صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۰۲
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 09
کد خبر: ۶۲۴۴

آمریکا داعش و گوانتانامو را در غرب عراق بازتولید می کند

یک کارشناس مسائل امنیتی اعلام کرد که آمریکا در تلاش است عناصر داعش و خانواده‌هایشان را در غرب عراق اسکان دهد و به بازتولید این گروه در این کشور اقدام کند.
به گزارش  راهبرد معاصر ، شماری از عناصر گروه تروریستی داعش به همراه خانواده‌هایشان پس از توافق با آمریکا و شبه‌نظامیان کُردِ تحت حمایت این کشور در شرق سوریه، به عراق منتقل شدند.

«حازم الباوی» کارشناس مسائل امنیتی عراق اعلام کرد که دولت عراق در حال حاضر تحت فشار قرار دارد تا خانواده‌های داعش و عناصر این گروه را در اردوگاه‌های در صحرای غرب عراق اسکان دهد.

الباوی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که احتمالا صحرای غربی عراق به زندان جدید آمریکا یعنی گوانتاناموی جدید بدل خواهد شد.

وی با بیان این مطلب افزود: «این مسئله بیشتر شبیه به تلاش برای تبدیل عراق به مکانی برای تخلیه زباله است و بیم آن وجود دارد که این منطقه‌ خارج از سیطره دولت عراق به زندان دیگری (گوانتانامو) تبدیل شود».

این کارشناس امنیتی هشدار داد که تجربه آمریکا در خاک کوبا در خصوص عراق نیز تکرار شود؛ زیرا واشنگتن در آن زمان، تروریست‌های تکفیری را در آن زندان گرد هم آورد.

وی در پایان اظهار داشت که دولت عراق باید اجازه ندهد این طرح اجرایی شود و طرف آمریکایی را مجبور کند که به حاکمیت عراق احترام بگذارد و این خانواده‌های تروریست‌ها به بهانه‌ای برای طرف خارجی بدل نشود که حضورش را در خاک عراق طولانی کند.

البته تلاش آمریکا برای پرورش تروریست‌ها در عراق مسبوق به سابقه است و در این زمینه می‌توان به زندان «بوکا» در عراق اشاره کرد که تحت نظارت آمریکا قرار داشت و از نظر کارشناسان، خاستگاه اصلی گروه تروریستی داعش به شمار می‌رود.

«ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه داعش، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تروریست بود که در زندان بوکا و تحت نظارت آمریکا تربیت یافت؛ به گونه‌ای که «ابواحمد» یکی از سرکردگان داعش است و در بوکا حضور داشته است، می‌گوید که در این زندان با البغدادی آشنا شد و تأکید داشت که آمریکایی‌ها از آغاز با البغدادی رفتار متفاوتی داشتند و حساب ویژه‌ای روی او باز می‌کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور عراق اخیرا گفته بود که قصد ندارند از این کشور خارج شوند، بلکه قصد دارند جمهوری اسلامی ایران را رصد کرده و تحت نظر قرار دهند.

این اظهار نظر ترامپ، واکنش منفی طیف‌های سیاسی و مسئولان عالی‌رتبه عراقی را به همراه داشت و در آخرین مورد آن، «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح»  اعلام کرد (+) که عراق، عرصه‌ای برای تسویه حساب یا نقطه‌ای برای هدف قرار دادن کشورهای همسایه نیست.
نظر شما