صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۱۶ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 07
کد خبر: ۶۲۱۰۶

جزییات تغییر مدت خدمت سربازی در سال ۹۹

تغییر مدت خدمت سربازی امروز از سوی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شد و جزییات تغییر مدت خدمت سربازی در سال ۹۹ را در ادامه بخوانید.

قوانین سربازی در کشورهای مختلف متفاوت است و بسیاری از کشورها اقدام به حذف سربازی اجباری کردند. اما برخی کشورها نظیر ایران هنوز سربازی اجباری را در برنامه خود دارد. برای پسران مدت خدمت سربازی بسیار حائز اهمیت است. امروز رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از افزایش مدت خدمت سربازی خبر داد.

 

 

افزایش مدت خدمت سربازی برای سربازان خبر بدی بود و سربازی در مناطق عادی از 21 ماه به 24 ماه افزایش یافت. اما این تغییر تنها برای سربازان مناطق عادی نبود بلکه سربازی در مناطق عملیاتی و امنیتی و غیر درگیر، محروم و بد آب و هوا، مرزی و سایر جزایر خلیج فارس به 21 ماه افزایش یافت.

 

تغییرات جدید در مدت خدمت سربازی

امیر غلامرضا رحیمی پور دراین باره گفت: در راستای متناسب سازی مدت خدمت دوره ضرورت سربازی در مناطق گوناگون خدمتی اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح تغییراتی را در طول مدت خدمت سربازان بر حسب محل خدمت اعمال کرد.

 

وی با بیان اینکه طول مدت سربازی برای کارکنان وظیفه بومی و غیربومی با کاهش خدمت در مناطق امنیتی درگیر و عملیاتی همراه بود، گفت: همچنین در مناطق عادی و برخوردار طول مدت خدمت سربازی افزایش یافت.

 

 

وی ادامه داد: براین اساس مدت خدمت کارکنان وظیفه غیر بومی در مناطق امنیتی درگیر و جزایر طرح نازعات به ۱۷ ماه کاهش یافت. همچنین طول مدت خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی غیر درگیر محروم و بد آب و هوا مرزی و سایر جزایر خلیج فارس نیز ۱۸ ماه کاهش یافت.

 

به گفته رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح طول مدت خدمت سربازی برای سربازان غیربومی در مناطق عادی نیز ۲۱ ماه خواهد بود.

 

رحیمی پور ادامه داد: مدت خدمت کارکنان وظیفه بومی نیز در مناطق امنیتی درگیر و جزایر طرح نازعات به مدت ۱۷ ماه، در مناطق عملیاتی و امنیتی و غیر درگیر، محروم و بد آب و هوا، مرزی و سایر جزایر خلیج‌فارس ۲۱ ماه و در مناطق عادی ۲۴ ماه خواهد بود.

 

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه مدت خدمت کارکنان وظیفه بومی و غیربومی شاغل در یگان‌های حفاظت دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان زندان‌ها، وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، انرژی اتمی و سازمان شیلات نیز به تناسب منطقه‌ای که در آن خدمت می‌کنند همانند کارکنان وظیفه نیروهای مسلح خواهد بود، افزود: مدت خدمت برای مشمولین امریه دار که در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی خدمت می‌کنند کماکان ۲۴ ماه خواهد بود.

 

به گفته وی مطابق مقررات ابلاغی کلیه کارکنان وظیفه‌ای که فاصله شهر یا روستای محل سکونت تا محل خدمت آنان بیش از ۵۰ کیلومتر باشد غیر بومی و کمتر از ۵۰ کیلومتر بومی محسوب می‌شوند.

 

 

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: این مقررات برای مشمولین وظیفه اعزامی از تاریخ اول آذر ماه امسال به بعد اجرا می‌شود و مدت خدمت کلیه کارکنان وظیفه حین خدمت و کلیه مشمولین وظیفه که در آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ به خدمت اعزام شود در شمول مقررات قبلی خواهد بود.

 

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه این کار خدمت را عادلانه‌تر کرده است، گفت: کاهش مدت خدمت بیش از دو سوم سربازان و افزایش یک سوم دیگر را دربرمیگیرد و لذا در مجموع کاهش مدت خدمت داریم.

 

به گفته رحیمی پور پیشتر مدت خدمت در مناطق عملیاتی ۱۸ ماه و مناطق بد آب و هوا ۱۹ ماه بود.

 


دوره آموزش سربازی تا چه زمانی یک ماهه خواهد بود؟

امیر غلامرضا رحیمی پور در گفت‌وگو با ایسنا، دراین باره گفت: همانطور که قبلا اعلام شده بود در پی شیوع کرونا در کشور مدت دوره آموزش نظامی سربازان به یک ماه کاهش یافت که این وضعیت فعلا در شش ماهه نخست سالجاری اجرا خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه مدت دوره آموزش نظامی برای مشمولان اعزامی شهریور و مهرماه نیز یک ماه خواهد بود، گفت: برای پس از این دوره هنوز تصمیمی اتخاذ نشده، اما پس از اتخاذ تصمیم‌های لازم جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 

به گفته رحیمی پور، این مدت یک ماهه ممکن است با احتساب تعطیلات در برخی از یگان‌ها چند روزی اضافه شود.

 

رییس اداره سرمایه انسانی سربازی ستادکل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه تمامی پروتکل‌های بهداشتی در حین و پس از اعزام مشمولان به دوره آموزشی و نیز در طول خدمت رعایت شده و ستادکل نیروهای مسلح نیز بر اجرای آن نظارت دارد، گفت: خوشبختانه گزارش هایی که از نرخ ابتلا به کرونا داشته‌ایم در بسیاری از مراکز صفر و در برخی از مراکز نیز کمتر از نرخ ابتلا در سطح جامعه بوده است.

 

رحیمی پور در مورد پیشنهاد بکارگیری سربازان حوزه پزشکی و پیراپزشکی در مراکز درمانی مقابله با کرونا نیز گفت: این موضوع جدید نیست. سال هاست که مشمولان سربازی رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و... در رشته های مرتبط خودشان و در بیمارستان‌ها فعال هستند و دوره شیوع کرونا نیز این عزیزان در کنار کادر درمان حضور داشتند.


چگونه می‌توان در طول خدمت سربازی گواهینامه بین المللی گرفت؟

سردار موسی کمالی با توضیح درباره طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی گفت: در راستای اجرای بند ۲ سیاست های کلی اشتغال و بند ۵ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، دستورالعمل اجرایی طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در تاریخ پنج بهمن ماه ۱۳۹۵ توسط شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان متولی اجرای طرح ابلاغ شد.

 

 

مشاورعالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: آشنایی با محیط کسب و کار و ایجاد خود باوری در مهارت آموزی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی، کمک به بنگاه های اقتصادی به منظور شناسایی و جذب نیروی کار توانمند، کاهش هزینه های جذب و بکارگیری نیروهای فاقد مهارت و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی بنگاه های اقتصادی از جمله اهداف این طرح است.

 

وی با اشاره به فعالیت قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح نیز گفت: یکی از اهداف قرارگاه مهارت آموزی سربازان فراهم کردن شرایط آموزش و فعالیت در محیط واقعی کار است. در همین راستا نیز سربازانی که دارای مهارتی خاص بوده یا نسبت به فراگیری مهارتی خاص علاقه‌مند باشند از سوی این قرارگاه شناسایی می شوند.


وی ادامه داد: از طرف دیگر در طول مدت خدمت سربازی بسته به میزان آشنایی سربازان با مهارت موردنظرشان یا در محیط‌های کارواقعی به کار گرفته می‌شوند یا اینکه ابتدا آموزش‌های لازم را در محیط واقعی فراگرفته و پس از آن کار خود را آغاز خواهند کرد.


مشاورعالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح افزود: با فراهم شدن این امکان و نیز آزمونی که سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای همان طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی برگزار می‌کند،تصمیم گرفتیم تا از این ظرفیت به نفع سربازان استفاده شود. سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به اخذ آزمون از افراد شاغل در کارگاه‌های مورد تایید کرده و در صورتی که افراد شاغل در آن بتوانند امتیازهای لازم را کسب کنند، گواهی بین المللی مهارت در زمینه تخصص خود را دریافت خواهند کرد. این گواهی در سراسر جهان دارای اعتبار بوده و فرد دارنده آن می‌تواند به عنوان یک مدرک معتبر از تخصص و مهارت خود آن را ارائه دهد.

 


کمالی افزود: در همین راستا نیز رایزنی‌ها با وزارتخانه و سازمان فنی و حرفه‌ای را آغاز کرده و تا کنون موفق شدیم که تاییدیه حدود۲۵۰۰ کارگاه واقع در نیروهای مسلح را دریافت کنیم که البته با اقدامات انجام شده به زودی تعداد این کارگاه‌ها به ۱۰هزار مورد خواهد رسید.


وی اضافه کرد: با اقدام صورت گرفته، امکان صدور گواهینامه بین‌المللی مهارت برای سربازان شاغل در کارگاه‌های تایید شده فراهم شده است و بر این اساس کارشناسان و اساتید سازمان فنی و حرفه‌ای با حضور در این کارگاه‌ها اقدام به اخذ آزمون عملی از سربازان کرده و در صورت کسب امتیاز، گواهینامه بین المللی برایشان صادر می‌شود.


به گفته مشاورعالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح، هزینه‌ای بابت صدور این گواهینامه بین المللی از سربازان دریافت نخواهد شد.

 


تشریح وضعیت خدمت سربازان مبتلا به کرونا

امیر غلامرضا رحیمی‌پور در گفتوگو با ایسنا دراین باره گفت: برابر پروتکلهای بهداشتی ستادکل نیروهای مسلح وضعیت سلامتی سربازان در حین خدمت مرتب بررسی شده و موارد دارای علائم مشکوک جداسازی شده و تحت انجام تستهای تکمیلی قرار می گیرند.

 


وی افزود: در همین راستا اگر سربازی در حین خدمت دارای علائم ابتلا به بیماری کووید-۱۹ شود، این فرد جداسازی شده و در بهداری تحت انجام تست های تکمیلی قرار خواهد گرفت و اگر چنانچه نتیجه تست انجام شده بر روی وی مثبت باشد، او تحت درمان قرار خواهد گرفت که این درمان به تشخیص پزشک یا در مراکز درمانی بوده یا در منزل و محیط قرنطینه انجام خواهد شد.


رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح درباره اینکه آیا مدت استراحت و درمان این سربازان جزو خدمت سربازی آنان محسوب می شود یا خیر به ایسنا گفت: وقتی فرد در حین خدمت سربازی به کرونا مبتلا شده باشد، مرخصی استعلاجی دریافت خواهد کرد و طول مدت درمان نیز جزوی از طول خدمتش خواهد بود و اینطور نیست که مثلا اگر دو هفته روند درمان طول کشیده، در پایان دو هفته به مدت خدمت سربازیاش افزوده شود.

 


رحیمی پور افزود: در تمامی پادگانها پروتکلهای بهداشتی، موارد فاصله گذاری فیزیکی و ... رعایت می شود و تمام افراد و موارد مشکوک نیز به محض وجود علائم جداسازی میشوند.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: