صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۰۹
  • سه‌شنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
  • Tuesday 21 February 2023
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 12
کد خبر: ۶۲۵۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

اختلاف نهاوندیان و دژپسند بر سر چیست؟

مناقشه اخیر بین وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رئیس جمهور در خصوص حدود و ثغور اختیارات گمرک بر سر سامانه ای است که وزارت صمت طراح آن بوده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص اختلاف نظر بین آقای دژپسند و نهاوندیان گفت: متاسفانه اقتصاد کشور شبیه به یک لحاف چهل تکه ای شده که هر کسی یک طرف آن را گرفته و می کشد. مناقشه اخیر بین وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رئیس جمهور در خصوص حدود و ثغور اختیارات گمرک بر سر سامانه ای است که وزارت صمت طراح آن بوده است.

 

وی در این باره توضیح داد: آقای دژپسند معتقد است درخواست معاون اقتصادی رئیس جمهور مبنی بر دریافت اظهار کالا از طریق سامانه جامع تجارت غیر قانونی است. متاسفانه  آنچه  در میان اختلاف های دولتی ها خود را به عینه نشان می دهد وجود قوانین متضاد و متقابل است که موجب شده هر کدام از معاونین یا وزرا برداشتی برای خود داشته باشند.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تاکید کرد: قطعا اختلاف های بین دولتی ها در مسائل اقتصادی باید به سرعت رفع شود چرا که ضرر و زیان آن بر مردم و بر بخش های مختلف اقتصاد کشور تحمیل می شود.

 

حریری تصریح نمود: اقای نهاوندیان معتقد است اظهار نامه گمرکی باید در سامانه جامع تجارت  اظهار شود، اما وزیر اقتصاد معتقد است که باید در سامانه گمرک ثبت شود. متاسفانه  قانونگذار آنقدر قانون وضع می کند که خود دولتی ها در درک آن عاجز و در تفسیر آن دچار مشکلات و خطاهایی می شوند.

 

وی دراین باره بیان داشت: از نظر منطقی در تمام دنیا این  رویکرد و قانون دنبال می شود که گمرک دروازه اقتصادی کشور و مرزبان اقتصادی کشور به شمار می رود لذا در این مساله نظر آقای دژسند به واقعیت نزدیک تر است. به هر حال  سازمان گمرک مجری مصوبات سایر دستگاه ها در لب مرز است، منتهی قانون مبارزه با قاچاق کالا که سامانه جامع تجارت دران نوشته شده باید توسط مجلس اصلاح شود چرا که در حال حاضر دارای دو قانون هستیم که کاملا با هم متناقض و متضاد هستند، لذا هر کسی از این قوانین می تواند تفسیر به رای داشته باشد و حرف خود را تایید کند و بقیه را به دردسر بیاندازد.

 

مجیدرضا حریری با انتقاد از بزرگ کردن دولت توسط آقای رئیس جمهور گفت: در حال حاضر اختلاف ایجاد شده بین  وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رئیس جمهور نمی تواند در روند اجرا خلل زیادی وارد کند؛ اما انتقاد اصلی به آقای روحانی است که دولت بزرگی دور و بر خود درست کرده که معلوم نیست چه کاری برای اقتصاد و برای مردم انجام می دهند.

 

وی در این باره افزود: معلوم نیست معاون اقتصادی رئیس جمهور چه گلی به سر اقتصاد می زند؟ وزیر اقتصاد چه می کند، اصلا وزارت صمت یا سران سه قوه کجای حل مشکلات اقتصادی ایستاده اند. متاسفانه مسائل اقتصادی و مدیریت اقتصادی کشور تبدیل به کلاف سردرگمی شده که همه چیز را در هم و برهم کرده  است وهر کسی هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد.

 

حریری خاطر نشان کرد: آنچه که دولت تا کنون به خوبی انجام داده دادن شعار اقتصادی بوده اما با این دستگاه بزرگ دولتی ها و مشاوران و وزرا تا کنون کسی برنامه  و راهکار موثری برای حل مشکلات اقتصادی ارائه نداده است. مثلا تا کنون  وظایفی که برای معاونت اقتصادی تعریف شده معلوم نیست! دو سال است از معاونت اقتصادی رئیس جمهور صدایی شنیده نشده و هر کسی درون دولت از آقای نوبخت تا آقای دژپسند و نهاوندیان سازی می زند، وزیر صمت هم که به تازگی به این جمع پیوسته احتمال قوی در حال کوک کردن ساز خود است، لذا در پایان می توان گفت متاسفانه لحاف چهل تکه اقتصاد دست یکی یکی دولتمردان و معاونین آنهاست، هر کدام یک گوشه از لحاف را گرفته اند و آنقدر می کشند تا این لحاف زودتر از حد معمول خود پاره شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
فرار هزاران میلیارد مالیات با کارتهای بازرگانی