صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 01
کد خبر: ۶۴۹

طراحان سناریو ادعای ضدایرانی دولت دانمارک چه اهدافی را دنبال می کنند؟

سناریو ضدایرانی دولت دانمارک همسو با ادعای دولت بلژیک در 11 تیرماه مبنی بر بازداشت دو شهروند بلژیکی ایرانی تبار بود، می باشد. فصل مشترک این دو سناریو، ادعای مقامات صهیونیستی مبنی بر انتقال اطلاعات این دو عملیات ادعایی به مقامات دو کشور اروپایی است!

به گزارش راهبرد معاصر؛ روز سه‌شنبه (8 آبان) فین بورچ اندرسون، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک بدون ارائه هیچ سندی ، ایران را به تلاش برای انجام عملیات ترور مسئول شاخه گروهک تروریستی «الاحوازیه» در خاک این کشور متهم کرد.

 

 

ساعاتی پس از اظهارات ادعایی فین بورچ اندرسون، وزارت امور خارجه دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور «مرتضی مرادیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران را در ارتباط با انجام «فعالیت‌های غیرقانونی» در خاک دانمارک برای نشست با مدیر دفتر سیاسی این وزارتخانه احضار کرده است. همچنین رسانه‌ها گزارش دادند که دانمارک سفیر خود را نیز از ایران فراخوانده است.

 

 

لازم به ذکر است، این سناریو ضدایرانی دولت دانمارک همسو با ادعای دولت بلژیک در 11 تیرماه مبنی بر بازداشت دو شهروند بلژیکی ایرانی تبار بود، می باشد. فصل مشترک این دو سناریو، ادعای مقامات صهیونیستی مبنی بر انتقال اطلاعات این دو عملیات ادعایی به مقامات دو کشور اروپایی است!

 

 

به نظر می رسد در بازه زمانی فعلی، گروه های تروریستی ضدایرانی با همکاری تل آویو و واشنگتن و ریاض با استفاده از برخی کشورهای اروپایی تلاش می کنند ضمن "متهم کردن ایران به انجام اقدامات خرابکارانه در خاک کشورهای دیگر" زمینه را برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران فراهم نمایند. آنچه درباره ادعای ضدایرانی اخیر دو کشور اروپایی بلژیک در تیر ماه و دانمارک در آبان ماه می توان گفت این است که، نگارندگان این سناریو می توانند اهداف ذیل را از طرح آن دنبال نمایند:

 

 

1. تصویرسازی از ایران به عنوان یک بازیگر مخرب و برهم زننده امنیت کشورهای دیگر در راستای هدف ایجاد ائتلاف علیه ایران با محوریت واشنگتن، تل آویو و ریاض (یکی از اهداف نشست امنیتی منامه با حضور مقامات آمریکایی، اروپایی و عربی که چند روز قبل از ادعای مقامات دانمارک برگزار شده بود رسیدن به این هدف بود)

 

 

2. مجاب کردن اتحادیه اروپا به همراهی با تحریم های وضع شده ضدایرانی از سوی آمریکا (با توجه به اینکه اتحادیه اروپا در شرایط کنونی به دنبال حفظ برجام و ایجاد کانال های تبادلات مالی با ایران است، واشنگتن و تل آویو تلاش می کنند مقامات اروپایی را از چنین اقدامی منصرف کنند. اعلام دولت دانمارک مبنی بر ارائه پیشنهاد به کشورهای اروپای در راستای اعمال تحریم علیه ایران در این راستا ارزیابی می شود)

 

 

3. منحرف کردن افکار عمومی از عربستان به سمت ایران ( به دنبال قتل جمال خاشقچی، جامعه جهانی به شدت در حال محکوم کردن اقدام ضد حقوق بشری ریاض و خواستار اعمال تحریم های گسترده علیه این کشور است. به نظر می رسد طرح ادعای مقامات کپنهاگ مبنی بر تلاش ایران برای ترور یکی از سرکرده های گروه تروریستی الاحوازیه، که مورد حمایت عربستان است، در راستای انحراف اذهان جامعه جهانی از موضوع قتل خاشقچی توسط عربستان باشد.

 

 

آنچه مشخص است طراحی و اجرا سناریوهای ضدایرانی اخیر در کشورهای اروپایی برای رسیدن به اهداف سه گانه فوق الذکر که با توجه به بازه زمانی فعلی می تواند مهمترین آن، تنش زایی در روابط اتحادیه اروپا با ایران و مجاب کردن کشورهای اروپایی به همراهی و همسویی با تحریم های اعمالی واشنگتن علیه ایران باشد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: