیت خود را ثابت کند اما آمریکا دائما در حال تهدید اعضای برجام است تا مانع همکاری با جمهوری اسلامی ایران شوند، ضمن اینکه آمریکایی‌ها به دنبال تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران هستند و تلاش می کنند حتی شده لغو تحریم های تسلیحاتی ایران را به تأخیر بیاندازند، به همین جهت از طریق سفرهای آقای پمپئو به منطقه با توسل به بحث های تروریزم و سایر مسائل و تلاش هایی که اسرائیل در منطقه علیه ایران انجام می دهد بر آن هستند تا ایران را عامل بی ثباتی در منطقه به مردم جهان معرفی کنند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: در مجموع آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران هجمه بزرگی به راه انداخته است، هجمه ای که به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود و اینک هم به دنبال بازگرداندن تحریم ها از طریق شورای امنیت هستند. هر چند کشورهای عضو برجام تا کنون علی رغم فشارها و تهدیدات آمریکایی‌ها تن به تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران نداده اند، اما آنچه که مسلم است آمریکایی‌ها در روزهای آینده تلاش می‌کند این موضوع را به شورای امنیت بکشاند تا در شورای امنیت از طریق حق وتو به نوعی حرف خود را به کرسی بنشانند.


لاسجردی تصریح نمود : همه کارشناسان حوزه حقوق بین الملل و سازمان هایی که در این موارد اهل مطالعه و نظر هستند معتقدند، اگر کشورهای پنجگانه عضو برجام مایل به تحریم جمهوری اسلامی ایران نباشند آمریکایی‌ها توفیقی در انجام این خواسته نخواهند داشت، اما آنچه مسلم است آمریکایی‌ها در حال حاضر به جهت انتخابات ریاست جمهوری به دنبال برگ برنده ای هستند تا از آن برای رای آوری آقای ترامپ استفاده کنند، بنابراین تلاش می‌کنند به انحاء مختلف مساله را به گونه ای پیش ببرند که به نفع آنها باشد حتی با تهدید تعرفه ای و اقتصادی اروپا آنها را وادار به پذیرش خواسته های خود علیه جمهوری اسلامی ایران کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: