صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۴۰
  • چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 07 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 16
کد خبر: ۶۳۲۵۸

خودرو سایپا شاهین در راه بازار

سایپا شاهین یکی از خودروهای پرسر و صدای چند وقت اخیر بوده است. مطابق برنامه‌ریزی‌های سایپا قرار بود تا فرآیند تولید سایپا شاهین از اوایل آبان به صورت آزمایشی آغاز شود اما اکنون این خودرو در خط تولید سایپا قرار گرفته، بنابراین فرآیند تولید شاهین سه هفته از برنامه ریزی اولیه جلوتر است.

به گزارش راهبرد معاصر،  شاهین که در ابتدا با نام رهام شناخته می‌شد، یک خودرو ملی جدید است که سایپا زمان و هزینه زیادی بر فرآیند توسعه و تولید این محصول صرف کرده است. شاهین براساس پلتفرم SP۱۰۰ سایپا توسعه یافته و از موتور توربوشارژر M۱۵ استفاده می‌کند، یعنی همان موتوری که اکنون بر روی ساینا، تیبا و کوییک نصب شده و نسخه حجیم‌شده و بهبود یافته موتور پراید است.

 

 

شاهین سایپا یکی از مجهزترین خودروهایی است که در حال حاضر در سبد تولیدات خودروسازان قرار دارد و سایپا با تکیه بر همین ویژگی، شاهین را محصولی رقابتی در بازار بسته و انحصاری ایران می‌داند. با توجه به آن‌که در فرآیند تولید آزمایشی خودروها، مهندسان تصمیم می‌گیرند برخی امکانات رفاهی را به خودرو اضافه کرده یا از آن حذف کنند، احتمال دارد تجهیزات بیشتری را در نسخه تولید انبوه شاهین ببینیم.

 

در حال حاضر فرآیند تولید آزمایشی سایپا شاهین در حال انجام است و پس از اتمام موفقیت‌آمیز این عملیات، تولید انبوه شاهین در خط مونتاژ سایپا آغاز خواهد شد. بنابر اعلام سایپا، خط تولید پلتفرم SP۱۰۰ می‌تواند ۱۴ دستگاه خودرو در هر ساعت را به تولید برساند و هر شیفت این خط نیز ۱۴۳ نفر پرسنل خواهد داشت. سایپا برنامه دارد تا پس از عرضه شاهین، کراس اووری را نیز بر پایه پلتفرم SP۱۰۰‌ روانه بازار کند.

 

همشهری

برچسب ها
مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: