صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 02
کد خبر: ۶۵۱۰۸
قاسم صادقی، کارشناس بازار سرمايه در گفت و گو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

چرا بازارگردانی در بورس ضروری است؟

صادقی: دلایل متعددی برای بازارگردانی وجود دارد؛ مهم ترین آنها دامنه نوسانات در بورس است، با اینکه بازار سرمایه ایران نسبت به بازارهای سرمایه جهان خیلی بزرگ نیست و دامنه این بازار آنچنان وسیع نیست، اما در همین بازار نقد شوندگی آنی همیشه وجود ندارد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ قاسم صادقی کارشناس بازار سرمايه و بورس در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص اهمیت نقش بازار گردانی در بورس گفت: بازارگردانی یک امر و مساله جدی و ضروری در بازاری مثل بورس ایران است که حتما باید به درستی و با علم و آگاهی به ریزه کاری ها و جزئیات بورسی انجام شود، بنابراین بازار گردانی در بورس ایران یک مسئله الزامی است، به این دلیل که در بازار سرمایه ما صف خرید و صف فروش بسیار زیاد دیده می شود.


وی در ادامه توضیح داد: دلایل دیگری هم برای وجود بازارگردانی وجود دارد یکی از آنها دامنه نوسانات در بورس است، با اینکه بازار سرمایه ایران نسبت به بازارهای سرمایه جهان خیلی بزرگ نیست و دامنه این بازار آنچنان وسیع نیست، اما در همین بازار نقد شوندگی آنی همیشه وجود ندارد. بسیاری از سهامداران دو ماه و نیم است که منتظر نقدشوندگی هستند، به این معنا که اگر سهامداری نیازمند پول و نقدینگی باشد قادر به فروش نخواهد بود.

 

قاسم صادقی در این باره تاکید کرد: بنا به دلایل زیادی حتماً بازارگردانی باید به صورت کارشناسی وجود داشته باشد، که یکی از این دلایل عدم بر هم زدن تعادل سهم است تا سهامداران متضرر شود، بازارگردان دقیقاً همین نقش را دارد.

 

وی در این باره توضیح داد: بازار گردان زمانی که شاهد فروش خیلی سنگین در بورس است و معامله به اندازه حجم مبنا صورت می گیرد و متوجه ضرر و زیان سهامداران می شود، زمانی که بازار سرمایه بدون دلیل خاصی و غیر تکنیکال در حال ریزش است این زمان بازارگردان وارد می‌شود و با خرید گسترده ای که انجام می دهد موجب ایجاد تعادل در سهام می شود. یا اگر صف خریدی براساس هیجانات روانی ایجاد شده، بازار گردان مقداری سهم به بازار عرضه می کند تا هیجان کاسته شود.

 

قاسم صادقی کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال بازارگردانی برای بازار سرمایه ایران بسیار واجب است، اما اینکه این موضوع در همین روزها و هفته ها انجام می‌شود و بازار گردان‌ها به داد سهامداران خود می رسند یا خیر، عملکرد بازارگردان های فعلی بازار شاهد این ادعاست که متاسفانه آنها تا کنون در بازار صرفا نقش یک تماشاگر را ایفا کرده اند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: