صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۳۳ - ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 03
کد خبر: ۶۵۲۵۶

چرا پنسیلوانیا برای ترامپ و بایدن اهمیت دارد؟

دونالد ترامپ و جو بایدن هر دو بر سر پیروزی در پنسیلوانیا شرط‌بندی‌های بزرگی کرده‌اند. هر دو نامزد قصد دارند، آخرین تلاش‌های انتخاباتی خود را با عبور از این ایالت به پایان برسانند.

 

به گزارش راهبرد معاصر، پنسیلوانیا در رقابت‌های کاخ سفید همواره به عنوان یکی از ایالت‌های کلیدی ظاهر شده‌ است با این وجود، تعدد برگزاری کارزارهای انتخاباتی دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات در این منطقه گویای این واقعیت است که این دوره به نسبت دوره‌های پیشین، بیشتر در مرکز توجه رقابت‌های نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات قرار گرفته است.


پولیتیکو در گزارشی عنوان می‌کند، پنسیلوانیا و 20 رأی کالج انتخاباتی آن از نظر روانشناختی بیش از هر ایالت دیگری برای مبارزات انتخاباتی بایدن اهمیت دارد. شخصیت سیاسی بایدن ریشه در کودکی او در اسکرانتونِ پنسیلوانیا دارد، شهری که ترامپ در یکی از مناظره‌های انتخاباتی‌‌اش مدعی شد، بایدن اهل اسکرانتون نبوده و به دورغ این ادعا را مطرح کرده است. این در حالی است که حتی دفتر مرکزی مبارزات انتخاباتی بایدن تا پیش از زمان ابتلا به بیماری کووید-19 در فیلادلفیا بود و او در پنسیلوانیا بیش از سایر ایالت‌های کلیدی رویدادهای انتخاباتی‌اش را برگزار کرده است.


اگرچه به اعتقاد بسیاری فلوریدا به عنوان ایالتِ مطلوب جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات آمریکا محسوب می‌شود و نزدیک به یک قرن است که هیچ جمهوری‌خواهی بدون فلوریدا که اکنون 29 رأی انتخاباتی دارد، برنده کاخ سفید نشده است. با این حال حتی اگر ترامپ فلوریدا و سایر ایالت‌های جنوبی دیگر آمریکا همانند آریزونا را هم در انتخابات ببرد، باز هم برای رسیدن به پیروزی نهایی خود به یک ایالت بزرگ‌تر در شمال نیازمند است و بر طبق نظرسنجی‌های مردمی، آن ایالت، پنسیلوانیا خواهد بود.


لو بارلتا، نماینده جمهوری‌خواهِ سابق پنسیلوانیا به عنوان یکی از متحدان برجسته ترامپ در همین رابطه عنوان کرده است:«قطعا، آرای پنسیلوانیا تعیین خواهد کرد که آیا رئیس جمهور دوباره برنده انتخابات می‌‌شود یا نه». این در حالی است که به اعتقاد معاون امور ایالت‌های جو بایدن، مولی ریتنر، دموکرات‌ها حتی بدون آرای پنسیلوانیا نیز می‌توانند پیروز انتخابات باشند. طبق این ادعا، اهمیت پنسیلوانیا برای دموکرات‌ها تنها از آنجایی نشات می‌گیرد که دونالد ترامپ در صورت شکست در این ایالت، گزینه‌های دیگری برای پیروزی نهایی در این انتخابات نخواهد داشت و او به شدت به آرای پنسیلوانیا نیاز دارد.


آنچه ترامپ را در مورد موضوع آرای پنسیلوانیا نگران ساخته است، فکر کردن به مخالفت‌های احتمالی از سوی گروه‌ها و جنبش‌هایی است که از اعتراضات و جنبش‌های ضدنژاد پرستانه در این ایالت حمایت کرده و در مقابل مواضع ترامپ در این‌باره را نقد کرده‌اند.


این مسئله از زمانی پررنگ‌تر شد که به دنبال کشته شدن یک سیاه پوست دیگر در فیلادلفیا، مقامات آمریکایی در این شهر مهم از ایالت پنسیلوانیا حکومت نظامی اعلام کرده‌ و مقررات سنگینی برای منع رفت و آمد شبانه در این ایالت گذاشتند. پس از استقرار گارد ملی در این شهر، تنها موضع‌گیری ترامپ در واکنش به ناآرامی‌ها، انتقاد از دموکرات بودن شهردار پنسیلوانیا به عنوان مسئول اصلی این خشونت‌ها بوده است. حال اینکه بایدن ضمن نقد عملکرد پلیس، بر لزوم جلوگیری از هر اقدامی که وی در این شهر تحت عنوان «خشونت و غارتگری» یاد کرد، تاکید کرده است.


نتایج سه نظر‌سنجی معتبر، ضمن تاکید بر برتری جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ، امتیازات بایدن در این ایالت را اینطور برآورد کرده است: واشنگتن پست، هفت امتیاز. نیویورک تایمز، شش امتیاز، کالج مولنبرگ نیز 5 امتیاز را برای بایدن در این ایالت تخمین زده‌اند. دونالد ترامپ اما در تمام نظرسنجی‌های انجام گرفته امتیازی کمتر از بایدن در پنسیلوانیا به دست آورده است و بایدن به طور تقریبی 7 درصد جلوتر از ترامپ است.


با همه این موارد، باز هم نمی‌توان با قطعیت از شکست ترامپ و برد بایدن در پنسیلوانیا صحبت کرد. گردهمایی ترامپ در روز شنبه در شهر باتلر این ایالت با چنان استقبالی از سوی مردم مواجه شد که این باور را در بین دموکرات‌ها تشدید کرد که شاید احتمال تکرار وقایع سال 2016 در این ایالت وجود داشته باشد. استراتژیست‌های بسیاری نیز با اذعان به گستردگی جمعیت هواداران ترامپ در باتلر عنوان کردند نگرانی دموکرات‌ها به خاطر شکست در فلوریدا چندان بی‌دلیل نیست.


ایالت پنسیلوانیا در دوره‌‌های گذشته‌ی انتخابات همواره به عنوان ایالت حامی دموکرات‌ها شناخته می‌شد، با این حال در سال 2016 تغییر رویه داد و به نفع ترامپ وارد عمل شد و رای آن در کنار میشیگان و ویسکانسین منجر به پیروزی‌اش بر هیلاری کلینتون شد. روندی که اکنون بر نگرانی دموکرات‌ها و انتظارات جمهوری‌خواهان نسبت به آرای این ایالت افزوده است. ترامپ در تلاش برای تحریک آرای پنسیلوانیا به نفع خود بوده و بایدن تمام تلاش خود را به کار بسته تا این اقدامات را خنثی سازد.


سفر لحظه آخری جو بایدن و ترامپ به پنسیلوانیا نشان می‌دهد که این ایالت می‌تواند چقدر در تعیین سرنوشت نهایی دو نامزد انتخاباتی تاثیرگذار باشد. ترامپ چند روز گذشته عنوان کرده بود، در صورتی که آرای الکترال پنسیلوانیا را به دست آورد، کار تمام است و او پیروز انتخابات خواهد بود. بایدن هم در سفر اخیر تبلیغاتی‌اش به فیلادلفیا هشدار داد که به ترامپ اجازه نمی‌دهد در انتخابات روز سه‌شنبه پیروزی خود را اعلام کند.


هر دو نامزد به خوبی بر این موضوع واقف هستند که در دوره گذشته، 15 درصد رای دهندگان این ناحیه درست یک هفته مانده به انتخابات در مورد گزینه نهایی خود تصمیم نهایی را گرفتند. از این رو شاید رفت و آمد‌های پی‌درپی ترامپ و بایدن در آخرین لحظات رقابت‌های انتخاباتی به شهرهای مختلف این ایالت چندان، بی‌تاثیر هم نباشد.


در حال حاضر، نزدیک به 93 میلیون نفر آمریکایی به صورت پستی و با حضور در پای صندوق‌ها، رای داده‌اند و این آمار نشان‌دهنده دو سوم مشارکت عمومی در انتخابات آمریکاست که به نسبت سال 2016 بسیار بیشتر بوده و 41 درصد رشد داشته است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: