صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018 September 26
کد خبر: ۵۸۳

از فتح تا محمود عباس؛ از خادم تا خائن به فلسطین

الجحجوع، کارشناس مسائل فلسطین نوشت: مسئله جنبش فتح و تصمیمات رئیس آن، محمود عباس، باعث شده تا بسیاری چنین بیندیشند که این جنبش، با سابقه طولانی مبارزه برای آرمان فلسطین را یک خائن بدانند در حالیکه، نشانه هایی از شخصی بودن سیاست های ضد مقاومتی محمود عباس وجود دارد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مسئله فلسطین امروز تحت تاثیر پیچیدگی های فزاینده جهان اسلام، در حاشیه قرار گرفته و باعث شده، روندهای درونی کشوری که "پاره تن اسلام" تلقی می شود، به کلی مغفول بماند. در همین راستا یکی از مسائلی که از آن غفلت شده، موضع گیری های جدید در جنبش فتح پیرامون سازش با رژیم صهیونیستی است. امجد الجحجوح در این مورد، توضیحاتی پیرامون تفاوت دیدگاه های فتح با محمود عباس و همراستایی های مستمر جهاد اسلامی با حماس می نویسد.


اگر بخواهیم از حرکت فتح به عنوان یک جنبش نگاه کنیم، یک جنبش مردمی و انقلابی است. جنبشی که اولین انقلاب برای آزادسازی فلسطین و ملت آن را به راه انداخت. این جنبش از این منظر، تجلی ملت فلسطین است که با هر آن چه را در اختیار داشته در راه دفاع از سرزمین قدس داده است. پس نمی توان، فتح را به هیچ عنوان، خائن به فلسطین ارزیابی کرد. 


اما ممکن است بخواهیم از اختلافات درونی خود جنبش سخن بگوییم. بدون شک این جنبش به دست مردمی افتاده که آن را به حاشیه رانده اند. به سمتی سوق داده اند که فلسطین را به دست دشمنی بسپارد که آن را اشغال کرده و فرزندانش را به قتل رسانده اند. تمام این موارد تحت پوشش "همکاری امنیتی" بوجود آمد.


اما صحبت از محمود عباس، مقوله دیگری است. او به عنوان کسی که خود را رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، قصد ندارد مثلا به زادگاهش، صفد در الجلیل بازگردد. او فلسطین را خلاصه در غزه و کرانه باختری می کند. برای رضای خاطر صهیونیست های اشغالگر، دائما از اصول آرمان فلسطین عقب می نشیند و در پرونده های مختلف کوتاه می آید. اگر او می خواهد در خانه اش در اردن زندگی کند و به صفد و رام الله باز نگردد، محق است شخصا چنین تصمیمی بگیرد ولی در اینصورت حق ندارد از جانب 6 میلیون فلسطینی که یا در خاک کشور خود زندانی اند و یا به کشورهای دیگر پناهنده شده اند سخن گوید.


محمود عباس که خود را رئیس ملت فلسطین می داند، علیه مردم و کارمندان خود تحریم وضع می کند! جالب آن که بسیاری از این کارمندان پیشتر برای تشکیلات خودگردان کار می کرده اند. این نشان می دهد که عباس سیاست گرسنه نگه داشتن و خوار کردن ملت فلسطین را نصب العین خود قرار داده. او می خواهد برای آن که نظر شخصی خود را بر یک ملت بزرگ تحمیل کند، به هر طریق ممکن، آن ها را مجبور به پذیرش این امر کند.


این ها تنها بخشی از اقداماتی است که محمود عباس علیه ملت خود انجام داده است. کسی که ملت خود را برای تحمیل نظر شخصی اش در گرسنگی نگه دارد، مسلما نام خود را در میان بزرگترین خائنان ثبت کرده است.


گزارش روزنامه هاآرتص در خصوص سیاسی شدن حماس و نظامی شدن جهاد اسلامی؛ ادعایی اثبات نشدنی

چندی پیش، روزنامه صهیونیستی هاآرتص، طی گزارشی مدعی شده بود که حماس قصد دارد سلاح خود را زمین بگذارد، کنترل سیاسی غزه را بدست گیرد و در عوض، جنبش جهاد اسلامی، مسئولین نظامی باریکه را به عهده بگیرد. در فلسطین، هیچ اعتمادی به اخباری از این دست که از سوی رسانه های عبری منتشر می شود وجود ندارد. در واقع تمامی این تحلیل ها و اخبار، به صورت عامدانه برای تفرقه انداختن در صفوف ملت فلسطین منتشر می شوند. هیچ اعتمادی به رسانه های عبری وجود ندارد. آن ها بارها ثابت کرده اند برای ایجاد شکاف داخلی در فلسطین، هر دروغی را منتشر می کنند.


اگر صحبت بر سر این است که غزه را چه کسی اداره می کند، باید به موفقیت هایی که در نتیجه مصالحه بدست آمده توجه داشته باشیم. گروه های مبارز فلسطینی شامل حماس و جهاد اسلامی با تلاش مجدانه و بی وقفه خود توانستند به یک مصالحه ملی دست یابتند. اخباری از این دست که هاآرتص منتشر می کند، همگی برای بر هم زدن این دستاورد بزرگ است. افکار عمومی فلسطین، هیچ حکومتی به جز یک حکومت واحد فلسطینی که خود را در مقابل ملت پاسخگو ببیند، نمی پذیرد. حکومتی که غزه را هم شامل شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: