صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 11
کد خبر: ۶۲۰

دلایل احتمالی کناره‌گیری نیکی هیلی از کابینه ترامپ چیست؟

با استعفای نیکی هیلی از دولت ترامپ، معمای پیچیده دولت فعلی آمریکا پیچیده تر از قبل شد. هیلی به عنوان یکی اضلاع سه گانه مثلث کابینه ترامپ – در کنار بولتون و پمپئو – شناخته می شد و اکنون چرایی کناره گیری وی از کابینه به عنوان یکی از پرسش های اصلی در محافل رسانه ای مطرح است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نیکی هیلی از خانواده‌ای هندی‌تبار و اولین نماینده دولت ترامپ از اقلیت‌ها است. او یکی از منتقدان ترامپ هست که از «مارکو روبیو» و «تد کروز» سناتوهای رقیب ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی حمایت کرده بود. انتخاب هیلی به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل گرچه در ابتدا واکنش های مختلفی را به دنبال داشت ولی رفته رفته با عملکرد وی که همراستا و کاملا همسو با سیاست های واشنگتن بود، باعث شد خانم سفیر یکی از برجسته ترین چهره های کابینه ترامپ شود به گونه ای که پس از برکناری رکس تیلرسون از سمت وزارت امور خارجه، نیکی هیلی به عنوان یکی از گزینه های اصلی برای تصدی این پست مطرح می شود.


با وجود کسب چنین موقعیتی، هیلی روز سه شنبه از سمت خود کناره گیری و ترامپ با استعفای وی موافقت کرد. رئیس جمهوری آمریکا بدون اشاره به دلایل استعفای هیلی گفت: "او در پایان سال میلادی از کار خود کنار می رود و می خواهد برای مدتی استراحت کند." اکنون گمانه زنی های مختلفی درباره دلایل استعفای سفیر واشنگتن در سازمان ملل در رسانه های مختلف مطرح می شود که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم:


اختلاف در برخی موضوعات سیاست خارجی در دستورکار واشنگتن

گرچه هیلی در موضوعات بسیاری همچون حمایت از رژیم صهیونیستی و اتخاذ مواضع ضدایرانی همسو با سیاست دولت آمریکا بود ولی در موضوعاتی همچون چگونگی رویارویی با کره شمالی مخالف سیاست های ترامپ بود. هیلی معتقد بود واشنگتن باید به اعمال فشار علیه پیونگ یانگ بپردازد و با هرگونه مصالحه و مذاکره با کیم جونگ اون مخالف بود. همچنین درباره روسیه، خانم سفیر پیشنهاد اعمال تحریم علیه مسکو را ارائه می داد ولی ترامپ چنین اعتقادی نداشت.


حقوق زنان؛ موضوعی که هیلی را در مقابل ترامپ قرار داد

یکی از موضوعات جنجالی دولت فعلی آمریکا، شکایت های متعدد چندین نفر از زنان از شخص رئیس جمهور به دلیل آزار جنسی است. هیلی در دسامبر سال گذشته میلادی در خصوص تعرض به زنان، در حمایت از آنان گفت که "باید صدای آنها شنیده شود." او این جواب را در پاسخ به سوالی درباره زنانی که رئیس جمهور را به بدرفتاری جنسی متهم کرده‌ بودند، گفت. موضوعی که به احتمال بسیار چندان مورد علاقه ترامپ نبود. معرفی کاوانا به دیوان عالی آمریکا توسط ترامپ - کسی که متهم به آزار جنسی زنان است احتمالا در استعفای هیلی بی تاثیر نبود.


فرار از هجمه های احتمالی علیه دولت ترامپ

بی تردید دولت ترامپ یکی از جنجالی ترین دولت های آمریکا است که به دلیل رفتار و موضع گیری های شخص رئیس جمهور، منتقدین و مخالفان زیادی دارد. استعفا هیلی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای که در آن احتمال پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان بیشتر است، باعث شده که برخی کناره گیری هیلی را فرار وی از پاسخگویی با تشدید هجمه ها علیه دولت تعبیر کنند. دو منبع نردیک به هیلی به پولیتیکو گفتند" او نمی‌خواست کناره‌گیری‌اش واکنش به باخت‌های جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای بنظر برسد."


تلاش برای حضور در رقابت های انتخاباتی آینده

نیکی هیلی گرچه قبل از تصدی پست سفیری واشنگتن در سازمان ملل، سوابق سیاسی چندانی نداشت ولی در این مدت توانست خود را به عنوان چهره ای فعال که حتی خوشایند لابی های صهیونیستی بود، معرفی کند. اکنون یکی از گمانه های اصلی درباره استعفای هیلی، این است که وی به دنبال حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری و رقابت با ترامپ در سال 2020 است. البته این موضوع توسط هیلی رد شد ولی این احتمال وجود دارد که با تشدید هجمه ها علیه ترامپ و متزلزل شدن جایگاه وی، هیلی یکی از گزینه های اصلی برای رقابت های انتخاباتی باشد.


جمع بندی

با استعفای نیکی هیلی از دولت ترامپ، معمای پیچیده دولت فعلی آمریکا پیچیده تر از قبل شد. هیلی به عنوان یکی اضلاع سه گانه مثلث کابینه ترامپ در کنار بولتون و پمپئو شناخته می شد و اکنون چرایی کناره گیری وی از کابینه به عنوان یکی از پرسش های اصلی در محافل رسانه ای مطرح است. البته گذشت زمان بهتر می تواند دلیل برکناری خانم سفیر به ما بگوید موضوعی که احتمالا تاثیر زیادی در روند پیش روی دولت فعلی آمریکا خواهد داشت و شاید هنوز در هیچ یک از گمانه زنی های مطرح شده در رسانه ها، قرار ندارد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: