صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۴۱
  • يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 18 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 08
کد خبر: ۵۷۸۱۰
عماد آبشناس، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

«مصطفی ادیب» و کارشکنی حامیان سعد حریری

عماد آبشناس: تنها مشکلی که در حال حاضر وجود دارد برخی از جناح های سیاسی موسوم به 14 مارس یا المستقبل که نمی خواهند هیچ نخست وزیری جز آقای حریری در کار خود موفق باشد و شاید جلوی کار ایشان هم سنگ اندازی کنند. این کاری بود که قبلا هم انجام شده و می خواهند کاری کنند تا خواسته خود آنها اجرایی شود قطعا این بزرگترین چالش آقای ادیب خواهد بود و باید دید ایشان چه دولتی تشکیل می دهد و کشورهای اروپایی و در حقیقت فرانسه چقدر از وی حمایت خواهد کرد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ تحلیلگران حوزه غرب آسیا بر این باورند که مشکل اصلی لبنان ساختار اولیگارشی سیاسی حاکم بر آن است. سیستمی که فرانسه پایه گذار آن در لبنان بود. با این ساختار به نظر نمی رسد بتوان تغییراتی ریشه ای در لبنان بوجود آورد.

 

عماد آبشناس تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره انتخاب ادیب به عنوان نخست‌وزیر لبنان گفت: آقای ادیب قبلا سفیر لبنان در آلمان بود و روابط خوبی با سران کشورهای اروپایی دارد و آنها امیدوارند که او بتواند کشورهای اروپایی را قانع کند تا در زمینه سرمایه گذاری در لبنان حرکتی جدی انجام بدهند. ایشان حمایت کامل فرانسه را در اختیار داشت و ارتباط نزدیکی با جبهه مقاومت دارد و جزء افرادی است که هر دو طرف او را قبول دارند و امید زیادی به او وجود دارد.

 

وی در ادامه افزود: تنها مشکلی که در حال حاضر وجود دارد برخی از جناح های سیاسی موسوم به 14 مارس یا المستقبل که نمی خواهند هیچ نخست وزیری جز آقای حریری در کار خود موفق باشد و شاید جلوی کار ایشان هم سنگ اندازی کنند. این کاری بود که قبلا هم انجام شده و می خواهند کاری کنند تا خواسته خود آنها اجرایی شود قطعا این بزرگترین چالش آقای ادیب خواهد بود و باید دید ایشان چه دولتی تشکیل می دهد و کشورهای اروپایی و در حقیقت فرانسه چقدر از وی حمایت خواهد کرد.

 

آبشناس با اشاره به سفر مکرون به لبنان و دیدارش با رییس جمهور و نخست وزیر همچنین ایت الله سیستانی گفت: شرایط لبنان به گونه ای است که ما چند مشکل متنوع در این کشور داریم؛ مشکل اصلی لبنان ساختار اولیگارشی سیاسی حاکم بر لبنان است. سیستمی که فرانسه پایه گذار آن در لبنان بود. با این ساختار به نظر نمی رسد بتوان تغییراتی در لبنان بوجود آورد آنها در حدود 15 سال جنگ داخلی داشتند و مسلمانان متقاضی تغییر در سیستم حاکمه بودند ولی بعدها کشورهای عربی ورود کردند و نه تنها این موضوع حل نشد بلکه تثبیت شد و اولیگارشی سیاسی جدیدی که از جنگجویان جنگی بودند در لبنان حاکم شدند. تغییر این ساختار سیاسی در لبنان بسیار مشکل است. اگر حتی ده بار انتخابات برگذار شود باز هم همین اولیگارشی سیاسی وارد کار می شود و انتخاب خواهد شد ساختار مذهبی و طایفه ای لبنان به گونه ای است که امیدی به تغییر این ساختار نیست و تغییر این بسیار سخت است. بسیار سخت است که تصور کنیم این ساختار سیاسی به این راحتی تغییر کند حتی اگر لبنان در تحریم قرار بگیرد.

 

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال، دلیل اصلی مخالفت عربستان با حضور ادیب در قدرت گفت: عربستان به صورت تاریخی نفوذ بالایی در بین اهل تسنن دارد. امروزه جایگاه و نفوذ خود را در بین اهل تسنن از دست داده است. بخصوص بعد از اتفاقی که برای آقای حریری پیش آمد و بازداشت آقای حریری علی رغم اینکه آقای حریری خود مجدداً به آغوش عربستان بازگشت اما در میان اهل تسنن این کشور جایگاه خود را از دست داد. امروز ترکیه نیز در جلب اهل تسنن لبنان با عربستان رقابت می کند. بخشی از اهالی تسنن لبنان امروز نه ترکیه و نه عربستان را قبول ندارند و به جبهه مقاومت وابسته هستند. عربستان به دلیل ضعف جایگاهش در لبنان ناراضی است و تلاش دارد به زور یکی از هواداران خودش را در لبنان به قدرت برساند.

 

وی درباره شرایط سیاسی جدید لبنان گفت: نظر همه بر تغییر نظام سیاسی در لبنان است اما جمع سیاستمداران لبنانی چنین چیزی را نمی پذیرند و اجازه تغییر نمی دهند از این رو وضعیت به همین شکل ادامه پیدا می کند. باید منتظر خروجی انتخابات آمریکا بود چون ترامپ سیاستی جز چماق ندارد و همه دنیا با چالش روبرو می شود. اگر فردی وارد کاخ سفید شود که به تعامل در جهان بین الملل عقیده دارد شاید لبنان بتواند نفسی بکشد ولی نباید تصور کنیم. مشکل لبنان قبل از تغییر ساختار سیاسی لبنان حل می شود. ساختار سیاسی به این راحتی قابل تغییر نیست. این ساختار حتی وقتی کار به جنگ داخلی کشید باز هم تغییری نکرد.

 

آبشناس با اشاره به ناآرامی در جنوب لبنان با توجه به انتخاب ادیب به عنوان نخست وزیر بودیم افزود: نمی توان ربط داد و بیشتر به مسائل و مشکلات داخلی آمریکا و اسرائیل مربوط است چون به دنبال ایجاد درگیری و جنگی محدود با حزب الله لبنان هستند تا توجه ها را به جنگ جلب کنند و اوضاع داخلی خود را جمع و جور کنند. وگرنه انتخاب آقای ادیب ربطی به این ماجرا ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: