صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 10
کد خبر: ۶۳۸۸

فرصت های پیش‌روی رئیسی در مسند دستگاه قضا

پس از انتصاب رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه بسیاری از چهره ای شاخص منتسب به هردو جریان سیاسی در پیام هایی جداگانه این انتصاب را به وی تبریک گفتند. آنچه شاید کمی دور از ذهن بود تبریک ها و واکنش های مثبت جریان سیاسی اصلاح طلب به این انتخاب در راس قوه قضاییه بود.

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ پس از انتصاب رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه بسیاری از چهره ای شاخص منتسب به هردو جریان سیاسی در پیام هایی جداگانه این انتصاب را به وی تبریک گفتند. آنچه شاید کمی دور از ذهن بود تبریک ها و واکنش های مثبت جریان سیاسی اصلاح طلب به این انتخاب در راس قوه قضاییه بود.

 

شاید کمتر پدیده و یا رخدادی در داخل می توانست چنین همگرایی بین جریان های سیاسی مختلف را پدید آورد و این مهم خود می تواند آغازی پربار برای حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در مسند دستگاه قضا باشد. ظرفیتی برامده از وحدت در کلمه میان جریان ها و طیف های مختلف سیاسی ایجاد شده می تواند به مثابه موتور پیشرانه ای قدرتمند در مسیر تحقق منویات مدنظر رهبرمعظم انقلاب و مطالبات به حق جامعه و افکارعمومی عمل کند. حال دراین عرصه فرصت برای رئیس جدید قوه قضاییه فراهم است تا در اندیشه پیگیری و تحقق مطالبات مردم گام های اساسی بردارد.

 

وحدت کلمه جریانهای سیاسی فرصتی برای تحول در ساختار قوه قضاییه

وحدت کلمه شکل گرفته حول محور دستگاه قضا می تواند نویدبخش عدم اصطکاک و یا سنگ اندازی جریان سیاسی خاص در مسیر حرکت قوه قضاییه باشیم. آنچه از دستگاه قضا انتظار می رود ایجاد تحول در ساختار این قوه در جهت رفع معضلی همچون اطاله دادرسی است که البته مستلزم تربیت و افزایش قضات عادل به این سیستم است که لاجرم امری زمانبر و البته هزینه بر می باشد. از سوی دیگر توجه به سرفصل گسترش عدالت و بهبود عملکرد قضات نیز یکی از موضوعاتی ست که می بایست بدان توجه ویژه داشت.

 

البته داشتن توقعات بیجا و دمیدن در مطالباتی که نیاز به زمانی چندساله دارد با توجه به ورود سالانه قریب به یک میلیون پرونده به سیستم قضایی امری بیهوده است که بستری برای لوث شدن مطالبات به حق و منطقی آحاد مردم خواهد شد.

 

عدم توجه به تمجیدها و تهدیدهای سیاسی

در حالیکه تمجیدهای جریانهای سیاسی برای رئیس دستگاه قضا می تواند در نقش کاتالیزور ظاهر شده و در روند اجرای عدالت در جامعه کمک شایان توجهی کند، اما نکته حائز اهمیت اینکه شخص رئیسی و معاونین وی نباید تحت تاثیر این ادبیات قرار گیرند. در حقیقت رئیس دستگاه قضا و این مجموعه، اساسا وامدار هیچ گروه، دسته و یا حزبی نیست، ازین رو می بایست قانون به اتم وجه و در کامل ترین شکل ممکن پیاده سازی شود تا بارقه های امید نسبت به کارآمدی قوه قضاییه به شکل پررنگ تری در جامعه جلوه کند.

 

از سوی دیگر، این احتمال نیز وجود دارد که در سیر حرکتی قوه قضاییه به سوی تحقق عدالت صداها، نقدها و یا توهین هایی بلند شود که در این شرایط نیز هیچ خللی نباید در روند رو به رشد این قوه مشاهده شود. عملا رئیس دستگاه قضا می بایست نه دلخوش به تمجیدهای امروز باشد و نه احیانا توهین های فردا نباید او را دلسرد کند.

 

تنظیم عدالت با نبض زندگی مردم

بی تردید در 4 دهه گذشته، روسای مختلف قوه قضاییه به سهم خود تلاش کردند با به کارگیری ابزارهای نظارتی و قانونی لازم در روند توزیع مناسب عدالت گام هایی بردارند ولی آنچه امروز در جامعه احساس می شود وجود برخی بی عدالتی های مغایر با منافع مردم است که ارتباط با مسائلی همچون رانت، فساد اقتصادی، ویژخواری و ... دارد که شخص رئیسی می تواند با توجه به همگرایی سیاسی ایجاد شده و بدون هیچ ملاحظه ای روند عدالت قضایی و اجتماعی را به سهم قوه قضائیه با نبض زندگی مردم هماهنگ و تنظیم نماید.

 

بهره سخن

قوه قضاییه به واسطه نوع کارکردها و وظایف محوله، نقش بسزایی در ایجاد امید در جامعه دارد. نهادی که پیشانی نظام محسوب می شود و افکارعمومی هرگونه عملکرد آن را به حساب حاکمیت و نظام می نویسند. حجت الاسلام رئیسی در گام اول می بایست نسبت به این موضوع آگاه باشد که گام در مسیری بسی دشوار نهاده و تمام ظرفیت ها و تجربیات خود را باید مصروف کسب رضایت مردم و مقام معظم رهبری نماید. سرفصل اصلی این مهم نیز عدم توجه به بازی های پشت پرده سیاسی و دور کردن این نهاد از چالش های پیش رویی می باشد که ممکن است برخی ها در بسته بندی های فریب دهنده برای این قوه ایجاد کرده باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: