صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۵۵
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 13
کد خبر: ۵۸۷۸۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

بازیگر نقش محمد حنفیه در مختارنامه

برای آشنایی با بازیگر نقش محمد حنفیه در مختار نامه سریالی که این روز ها به دلیل حذف سکانس شهادت حضر عباس حواشی زیادی پیدا کرده است با راهبرد معاصر همراه باشید.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مختارنامه یک مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی و قیام مختار ثقفی به کارگردانی داوود میرباقری است. این سریال به داستان مختار ثقفی مکنی به ابواسحاق، و چگونگی قیام او که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی حسین بن علی برمی‌خیزد، می‌پردازد. یکی از نقش های این سریال پرمخاطب محمد حنفیه بود که در ادامه این خبر بازیگر نقش محمد حنفیه در مختارنامه را خواهیم شناخت.

 

بازیگر نقش محمد حنفیه در مختار نامه

 

محمدرضا شريفی‌نيا در «مختارنامه» نقش «محمد حنفيه» را بازی کرد.

 

شريفی‌نيا در نقش «محمد حنفيه» بازی  کرد؛ پيش‌تر گفته می‌شد كه وی در اين سريال در نقش «عبدالله بن زبير» به ايفای نقش می‌پردازد.

 

خاطرات بازیگر نقش محمد حنفیه از «مختارنامه»

شریفی‌نیا تصریح کرد: مانند سریال مختارنامه که من هر نقشی را که دوست داشتم می‌توانستم انتخاب کنم. ابتدا هم قرار بود نقش عبدالله بن زبیر را که رضا کیانیان ایفا کرد، بازی کنم. اما چون طولانی بود آن را نپذیرفتم.

 

وی عنوان داشت: به همین دلیل نقش محمدبن حنفیه را که فقط 10 سکانس بود پذیرفتم آن هم با آن گریم سنگین. فقط روزی 7 الی 8 ساعت گریمم طول می‌کشید و اگر روزی گروه ساعت 11 صبح تازه به سر کار می‌آمدند، من از ساعت 2 صبح برای گریم آمده بودم.

 

 

وی گفت: من می‌توانستم در بهترین نقش‌های این سریال باشم اما ترجیح دادم که فقط باشم.

 

محمد بن حنفیه کیست؟

محمد بن حَنَفیه(۱۶-۸۱ق)، فرزند حضرت علی(ع) و خوله حنفیه (دختر جعفر بن قیس) و از طبقه اول تابعین است. گاه از او با نام «محمد بن علی» یاد می‌شود و او را «محمدِ اکبر» هم گفته‌اند. او در جنگ جمل، جنگ صفین و جنگ نهروان حضور داشته و گاه پرچم‌دار سپاه علی(ع) بود. در واقعه کربلا در مدینه ماند. پس از شهادت امام حسین(ع) بنابر نقلی ابتدا ادعای امامت کرد اما پس از گواهی حجرالاسود به امامت امام سجاد(ع) از این ادعا دست کشید و به امامت پسر برادرش معتقد شد.

 

پس از تسلط مختار بر کوفه، نامه‌ای به مختار نوشت و مختار گروهی را به مکه فرستاد و او را از دست عبدالله بن زبیر نجات داد. کیسانیه، او را امام خود می‌دانند. او اولین کسی است که مهدی موعود دانسته شده است. مشی سیاسی او در زندگی، بسیار مسالمت‌آمیز بوده است. پسر او، ابوهاشم عبدالله بن محمد فرد مشهوری در تاریخ علویان است.

 

 

نام، نسب، تولد محمدحنیفه

شهرت محمد به ابن‌حنفیه به این دلیل است که مادرش (خوله) دختر جعفر بن قیس[۱] از قبیلۀ بنی‌حنفیه بود. به گفته برخی محققان، مادرش کنیزی بوده که در حمله بنی اسد به بنی حنفیه در زمان خلافت ابوبکر به اسارت در آمد و علی(ع) آن را خرید و آزاد کرد و سپس با او ازدواج نمود.

 

از آنجا که تاریخ درگذشت محمد حنفیه درسال ۸۱ق است و در آن هنگام ۶۵ سال داشته به دست می‌آید که او در سال۱۶ق به دنیا آمده است.

 

برخی عنوان کرده‌اند که حضرت رسول (ص) پیش از وفات به علی (ع) گفت که اگر از خوله پسری برای تو متولد شد، او را هم‌نام و هم‌کنیه من نام‌گذاری کن.

 

جایگاه وی در نقل روایت

او از پدرش علی(ع)، عُمَر بن خَطّاب، ابوهریره، عثمان، عمار یاسر، معاویه و... روایت کرده است.

 

فرزندانش عبد اللّه، حسن، ابراهیم و عون و نیز افراد دیگری چون سالم بن ابی جعد، منذر ثوری، امام باقر(ع)، عبدالله بن محمد عقیل، عمرو بن دینار، محمد بن قیس، عبدالاعلی بن عامر و برخی دیگر از او نقل حدیث کرده‌اند.

 

او در مدینه حلقه درس بزرگی برپا کرد و همین مکتب بود که سرچشمه‌اندیشه‌های دیگر شد، تا جایی که می‌توان حلقه درسی او در مدینه را با مجمع علمی حسن بصری در بصره مقایسه کرد؛ زیرا آن گونه که آن مجمع سرچشمه‌اندیشه‌های معتزله و نیز مسلک صوفیان و زاهدان معرفی شده، شاگردان این حلقه درسی هم پایه‌گذاران اندیشه‌های کلامی دانسته شده‌اند. برای مثال، از همین حلقه درسی، دو پسر ابن حنفیه یعنی عبدالله ملقب به ابو هاشم و حسن ملقب به ابو محمد برخاستند که ابوهاشم واسطه‌اندیشه‌های معتزلی و ابومحمد نیز از پایه‌گذاران اندیشه ارجاء شد.

 

 

عوامل ساخت «مختارنامه»

«مختارنامه» پروژه سيمافيلم است كه به كارگردانی داود ميرباقری و تهيه‌كنندگی محمود فلاح توليد می‌شود.


اين سريال در بيش از چهل قسمت داستان زندگی و قيام «مختار ابوعبيده بن ثقفی» ملقب به ابواسحاق را در مقاطع مختلف زندگی وی روايت می‌كند.


شهرت مختار به دليل قيامی است كه پس از واقعة عاشورا با هدف خونخواهی از شهدای دشت كربلا توسط او شكل می‌گيرد و به پيروزی می‌رسد.

 

دیگر بازیگران مختارنامه 

در اين سريال فريبرز عرب نيا در نقش مختار ثقفی حضور دارد و انوشيروان ارجمند، فرهاد اصلانی، پرويز پور حسينی، آهوخردمند، جعفر دهقان، رضا كيانيان، رضارويگری، داوودرشيدی، امين زندگانی، محمد صادقی، ژاله علو، مهدی فخيم زاده، فريباكوثری، شهره‌‌لرستانی، حميد مظفری، نسرين مقانلو، حسن پورشيرازی و اكبر زنجانپور از جمله ديگر بازيگران «مختارنامه» هستند.

فيلمبرداری سريال «مختارنامه» همچنان در دكورهای ساخته شده شهر مكه در منطقه احمدآباد مستوفی ادامه دارد.

 

 

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mami
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
تا بحال گریمی به این خوبی ندیده بودم
ناشناس
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
چه باحال ما تو انبياء هستیم سریال مختارنامه در اونجا ساخته شده کاش من میرفتم
محمود ظفر غلامی
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
ماشاالله