صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 24
کد خبر: ۶۴۲۱۲

میرداماد، محله ای آرام در قلب شلوغی های تهران

با گران شدن یک باره قیمت مسکن طی شش ماه نخست سال 99، روش های مرسوم خرید خانه تغییرات زیادی کرده و تورم موجود در اقتصاد فعلی کشور، شرایطی ایجاد کرده که با پس انداز نقدینگی، مردم از خرید خانه دورتر می شوند.

از طرفی ابزارهای تامین مالی تهیه مسکن دیگر پاسخگوی قیمت های فعلی خرید خانه نیستند و باید با الگوبرداری از کشورهای مشابه، به روش های نوین تهیه مسکن مردم روی آورده تا از فشار این شرایط بحرانی، کمی کاسته شود. این مهم مسیرهای متفاوتی دارد که یکی از آنها از بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای تامین مالی ایجاد شده در بازار بورس و راه اندازی لیزینگ بلند مدت مسکن می گذرد.

 

 

توسعه ابزارهای تامین مالی بخش مسکن، ضروری است؛

 اقتصاد مسکن در دنیا با استفاده از ابزارهای متفاوت بازار بورس، و لیزینگ، پویا تر بوده و مردم را به صورت واقعی کمک می کند تا دغدغه زیادی برای خرید خانه نداشته باشند. این مهم می تواند در بخش کلان اقتصاد مسکن، با تامین مالی پروژه های بزرگ و انتشار اوراق برای به اشتراک گذاشتن سود حاصل از ساخت وساز با مردم، به بازار مسکن کشور کمک کند. از سوی دیگر لیزینگ بلند مدت مسکن نیز، سال هاست درکشورهای توسعه یافته به وسیله بنگاه های بزرگ اقتصادی و بانک ها اجرا می شود و ثابت شده این روش، کمک زیادی به خانه دار شدن مردم می کند.

در این راستا می توان گفت بهترین مدلی که از گذشته در کشورهای توسعه یافته توانسته به خوبی تمام اقشار جامعه را صاحب خانه کند، لیزینگ های بلند مدت با سود بسیار کم بوده است. به این صورت که گستره عظیمی از کسانی که خانه دارند، سندشان در گرو بانک است و به جای اجاره بها، مبلغ تسهیلات بانکی را پرداخت می­کنند.  

 

مسیر لیزینگ مسکن در ایران، ناهموار است

سال ها پیش مذاکرات و سخنرانی هایی در خصوص راه اندازی لیزینگ مسکن انجام شد که پس از فراز و نشیب های زیاد دستورالعمل آن ابلاغ گردید. در نتیجه قوانین دست و پاگیری در این باره وضع شد که این طرح را به مرحله اجرا نرساند. لازم به ذکر است، مهمترین قانون بازدارنده در موفقیت این طرح، ممنوعیت ورود بانک ها به پروسه لیزینگ مسکن است. در این صورت باید شرکت هایی که بتوانند برای بیش از 30 سال آینده خود برنامه ریزی کرده و پشتوانه مالی قوی داشته باشند، توسط بخش خصوصی ایجاد شود تا مردم بتوانند با پرداخت بلندمدت اقساط کم بهره، خانه دار شوند.

در نتیجه می توان با ارائه مجوز ورود بانک ها به پروسه لیزینگ، بازارمسکن را به رونق نسبی رسانده و مردم را با پرداخت بلند مدت اقساط، صاحب خانه کرد. این مهم می تواند اصناف بسیاری را به رونق رسانده و کمک شایانی به اقتصاد کشور کند. به خصوص در این بازه زمانی که برای خرید مسکن، باید بیش از دوبرابر سال گذشته هزینه کرد. درادامه مهمترین المان های تاثیر گذار در انتخاب محل سکونت، در یکی از بهترین مناطق تهران را مطالعه می کنید.

 

 

میرداماد، محله ایده آل برای سکونت درعین شلوغی

در مناطق میانی شهر تهران کمتر می توان محله ای را پیدا کرد که علاوه بر آرامش و سکوت، به ادارات و شرکت های متعدد مراکز میانی شهر نزدیک باشد. گفتنی است مناطقی همچون ونک، آرژانتین، جردن و میرداماد را می توان مرکز ادارات، سازمان ها و شرکت های مهم خصوصی و دولتی دانست که روزانه افراد بسیاری به این مناطق رفت و آمد می کنند.

در این راستا میرداماد که در نزدیکی تمام مناطق فوق است می تواند گزینه مناسبی برای سکونت افراد شاغل در این مناطق باشد. چرا که در ساعات شلوغی شهر که مردم به محل کار خود رفت و آمد می کنند، اکثر مسیرهای تردد به این مناطق با ترافیک سنگین همراه است و سکونت در محله مناسب می تواند روزانه 3 الی 4 ساعت از بهترین زمان روز را به افراد هدیه دهد.

لازم به ذکر است میرداماد علاوه بر جانمایی خوب، از گذشته به عنوان محله لوکس مسکونی به شمار می رفته و متقاضیان زیادی خواهان سکونت در این محله بودند. ازاین رو قیمت خرید آپارتمان در میرداماد نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته که روند 5 سال اخیر آن را مرور می کنیم.

 

 

قیمت خرید آپارتمان درمیرداماد و تغییرات 5 ساله آن

خانه های خیابان میرداماد نیز همچون بسیاری از مناطق تهران، تفاوت قیمت زیادی با هم دارند و ضلع شمالی آن که به خیابان ظفر نزدیک تر است، از ضلع جنوبی آن که در مجاورت خیابان حقانی واقع شده، گرانتر قیمت گذاری می شود. از سوی دیگر هر چه به سمت خیابان ولیعصر می رویم خانه ها کمی ارزان تر و سمت خیابان جردن کمی گرانتر است. از این رو قیمت یک واحد آپارتمان 120 متری در حوالی خیابان نفت جنوبی را که در وسط خیابان میرداماد قرار دارد را بررسی کرده ایم.

ابتدای سال 94 قیمت خرید آپارتمان در میرداماد به ازای هر مترمربع، 8 میلیون و 700 هزار تومان ثبت شده که نسبت به میانگین نرخ مسکن تهران در آن بازه زمانی بسیارزیاد است. این قیمت طی دوسال با شیب نسبتا ملایمی که همسو با تورم پیش رفت، رشد کرد و در پایان سال 96 به 12 میلیون تومان رسید.

به این صورت افزایش قیمت ها افزایش داشت تا در انتهای سال 97 قیمت خرید آپارتمان در میرداماد به 21 میلیون تومان برسد. این قیمتها باعث شد فعالان بازار مسکن به تکاپو بی افتند و با افزایش میزان تولید، تعادل را در عرضه و تقاضا حفظ کرده و به ثبات قیمت مسکن برسند. منتها میزان ساخت وساز نتوانست کاهش تولید در سالهای اخیر را جبران کند و به این صورت افزایش قیمت در این بخش دوچندان شد.

در نتیجه فروردین 98 قیمت خرید آپارتمان در میرداماد 24 میلیون و در اسفند ماه به 34 میلیون تومان رسید. گفتنی است در  سال 99، این محله نیز همچون سایر مناطق افزایش قیمت مسکن رشد چندین درصدی داشته و شهریور ماه امسال با مبلغی حدود 50 میلیون تومان، املاک میرداماد خرید و فروش می شود.

 

 

اجاره آپارتمان در میرداماد

در این راستا بازار اجاره نیز تحت فشار قیمت مسکن قرار گرفته و مستاجران ساکن میرداماد، با افزایش دوبرابری قیمت اجاره بها مواجه شده اند. به این صورت اجاره آپارتمان در میرداماد با کاهش شدید تقاضا روبرو شده و مستاجران مجبور به جابجایی به مناطق ارزانتر شهر شدند.

طبق اعلام مشاورین املاک همکار با مجموعه اینپین، رهن یا اجاره آپارتمان در میرداماد با متراژ 125 متر در خیابان نفت شمالی، به طور میانگین 800 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

گفتنی است خرید یا اجاره آپارتمان در میرداماد یا سایر مناطق شهرکه متقاضی زیادی دارد، می تواند به راحتی اتفاق بی افتد. چرا که دیگر نیاز نیست کاربر به دنبال خانه بگردد و این مهم را هوش مصنوعی با دقت و سرعت بسیار انجام می دهد. به این صورت که متقاضی فقط نیازهای ملکی خود را در سامانه وارد کرده و علاوه بر اینکه با فایل های متعدد موجود در سامانه روبرو می شود، از سوی دیگر نیازهای ملکی اش از طریق سامانه اینپین به تمام مشاورین املاک منطقه ارسال و متخصصین فعال درهرمحله به دنبال فایل متناسب با نیازهای کاربر می گردد.

همچنین اینپین در حال راه اندازی بخش هایی است تا متقاضیان آپارتمان های کوچک متراژ، خانه های مناسب با زوج های جوان، مجردها، خانه های زیر قیمت محله و واحدهای مناسب دانشجویان در بخش های متفاوتی عرضه شود تا سرعت و کیفیت معاملات ملکی بیش از پیش افزایش یابد. اینپین در تلاش است تا متقاضیان ملکی بتوانند در زمان کم، خانه رویایی خود را پیدا کنند. گفتنی است استفاده از ابزارها و خدمات اینپین بسیار آسان است؛ کافی است برای آشنایی بیشتر با این سامانه، واژه "inpin" را در مرورگر سیستم هوشمند خود وارد کنید. همچنین جهت آشنایی با بزرگترین شهر ایران می توانید مطلب معرفی کلان شهرهای ایران را از مجله اینپین مطلعه کنید.

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: