صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 09
کد خبر: ۵۸۱۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
حسین درودیان در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

بازار بورس چه زمانی به مدار صعودی باز می گردد؟

حسین درودیان: حقوقی ها  براساس بهینه یابی های خود در بورس عمل می کنند به این معنا که هر چند سعی خواهند کرد برای مدت محدودی مانع افت بازار شوند اما هر موضوعی در بازار سرمایه ایران از افت های مکرر بورس امکان پذیر است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین درودیان، اقتصاددان و مدرس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی راهبرد معاصر با اشاره به ماجرای ورود حقوقی ها و تاکید سازمان بورس بر این مساله گفت: حقوقی ها شرکت های سهامدار در بازار سرمایه هستند که عموما منافع خود را در این بازار دنبال می کنند لذا منافع خود و سهامدارانش بر منافع سایر سهامداران ارجحیت دارد. قاعدتا اگر حقوقی ها احساس کنند که مثلا امروز با فروش سهام منتفع شده اند حتما چنین کاری می کنند.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: منطق اقتصادی ایجاب می کند که حقوقی ها به منفعت خود بیش از سایر سهامداران  اهمیت بدهند. این روزها که بازار سرمایه از ورود و تاثیر گذاری هر چه بیشتر برای جلوگیری از ریزش های بیشتر از آن سخن می گوید حتما براساس ملاحظات دیگری است تا سهامداران خرد در بازار بمانند بنابراین سازمان بورس از حقوقی ها خواسته به گونه ای عمل کنند که بازار آنچنان با افت رو به رو نشود.

 

این استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: به هر حال حقوقی ها  براساس بهینه یابی های خود در بورس عمل می کنند به این معنا که هر چند سعی خواهند کرد برای مدت محدودی مانع افت بازار شوند اما هر موضوعی در بازار سرمایه ایران از افت های مکرر بورس امکان پذیر است.

 

کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: دولت در ابتدای سال مدام از رشد بازار تبلیغ می کرد اما بازار به یک باره زمین خورد لذا نمی توان پیش بینی دقیقی ارائه داد که بازار با رشد رو به رو می شود و دیگر افت نخواهد داشت. هر چند که حقوقی ها باز هم حتما بیش از هر چیزی به منافع خود، سهامداران و وابستگان خود می اندیشند که ممکن است حتی ورود حقوقی ها برای اصلاح بازار یک حرکت نمایشی موقت باشد که مدت زمان کوتاهی اجرا شود که البته اصلا خوب نیست.

 

حسین درودیان در این باره توضیح داد: هر گونه خیمه شب بازی که در بازار سرمایه به راه انداخته شود دیگر از آن بازار، بازار سالم و شفافی به جای نمی گذارد، اگر این رفتارها ادامه داشته باشد قطعا بازار به صورت خودجوش فعالیت نمی کند و آنچه دراین بازار اتفاق می افتد تصنعی و نمایشی است.

 

مدرس دانشگاه تهران گفت: به هرحال اگر بنای بازار سرمایه یعنی مسوولین سازمان بورس این است که بازار را به صورت نمایشی رو به رشد نگاه دارند این کار روش درستی برای مدیریت بازار سرمایه نیست و اصلا کسی حق ندارد و نباید که بازار را به صورت نمایشی کنترل کند یا بسازد.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد:  کما اینکه دیدیم شاخص از 500 هزار رسید به 2 میلیون رسید و کسی هم آن زمان جلوی رشد غیر صحیح شاخص را نگرفت. جای تعجب دارد هنگامی که بازار در حال اصلاح است و به وضعیت منطقی بر می گردد جلوی اصلاح را گرفته اند. با اینکه بورس منطق روشنی دارد اما سیاست گذاری ها نشان داده که عموما این منطق در بازار چه در زمان افزایش یا ریزش عموما لحاظ نمی شود.

 

حسین  درودیان در ادامه خاطر نشان کرد: به هر حال به نظر می رسد با افزایش شاخص بورس باز هم شاهد کاهش هایی در بازار خواهیم بود. معنی این حرف به عقیده من چیزی نیست جزء اینکه ما از یک سری منابع عمومی که می تواند مربوط  به بودجه دولت یا بانک ها باشد ، بانک هایی که تسهیلات می دهند و کار خلق پول دقیق انجام می دهند از آنها استفاده می مکنیم برای اینکه به بورس پول تزریق شود؛ به عبارت دیگر  با این  کار تقاضای مصنوعی در قیمت سهام درست کرده ایم تا قیمت ها افت نکند.

 

 پژوهشگر اقتصادی در این باره خاطر نشان داد: تزریق پول به این روش به نظر می آید شدنی است اما چون کسی نگران استفاده از این ظرفیت نیست کمی خطرناک است. اما بعید می دانم افرادی که پول و سرمایه متعلق به خودشان است مثل شرکت های مستقل قطعا منافع خود را باید در نظر بگیرند لذا بعید است منافع خود را زیر پا بگذارند، لذا این وضعیت برای عدم ریزش بورس از امکانات عمومی و توان های عمومی و منابع عمومی برای چنین هدفی استفاده می کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین سمسار
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
بنظر من بورس ایران خیلی ضعیف و بی تدبیر عمل میکند و به فکر مبافع سهامداران‌نمیباشد به خاطر همین سرمایه گذاری توسط مردم کم است
عاشقتم پرسپولیس
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
دوبت نمیذاره مردم دو ریال سود کنن همه اجناسم ده برابر کرده