صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 25
کد خبر: ۶۰۰۴۴
«یادداشت اختصاصی» زهیر اصفهانی، کارشناس مسائل سیاسی

دلیل اهمیت بازگویی خاطرات دفاع مقدس چیست؟

اهمیت بیان خاطرات زمان جنگ با همه تلخی ها و رنج ها از آن جهت قابل تامل است که بدانیم بعد از گذشت بیش از هفتاد سال از پایان جنگ جهانی دوم و غریب به گذشت صدسال از جنگ جهانی اول هنوز کشورهای غربی به زوایای این جنگ ها پرداخته و یاد رشادت ها وزحمات مردمان کشور خود را در دفاع از قلمروشان محترم نگه میدارند

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس را از این جهت باید گرامی داشت که همچنان با گذشت بیش از ۴۰ سال از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در ٢١شهریور ۱۳۵۹ بعنوان برگ سترگی در تاریخ چند هزارساله دارای ارزش و افتخار است اگرچه نکات زیاد و قابل تاملی از حاشیه و متن اصلی جنگ باقیمانده که بازگو کردن آن برای نسل های بعدی یک امر واجب و یک تصمیم ذی قیمت است.


با آنکه جنگ فی نفسه پدیده زشت و خطرناکی است اما تنها در صورتی می توان از جنگ به عنوان یک امر پسندیده نام برد و یاد کرد که در دفاع از میهن و حفظ مرزها استقلال و کوتاهی دست دشمن از جای جای میهن و حفظ آزادی کشور صورت گرفته باشد. وقوع جنگ هشت ساله عراق علیه ایران در زمانی اتفاق افتاد که نهال نوپای انقلاب به پیروزی رسیده بود و کشور از درون دچار مشکلات متعدد تجزیه قومی، اقتصادی و شورش های امنیتی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود و شرایط حاکم بر کشور مدیریت و تلاش بیشتری برای ایجاد آرامش به جامعه را می طلبید، جامعه ای که از چند جهت از سوی دشمن داخلی و خارجی موردتهدید و تجاوز به حریم استقلال ملی وحاکمیتی قرار گرفته بود اما مجاهدت مردان مومن و جان بر کف در چنین وضعیتی آرامش و ثبات را به کشور بازگردانید. بی تردید بعد از گذشت چهار دهه از سالگرد آغاز جنگ تحمیلی شاید به سهولت بتوان در مورد آن قضایا و آن روزها سخن گفت، اما ترسیم واقعیت ها و شرایطی که دشمن بر ما تحمیل کرد ساده نیست و به راحتی نمی توان برای نسل های آینده تبیین نمود، زیرا به تصویر کشاندن وضعیت بسیار سخت آن دوران نیازمند کوششی همه جانبه در کلیه فعالیت های اجتماعی رسانه ای و تربیتی است.


با پایان جنگ تحمیلی دشمن با استفاده از تاکتیک تحریف سعی در گمراه نمودن وجه اصلی دفاع مقدس مردم ایران نموده است وبا ایجاد شبهه وتغییر واقعیت های رمان دفاع مقدس ،کلیه زحمات وایثار مردم غیور وشرافتمند ایران اسلامی دا تحت شعاع قرار دهد.


تحریف وقایع انقلاب و مسائل انقلاب، وبخصوص حماسه هشت سال دفاع متاسفانه در سال‌های اخیر با ترفندها و حملات رسانه های بیگانه و معاند نظام هجمه های زیادی قرارگرفته تا تصویر نادرستی از زمان جنگ و رشادت‌های جوانان غیرتمند ما به نمایش بگذارند.


اینکه جمهوری اسلامی ایران به تنهایی و با فقر شدید امکانات نظامی ومالی توانست هشت سال در مقابل دولت بعثی عراق مقاومت نماید، دولتی که از پشتیبانی مادی سیاسی مستشاری بین المللی ولجستیکی بیش از هشتاد کشور دنیا بهره میبرد، سخن گفتن از چنین مقاومتی بسیار مغتنم است،زیرا جمهوری اسلامی ایران توانست جنگ را به نحوی مدیریت کند که پس از هشت سال و در پایان جنگ تحمیای حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمن نیفتاد واین افتخار در تاریخ چند صد ساله اخیر، بخصوص بعد از شکست های ایران در جنگ های قفقاز موضوعی بسیار ستودنی است.


مسئله مهم دیگر این است که با تمام مسائل جانبی جنگ و تمام نقدهای آن باید از مسیری که پشت سر گذاشته ایم، درس های عبرتی برای آیندگان داشته باشیم و مراقب باشیم که هیچگاه ثمرات و زحمات شهدا، جانبازان، اسرا، ایثارگران هشت سال دفاع مقدس زیر سوال نرود.


بدیهی است ثبات و امنیت امروز کشور حاصل زحمات همه ی از جان گذشتگان و شیر مردان و شیر زنان ایرانی است که با صبر و حوصله و مقاومت و از جان گذشتگی در برابر دشمن ایستادند، مردمی که با همه فشارها و عدم سابقه آموزش های نظامی به یکباره مجبور به مقاومت ودفاع از کشور عزیزمان گردیدند، موضوعی که بیان خاطرات آن بظاهر دردناک ولی در عمل بسیار آموزنده و مغتنم است، لذا بعد از گذشت چهل سال از سالگرد دفاع مقدس باید به بزرگترین درس های آن دوران که رمز موفقیت و استقلال و تحقق اهداف آرمانی هر کشوری است توجه کرد وآن اتحاد و همدلی مردم شریف کشورمان بود.


اهمیت بیان خاطرات زمان جنگ با همه تلخی ها و رنج های از آن جهت قابل تامل است که بدانیم بعد از گذشت بیش از هفتاد سال از پایان جنگ جهانی دوم و غریب به گذشت صدسال از جنگ جهانی اول هنوزکشورهای غربی به زوایای این جنگ ها پرداخته و یاد رشادت ها و زحمات مردمان کشور خود را در دفاع از قلمروشان محترم نگه می دارند.


لذا آگاه سازی مردم لسی حائز اهمیت می باشد تا بتواننددر آماج خطرات و مشکلات همواره وحدت و انسجام خود را حفظ نموده و از خدشه دار شدن آن جلوگیری نمایند.

 


جمهوری اسلامی ايران به واسطه تمدن کهن و موقعیت بسیار استراتژیک منطقه ای از قدیم مورد طمع بسیاری از کشورها بوده، لذا این واقعیتها ما را بر این امر می دارد که ضمن حفظ علائق دینی و ملی خود سعی کنیم، با تلاش وجهاد علمی و آموزشی وافزایش مطالعه وآگاهی بخشی اجتماعی و فرهنگی در کنار جهش تولید و ارتقای سطوح اقتصادی بتوانیم نسل های آینده را بگونه ای پرورش دهیم که نسبت به میهن و مام میهن علاقه‌مند باشند و از همه مهمتر قدردان و سپاسگزار کسانی باشیم که برای آبادانی، استواری وسرافرازی پرچم واستقلال و هویت اسلامی این مرز و بوم از جان خود گذشتند. تا ما درابن زمانه در آسایش و ثبات وامنیت باشیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: