صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 22
کد خبر: ۶۳۹۰۳
«یادداشت اختصاصی» محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستاری ایران و عضو شورایعالی نظام پرستاری

موج جدید کرونا و راهکارهای مقابله با آن

راهکار مهمی که برای پیشگیری بیشتر، کارساز تر است و توسط مجامع علمی و متخصصان درمانی و پزشکی جهان تایید شده، همچنان عدم برگزاری هر گونه اجتماعی با حضور اقشار مختلف مردم است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بعد از گذشت چند ماه از شایع شدن ویروس کرونا در تمام دنیا ، آمارهای مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در کشورهای مختلف جهان متفاوت از هم است. امروز همه ی دنیا به دنبال راه حل درمانی و کشف واکسن مناسبی برای درمان کرونا هستند اما علی رغم تلاش های صورت گرفته هنوز جامعه پزشکی درمان قطعی برای این ویروس نیافته است.

 

آنچه تا کنون به عنوان تنها ترین راهکار مقاومت در برابر این بیماری عنوان شده و همه ی جهان ملزم به آن هستند پیشگیری از ابتلا به کروناست. راهکار مهمی که برای پیشگیری بیشتر وکارساز تر است و توسط مجامع علمی و متخصصان درمانی و پزشکی جهان عنوان شده عدم برگزاری هر گونه اجتماعی با حضور اقشار مختلف مردم است.

 

کشورهای مختلف برای عدم برگزاری اجتماعات و پیشگیری قابل قبول از ابتلای مردم به  بیماری کرونا پروتکل های مختلفی را تدوین  و در دستور کار خود قرار دادند، پرو تکل هایی که اصلی ترین پایه آن حمایت مالی از مردم برای حضور کمتر در محل کار و در اجتماع است.

 

با اینکه دولت آقای روحانی به دنبال ایجاد محدودیت های اجتماعی بود اما بعد از پایان تعطیلات نوروز سال 99 به دلیل عدم توان کافی برای حمایت های مالی از مردم و اصناف برای افزایش تعطیلی و جلوگیری از برگزاری اجتماعات با باز شدن تدریجی مراکز خدماتی و فروشگاه های تجاری و ادارات دولتی و باز گذاشته  شدن مسیرها و جاده های کشور به روی مردم با افزایش سفرها شاهد افزایش مرگ و میر بیشتر در کشور هستیم.

 

با اینکه آمار مرگ و میرها در ابتدای سال جاری به دلیل اعمال محدودیت ها به شدت کاهش یافته بود اما رها سازی کشور توسط دولت و بی توجهی به اعمال سخت گیری های لازم در مسافرت های غیر ضرور و عدم تشکیل اجتماعات غیر ضرور آمار مرگ و میر مبتلایان به کرونا نسبت به ماه های اول سال جاری رکورد زده است.

 

پروتکل های بهداشتی بر استفاده حتمی از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی تاکید فراوانی دارد در حالی که دولت نزدیک به دو هفته  است آن هم در تهران زدن ماسک را اجباری کرده است. از سوی دیگر کمبود وسایل نقلیه عمومی و عدم فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس و مترو منجر به افزایش نزدیکی بین همه ی مردم چه انسان های سالم، چه بیماران و چه ناقلان کرونا شده است. قطعا اگر دولت از همان ابتدای سال بسیاری از مخارج غیر ضروری خود را کاهش می داد و در حمایت ازمردم و نیازمندان تا حد امکان ترددها و برگزاری اجتماعات را کاهش می داد نگرانی از افزایش مرگ و میر این همه افزایش نمی یافت.

 

بازگشایی مدارس اقدام غیر ضروری و خطرناکی بود که دولت متاسفانه بر آن اصرار ورزید و شیوع کرونا را بین معلمان و دانش آموزان و در جامعه افزایش داد. به هر حال در هفت ماه گذشته اقدامات دولت با بی تدبیری های خاصی همراه بوده است که به قیمت قرمز شدن بیشتر شهرها و استان های کشور و افزایش مرگ و میر تمام شده است.

 

با کاهش دمای هوا و آغاز فصول سرد سال به دلیل عدم تصفیه و کاهش جریان هوا و قرار گرفتن مردم در محیط های سر بسته، ویروس به صورت بیشتری در میان افراد رد و بدل می شود، هر چند که با آغاز فصول سرد سال و همه گیری بیماری آنفولانزا و سرما خوردگی های فصلی زمینه برای افزایش بیماری و تسری ویروس به یکدیگر موجب افزایش مرگ و ابتلای بیشتر مردم به بیماری کرونا می شود.

 

موضوع مهم دیگری که متاسفانه دولت نسبت به آن به شدت غفلت کرده حمایت از کادر درمان و افزایش کادر درمان برای پرستاری و درمان بیماران است. امروز کادر درمانی کشور به شدت خسته و بریده اند. بیمارستان ها جایی برای بیماران جدید ندارند، کادر درمانی کشور که از دولت فقط شعار شنیده و هیچ گونه امداد و حمایتی از دولت ندیده، ضمن اینکه شاهد مرگ همکاران خود بوده است و دولت توجهی به تیمار روحی و مالی پرستاران نداشته است این عامل هم به افزایش مرگ و میر بیماران دامن زده است. براساس مطالعات علمی مرگ و میر بیماران ارتباط مستقیمی با تعداد پرستاران دارد، کاهش شاخص پرستاران نسبت به بیماران منجر به افزایش خطاهای اجتناب ناپذیری می شود که متاسفانه آمار مرگ را در بین بیماران کرونایی افزایش می دهد.

 

نظر شما