صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 23
کد خبر: ۶۰۱۶۷

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی رایگان است؟

واکسن آنفولانزا برای گروه های حساس، مادران باردار و کادر درمان رایگان است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ طبق اعلام وزارت بهداشت واکسن آنفولانزا برای چند دسته از افراد رایگان شد. رایگان بودن واکسن آنفولانزا برای گروه های در معرض خطر همانند کادر درمان است. علاوه بر این گروه مادران باردار، بیماران های ریسک میز واکسن رایگان آنفولانزا دریافت می کنند. در ادامه درباره جرئیات بیشتر از نحوه توزیع واکسن آنفولانزا و قیمت واکسن آنفولانزا بیشتر توضیح داده ایم.

 

دکتر سجاد رضوی درباره پوشش بیمه‌ای واکسن آنفلوآنزا، گفت: قرار شد که معاونت بهداشت به گروه‌های در معرض خطر و دارای اولویت مانند مادران باردار، بیماران های‌ریسک و کادر بهداشت و درمانی واکسن آنفلوآنزا را به صورت رایگان ارائه دهد.

 

وی افزود: در عین حال از آنجایی که طبق سیاست فعلی واکسن آنفلوآنزا برای سایر مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین و عرضه می‌شود، مشکلی در قیمت برای مصرف‌کننده وجود ندارد. اگر در آینده قرار شد که این واکسن با ارز نیمایی تامین شود، دوباره پوشش بیمه‌ای آن را در شورای‌عالی بیمه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

ضوی تاکید کرد: بنابراین واکسن آنفلوآنزا از سوی معاونت بهداشتی به صورت رایگان به گروه‌های های‌ریسک ارائه می‌شود. بقیه موارد واکسن آنفلوآنزا هم بناست با ارز دولتی ارائه شود که مشکلی ندارد. حال در صورت تغییر سیاست ارزی در تامین این واکسن، نسبت به پوشش بیمه‌ای آن دوباره صحبت شده و موضوع را بررسی می‌کنیم.

 

توزیع واکسن آنفولانزا رایگان از ابتدای مهرماه توزیع می شود و این افراد می توانند با ارائه کارت ملی و ثبت آن واکسن را دریافت کنند. امسال برای نخستین بار قرار است که واکسن زنان باردار به صورت رایگان تزریق شود. همچنین افراد بالی 65 سال می توانند با ارائه کارت ملی واکسن آنفولانزا  با نرخ دولتی 40 هزار تومان دریافت کنند.

 

سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفته واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر و کادر بهداشت و درمان رایگان در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و توزیع آن از ابتدای مهرماه آغاز خواهد شد. گروه های پرخطر شامل زنان باردار، سالمندان و بیماران زمینه‌ای دارای پرونده الکترونیک سلامت شامل بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، دیابتی و ...، کودکان زیر پنج سال و زندانیان هستند که واکسن آنفولانزا برای آنها رایگان تزریق خواهد شد.

 

 

 

تزریق رایگان واکسن آنفولانزا برای زنان باردار

محسن زهرایی رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: وزارت بهداشت برای اولین بار برنامه ریزی کرده که واکسیناسیون خانم‌های باردار برای آنفلوآنزا را امسال انجام دهد. واکسن از مداخلات بهداشتی بسیار موفق و از بهترین و موثرترین مداخلات بهداشتی در حفظ سلامت جان انسان‌ها در جهان است.

 

وی ادامه داد: واکسن بیماری‌ها با هم تفاوت دارد. هر واکسن برای یک بیماری خاص است و اثربخشی آن هم روی همان بیماری است. یعنی واکسن‌ها به صورت کاملا اختصاصی سیستم ایمنی بدن انسان‌ها را تحریک می‌کنند که بتوانند علیه همان بیماری در بدن آمادگی لازم را برای محافظت ایجاد کند.

 

 

 

 

فاز نخست توزیع واکسن آنفلوآنزا برای سالمندان بالای ۶۵ سال

 

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از تعیین ساز و کار توزیع واکسن آنفلوآنزا خبر داد و گفت: در مرحله اول نخست واکسن آنفلوآنزا از ابتدای مهر در داروخانه‌ها برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

 

محمدی ادامه داد: پس از مرحله نخست، محموله‌های بعدی واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد و سایر افراد می‌توانند برای تهیه واکسن به داروخانه‌ها مراجعه و واکسن را دریافت کنند.

 

هر فرد می‌تواند حداکثر برای ۳ نفر واکسن خریداری کند

 

او درباره سهمیه‌بندی شدن واکسن آنفلوآنزا برای تهیه افراد از داروخانه بیان کرد: طوری برنامه‌ریزی شده است که به منظور کاهش تردد در دوران شیوع کرونا یکی از اعضای خانواده به داروخانه مراجعه کند و با ثبت کد ملی به عنوان فرد گیرنده بتواند تا سقف ۳ عدد با ۳ کارت ملی و ثبت ۳ کد ملی واکسن برای خود و ۲ نفر دیگر دریافت کند.

 

 

محمدی درباره پیش‌فروش واکسن آنفلوآنزا اظهار کرد: پیش‌فروش واکسن در مطب‌ها و داروخانه‌ها تخلف است و افراد از پرداخت هزینه خودداری و در صورت مشاهده موارد تخلف، موضوع را از طریق تلفن ۱۹۰ به مرکز رسیدگی به تخلفات و شکایات وزارت بهداشت گزارش کنند.

 

ارز واکسن آنفلوآنزا دولتی یا نیمایی است؟

 

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره موضوع ورود واکسن با ارز نیمایی و دولتی که خبر آن در رسانه‌ها منتشر شد، اظهار کرد: ارز واکسن آنفلوآنزا دولتی است و در تلاش هستیم تمام واکسن‌های آنفلوآنزا با ارز دولتی تامین و وارد شوند، اما در صورتی که در تامین ارز دچار چالش شویم، ممکن است بخشی از محموله‌های واکسن‌ها آنفلوآنزا با ارز نیمایی وارد کشور شود، اما به طور کلی ارز واکسن آنفلوآنزا دولتی در نظر گرفته شده است.

 

محمدی درباره اینکه واکسن آنفلوآنزا از کدام کشورها تامین می‌شود، گفت: واکسن آنفلوآنزا از کشورهای اروپایی شامل فرانسه و اسپانیا وارد کشور می‌شود و پیش از این مقرر شده بود از روسیه هم وارد کشور شود، اما با توجه به ممنوعیت صادرات واکسن آنفلوآنزا در روسیه، امکان تامین واکسن از این کشور وجود ندارد.

 

 

تزریق واکسن آنفولانزا برای چه کسانی رایگان است؟

 

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت استفاده از واکسن آنفولانزا برای همه ضرورتی ندارد و فقط گروه های پر خطر باید آن را تزریق کنند.

دکتر بقایی اظهار کرد: گروه های پر خطر شامل کودکان زیر 6 سال ، خانم های باردار، افرادی که بیماری های زمینه ای مانند ضعف سیتم ایمنی، بیماری کبدی و کلیوی دارند و افرادی که در بهداشت و درمان فعالیت می کنند می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: توزیع واکسن آنفولانزا  از اول مهر ماه خواهد بود و در حال حاضر  واکسن های موجود در بازار یا مربوط به سال گذشته می باشند و یا تقلبی هستند .

 

این مسئول تصریح کرد: نحوه توزیع به این صورت خواهد بود که واکسن از طریق معاونت بهداشتی و خانه های بهداشت برای افراد پر خطر به صورت رایگان تزریق می شود و سالمندان نیز می توانند با در دست داشتن کارت ملی به داروخانه ها مراجعه کنند و با قیمت دولتی حدود چهل هزار تومان واکسن را دریافت کنند.

 

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی البرز  در پایان گفت :در حال تلاش هستیم تا برای سایر افراد نیز واکسن را تهیه کنیم و با قیمت دولتی از طریق داروخانه ها عرضه کنیم .

 

 

واردات ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا

 

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر در یک برنامه تلویزیونی : وزارت بهداشت نظارت کامل بر نوع کالا و نحوه توزیع واکسن‌ها را برعهده دارد اما درخواست ما از سازمان غذا و دارو این بوده که سهمیه ای از واکسن‌ها برای توزیع در داروخانه‌های هلال احمر در سراسر کشور در نظر گرفته شود.

 

رئیس جمعیت هلال احمر قیمت واکسن‌های خریداری شده با ارز دولتی را که شامل واکسن‌های آلمانی، فرانسوی و کانادایی است بین ۵.۹ تا ۷ یورو اعلام کرد و افزود: اگر تقاضا برای واکسن آنفلوآنزا بیشتر باشد و این ۱۶ میلیون دوز کفایت نکند مجبور خواهیم بود با ارز آزاد مجدداً واکسن وارد کشور کنیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: