صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 20
کد خبر: ۶۳۵۷۸
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

نقش حقوقی ها در ریزش های اخیر بازار بورس چیست؟

اشتیاقی: اینکه گمان کنیم به هر دلیلی اعم از مسائل سیاسی خارجی یا داخلی و مسائل اقتصاد داخلی یا جهانی این حقوقی‌ها هستند که با برنامه ریزی‌های قبلی و آنی موجب ریزش‌های بزرگ در بازار می شوند به هیچ وجه شرط انصاف را به جا نیاورده ایم.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص ریزش های هفته جاری بورس و نسبت دادن آن به حقوقی ها گفت: بسیاری از ریزش هایی که در هفته ها و ماه های گذشته انجام شده را به حقوقی ها نسبت داده‌اند. اینکه چه میزان از این ریزش ها و افت های بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا کنون زیر نظر و تحت اراده حقوقی های بازار بوده جای بررسی‌های کلی دارد و باید به صورت مفصل درباره آن سخن گفت، اما اینکه گمان کنیم به هر دلیلی اعم از مسائل سیاسی خارجی یا داخلی و مسائل اقتصاد داخلی یا جهانی این حقوقی‌ها هستند که با برنامه ریزی‌های قبلی و آنی موجب ریزش‌های بزرگ در بازار می شوند به هیچ وجه شرط انصاف را به جا نیاورده ایم.


وی در ادامه گفت: قطعا این مدل نگاه کردن برداشت خوبی نیست که همواره حقوقی‌ها را متهمان اصلی ریزش‌ها و تشکیل صف های فروش در بورس بدانیم. از سوی دیگر حتما باید بین حقوقی ها تفکیک قائل شویم چرا که حقوقی های بازار سرمایه خود به دو دسته تقسیم می شوند.


این کارشناس بازار سرمایه در معرفی حقوقی های سازمان بورس این چنین توضیح داد: وقتی می گوییم حقوقی ها منظورمان این است که حقوقی های سهامدار شرکت های بزرگ را نشانه گرفته ایم، شرکت های تاثیر گذار بر اقتصاد کشور که سهامداران آنها به نوعی مالکان این شرکت ها به شمار می روند، اگر این دسته از حقوقی ها مد نظر ما برای ریزش های هفته اخیر است، تحلیل اشتباهی است چرا که این حقوقی های بزرگ در ریزش های روزهای گذشته تاثیر گذار نبوده اند.


احمد اشتیاقی در ادامه تصریح کرد: این دسته از حقوقی ها در روزهای گذشته عامل تشکیل صف فروش نبوده اند بنابراین این موضوع از سوی آنها منتفی است. هر چند ممکن است حقوقی های بزرگ برای خرید سهم منابع کافی در اختیار نداشته باشند و این عامل هم به ریزش کمک کند اما حقوقی های بزرگ و شناخته شده با قیمت های کنونی به هیچ وجه فروشنده نیستند.


وی دسته دوم حقوقی ها را اینگونه معرفی کرد: به دلیل محدودیت اعتبار حقوقی ها، برخی از اشخاص حقیقی شرکت‌های حقوقی را به نام خود ثبت کرده اند لذا در قالب همین شرکت ها سهم خرید و فروش می کنند و هم می توانند اعتبار بیشتری دریافت کنند، از سوی دیگر بنا به شرایط مالیاتی هم ترجیح می دهند دربورس داد و ستد کنند.


این کارشناس بورس در پایان بیان داشت: با توجه به اینکه کدهای اشخاص حقیقی در یک سال گذشته با رشدی که بازار سرمایه داشته مبالغ قابل توجهی برای این دسته از صاحبان شرکت های حقوقی فراهم کرده آنها ترجیح می دهند بخشی از پرتفوی خود را در قالب شرکت های حقوقی مدیریت کنند، لذا اکثریت حقوقی هایی که فروشنده هستند فرقی با اشخاص حقیقی ندارند، تنها تفاوت آنها این است که فرد ترجیح داده پرتفوی خود را در قالب شرکت حقوقی مدیریت کند، بنابراین باید بین حقوقی هایی که مثل اشخاص حقیقی هستند و سهم خرید و فروش می کند با حقوقی های بزرگ که سهامداران عمده به شمار می روند تفاوت قائل شد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: