صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 01
کد خبر: ۶۴۹۰۵
افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

طرح عرضه مسکن در بورس کالا گره گشای معضل مسکن است؟

پروین پور: اینکه با طرح هایی مثل عرضه مسکن در بورس بخواهیم سر خود یا مردم را گرم کنیم پاک کردن صورت مساله است و هیچ دردی از مشکل مسکن که امروز به یک مشکل یا معضل اساسی در جامعه تبدیل شده را درمان نمی کند. اگر دولت یا مسئولین به دنبال حل معضل مسکن هستند باید عوامل واقعی و تاثیر گذاری که روند بازار مسکن را در چند سال گذشته به این وضعیت وخیم رسانده را مورد بررسی قرار دهند.

 

افشین پروین پور کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص طرح عرضه مسکن در بورس کالا گفت: قطعا عرضه مسکن در بورس کالا به نفع کاهش قیمت یا به نفع مشتریان واقعی نیست. چرا که عوامل مختلفی در تورم  و گرانی مسکن موثرند که آنها به بورس و عرضه مسکن در بورس هیچ ارتباطی ندارند.

 

وی دراین باره افزود: اینکه با طرح هایی مثل عرضه مسکن  در بورس بخواهیم سر خود یا مردم را گرم کنیم پاک کردن صورت مساله است و هیچ دردی از مشکل مسکن که امروز به یک مشکل یا معضل اساسی در جامعه تبدیل شده را درمان نمی کند. اگر دولت یا مسئولین به دنبال حل معضل مسکن هستند باید عوامل واقعی و تاثیر گذاری که روند بازار مسکن را در چند سال گذشته به این وضعیت وخیم رسانده را مورد بررسی قرار دهند.

 

این کارشناس بازار مسکن خاطر نشان کرد: مشکل مسکن ما از ناحیه عدم عرضه در بورس نیست، به این معنا که اگر مسکن در بورس عرضه شود به  نفع بخش مسکن تمام می شود یا به کاهش قیمت مسکن در کشور بخصوص در کلانشهرها منتهی می شود، بلکه مشکل از جای دیگری است؛ بنابراین بالا بودن  قیمت مسکن به اینکه و در بورس عرضه شود یا نشود ارتباطی ندارد.

 

افشین پروین پور با بیان اینکه دولت باید موضوع معضل مسکن را با شفافیت بررسی کند گفت: بخش مسکن بدون هیچ قصد و غرضی باید از سوی دولت مورد موشکافی قرار گیرد که اصلا مشکل اساسی مسکن چیست، مثلا یک سری کالاها مثل گندم اگر در بورس کالا ارائه شوند به جهت اینکه در قیمت آنها شفاف‌سازی می‌شود خوب است چرا که باعث واقعی شدن قیمت آنها می شود، بنابراین مشکل مسکن ما از اینکه وارد بورس بشود نیست بلکه مشکل مسکن در کشور ما ناشی از سوداگری است که دراین بخش به شدت افزایش یافته است.

 

کارشناس بازار مسکن تصریح نمود:  سوداگری در بخش مسکن باعث افزایش قیمت شده، لذا ارتباطی به عرضه در بورس ندارد، یعنی عرضه در بورس کمکی به کاهش قیمت مسکن نمی کند.

 

افشین پروین پور در خصوص فروش مسکن متری در بورس گفت: فروش مسکن متری از اساس یک طرح غلط است به این دلیل که طرح فروش متری مسکن در زمان دولت آقای خاتمی مطرح شد، وقتی آن زمان قیمت مسکن به یک باره بالا رفت، عده ای گفتند به دلیل اینکه مردم قادر به خرید آپارتمان به صورت یک جا نیستند؛ یعنی قدرت خرید یک واحد مسکونی را ندارند بهتر است خانه متری بخرند، در حالی که بهتر بود به دنبال شناسایی چرایی افزایش قیمت خانه و علت یابی آن بروند اما صورت مساله پاک شد و به جای انجام اصلاحات لازم، گفته شد خب به دلیل افزایش قیمت به مردم خانه متری بفروشیم.

 

این کارشناس بخش مسکن دراین باره توضیح داد: قرار شد مثلا اگر واحدی ۴۰ متری ساخته می شود اگر فردی بتواند سالیانه یک متر بخرد یعنی بعد از بیست سال،  ۲۰ متر یک واحد ۴۰ متری را خریداری کرد، بعد از بیست سال ، 20 متر بعدی به  صورت وام داده می شود، یک طرح عجیب و بسیار  غیرکارشناسی و غلط که همان زمان هم مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت.

 

وی دراین باره توضیح داد: اگر فرضا فکر کنیم قیمت مسکن در بیست سال هیچ تغییری نمی کند با این طرح مردم بعد از چندین دهه خانه دار می شوند؛ عملا خانه برای نوه های آنها باقی می ماند نه استفاده خودشان! ضمن اینکه در تمام این سال ها قیمت مسکن اصلا ثابت نبوده و مدام در حال افزایش بوده است.

 

کارشناس بخش مسکن در پایان گفت: تا زمانی  که دولت مسکن نسازد و مسکن تولید نکند؛ تا زمانی که نیاز انباشت شده هفت سال گذشته پاسخ داده نشود وضعیت همین است و طرح های خنده داری مثل فروش متری مسکن در بورس به هیچ وجه قابل تکیه نیست و فقط منافع برخی را تامین می کند و بس !

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: