صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 01
کد خبر: ۶۴۹۹۹
«یادداشت اختصاصی» همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه

دو عامل کلیدی رونق دوباره بورس کدامند؟

کنترل بازار سرمایه و بازگشت رونق به آن، مشروط به رعایت دو فاکتور در بورس است. اصل اول این است که دولت یا سازمان بورس و اوراق بهادار مانع هیجان زدگی بازار شوند تا از این طریق سرمایه های بسیاری که به دلیل عدم شناخت کامل از بورس خارج می شوند، از بازارهای دلالی سر درنیاورند. اصل دوم تزریق نقدینگی موقت از سوی دولت به بورس است؛ ضمن اینکه حتما دولت باید دست از سیاست های اشتباهی که بازار بورس را به تنش و ناامیدی کشانده و منجر به ریزش های بسیاری شده بردارد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کاهش قیمت شاخص ها در بازار سرمایه وابسته به عوامل مختلفی است که هر کدام در جای خود قابل بررسی است. افزایش افت قیمت ها در بازار ناشی از عوامل متعددی است که یکی از آنها را می توان به ناآگاهی سرمایه گذاران تازه وارد و ناآشنا به بورس عنوان کرد. هیجان زدگی مشاهده  شده در صف های فروش ناشی از ناآگاهی و عدم شناخت کامل بازار سرمایه  است. اگر سرمایه گذاران آشنا به بازار باشند با وقوع هر گونه هیجانی وارد صف های فروش نمی شوند و به ریزش هر چه بیشتر بازار دامن نمی زنند.

 

شواهد بازار سرمایه حاکی از آن است که بازار در حال حاضر دروضعیت خوبی است یعنی گزارش قیمت ها نشان می دهد که قیمت ها در شاخص های ارزنده ای قرار دارند،  لذا نگرانی چندانی درخصوص ریزش ها و افت های بازار سرمایه نمی رود. علی رغم اینکه گزارش های شرکت ها نشان دهنده ارزنده بودن سهام آنها هست و وضعیت شرکت ها در بورس خوب است اما در مجموع سیاست های دولت درحال حاضر به نفع بازار سرمایه و اتفاقا به نفع  سرمایه‌گذاری در بورس برای رونق تولید تنظیم نشده است.

 

آنچه به عنوان سیاست های اقتصادی دیده می شود تاسف بار است چرا که عملا راه به روی انتقال سرمایه ها به سمت بازارهای موازی و دلالی و سوداگری باز است اما راه به روی بازار سرمایه با سیاست های غلط و نااطمینانی که نسبت به بازار ایجاد شده موجب گشته که سرمایه ها به جای بورس به سمت بازارهای ارز و طلا هدایت شوند.

 

اگر دولت سیاست های حمایتی از بورس را همانند اوایل سال جاری به کار می گرفت و  حمایت از بازار سرمایه را در اواسط تابستان ماه به حال خود رها نمی کرد قطعا نه تنها ریزشی دربورس اتفاق نمی افتاد، بلکه با هدایت و سیاست گذاری صحیح مالی و اقتصادی سرمایه ها می توانست به سمت شرکت های تولیدی برای رونق دادن و جهش دادن به جهت تولید به کار گرفته شود.

 

کنترل بازار سرمایه و بازگشت رونق به آن، مشروط به رعایت دو فاکتور در بورس است. اصل اول این است که دولت یا سازمان بورس و اوراق بهادار مانع هیجان زدگی بازار شوند تا از این طریق سرمایه های بسیاری که به دلیل عدم شناخت کامل از بورس خارج می شوند، از بازارهای دلالی سر درنیاورند. اصل دوم تزریق نقدینگی موقت از سوی دولت به بورس است؛ ضمن اینکه حتما دولت باید دست از سیاست های اشتباهی که در بورس بازار را به تنش و ناامیدی کشانده و منجر به ریزش های بسیاری شده بردارد.

 

یکی از سیاست ها افزایش بهره بین بانکی است که دولت در این ماه های اخیر به ریزش ها و خروج سرمایه از بورس دامن زده بنحوی که موجب افزایش ناترازی بانک‌ها شده است وجز اینکه عرضه کل را کاهش بدهد هیچ اثر خاصی نداشته است. آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی در روزهای گذشته در پست اینستاگرامی خود به این موضوع اشاره کردند که نگرانی ارزی کشور جدی است، در حال حاضر با کمبودهای ارزی مواجه هستیم که اگر با این وضعیت جلو برویم مسائل و مشکلات زیادی در اقتصاد ایجاد می شود. قطعا با سیاست گذاری های غلط دولت سرمایه داران به جای هدایت سرمایه ها به سمت تولید ترجیح می دهند سرمایه هایشان را بدون هیچ ضرر وزیانی و یا نگرانی از  ضرر و زیان تولید در بانک سپرده گذاری کنند و سود 20 درصدی بگیرند. سیاست های غلط عدم  حمایت از تولید و بازار است که منجر به افت ارزش تولید در اقتصاد ایران شده بنحوی که در اقتصاد ایران بها و سودی که از  کار نکردن به دست می آید به مراتب بیشتر از بها و سودی است که از ماحصل  کار و تولید به دست می آید!

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: