صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - 2018 October 28
کد خبر: ۶۴۵

گفت‌وگوهای امنیتی منامه 2018 چه اهدافی را دنبال می کرد؟

نشست منامه سالانه با مشارکت موسسه بین المللی مطالعات راهبردی و وزارت خارجه بحرین در این کشور برگزار می شود، چهاردهمین نشست خود را در شرایطی برگزار کرد که کشورهای عربی با محوریت ریاض با چالش های عدیده ای روبرو هستند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ کنفرانس امنیتی موسوم به «گفت‌وگوی منامه 2018» با حضور بیش از 50 وزیر و مسئول به نمایندگی از 25 کشور برگزار شد. این نشست با محوریت مقابله با چالش‌های منطقه برگزار شد ولی عملا تقابل با سیاست‌های ایران در دستور کار آن قرار گرفت.

 

 

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، موضوعاتی همچون "مقابله با ایران، مسئله توازن قدرت در خاورمیانه و راه‌اندازی نوع ائتلاف جدیدی شامل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن و ایالات متحده آمریکا" به عنوان مسائل اصلی در آن بررسی شد.

 

 

لازم به ذکر است، نشست منامه سالانه با مشارکت موسسه بین المللی مطالعات راهبردی و وزارت خارجه بحرین در این کشور برگزار می شود، چهاردهمین نشست خود را در شرایطی برگزار کرد که کشورهای عربی با محوریت ریاض با چالش های عدیده ای روبرو هستند.

 

 

سخنرانان کنفرانس امنیتی 2018

 

حضور کشورها و مقامات ضدایرانی در این نشست به وضوح اهداف و دورنمای ترسیم شده برای گفت و گوها را نمایان می کند. با بررسی مواضع و سخنان مقامات حاضر در این نشست می توان گفت نتیجه شکل گیری چنین کنفرانسی در بازه زمانی فعلی دستیابی به اهداف ذیل بوده است:

 

 

1. چانه زنی برای حل چالش های پیش روی کشورهای عربی با محوریت عربستان سعودی ( جنگ یمن، بحران سوریه، سردی روابط با قطر و قتل جمال خاشقچی)

 

 

2. ایجاد ائتلاف جدید در منطقه با محوریت واشنگتن و ریاض جهت مقابله با ایران ( هماهنگی جهت همکاری در تحریم های اعمالی علیه ایران، عملیات رسانه ای مشترک علیه ایران و ...)

 

 

3. عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و مقدمه چینی برای پذیرش معامله قرن با هدایت آمریکا ( همزمانی سفر نتانیاهو به عمان می تواند در این راستا ارزیابی شود)

 

 

4. افزایش نفوذ در کشورهای منطقه از طریق دیپلماسی عمومی (سرمایه گذاری در کشورهای جنگ زده همچون عراق)

 

 

 

آنچه از محورهای 4 گانه فوق، دارای اهمیت بیشتری است و به نظر می رسد دستور کار اصلی این نشست جهت رسیدن به اهداف دیگر - حداقل در مذاکرات محرمانه قرار گرفته است، چگونگی عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است. در همین راستا، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت خود فاش کرد، "کشور بحرین این روزها در حال رایزنی محرمانه‌ای با اسرائیل جهت اعلام آغاز روابطی علنی میان دو طرف است که سفر آتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به منامه آغازگر آن خواهد بود.این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها در چارچوب عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی و به عنوان مقدمه‌ای برای اجرای طرح صلح آمریکا معروف به «معامله قرن» انجام می‌شوند."

 

 

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: