صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 04
کد خبر: ۶۵۴۸۵
ارزیابی آخرین نتایج انتخابات آمریکا

ترامپ پیروزی‌اش را قطعی می‌داند/بایدن طرفدارانش را به صبر دعوت کرد

بیش از 100 میلیون رای دهنده در انتخابات آمریکا شرکت کردند. در حالی که هنوز شمارش نهایی آرا به پایان نرسیده، دونالد ترامپ با یک سخنرانی در کاخ سفید خود را برنده قطعی انتخابات اعلام کرده و می‌گوید دموکرات‌ها قصد دارند نتیجه انتخاباتی را به نفع خود بدزدند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در آخرین تغییرات ایجاد شده در آرای الکترال فاکس نیوز عنوان کرده است که تا این لحظه جو بایدن با کسب 238 رای از دونالد ترامپ با 213 رای الکترال پیشی گرفته است. ادعای پیروزی ترامپ در حالی است که هنوز شمارش نهایی بسیاری از ایالت‌های کلیدی به پایان نرسیده و به اعتقاد بایدن تا صبح روز چهارشنبه و یا حتی دیرتر نمی‌توان در مورد پیروزی و یا شکست قطعی در انتخابات اظهار نظر کرد. او همچنان طرفداران خود را برای قضاوت پیروز نهایی دعوت به صبر کرده است.

 

ریک اسکات، نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در مجلس سنا پس از پیروزی ترامپ در فلوریدا به عنوان یکی از ایالت‌های کلیدی با 29 رای الکترال عنوان کرده است که ترامپ مشتاقانه در انتظار یک پیروزی بزرگ است. این در حالی است که حتی آخرین نظرسنجی‌های به عمل آمده پیش از شمارش آرای انتخاباتی، شانس پیروزی بایدن در این ایالت مهم و کلیدی را قطعی اعلام کرده بودند. با این حال ترامپ توانست با کسب 51 درصد رای پیروز نهایی فلوریدا شود.


سناتور لیندسی گراهام جمهوری‌خواه نیز پس از پیروزی نهایی ترامپ در کارولینای جنوبی در بین هواداران وی سخنرانی کوتاه کرد و با قطعیت هر چه تمام ترامپ را برنده انتخابات اعلام کرده است. او با کنایه خطاب به تمام موسسات و سایت‌های نظرسنجی عنوان کرد: «شما و تمام لیبرال‌های کالیفرنیا و نیویورک پول زیادی را هدر دادید». در همین لحظه نیز طرفداران ترامپ در خیابان‌ها ریخته و به خاطر برد رئیس‌جمهور کشورشان در رقابت انتخاباتی شادی می‌کنند.

 

در مقابل، با وجود آنکه به نقل از خبرگزاری‌های بسیاری، ترامپ در اکثر ایالت‌های کلیدی از رقیب خود پیش افتاده است، جو بایدن در نخستین نطق پس از اتمام رای‌گیری عنوان کرده است در مسیر پیروزی قرار دارد. او خطاب به هوادارانش عنوان کرد: «به اینجا آمدم تا به شما بگویم در مسیر پیروزی قرار داریم و ما هنوز منتظر پیروزی در جورجیا هستیم و حس بسیار خوبی به آرای میشیگان و ویسکانسین داریم». بایدن با تاکید از پیروزی‌اش در آرای مربوط به پنسیلوانیا صحبت کرد و عنوان کرده است نتایج نهایی این ایالت کمی زمان بر خواهد بود.

 

با وجود ادعای مطرح شده از سوی بایدن، فاکس نیوز از پیشتازی دونالد ترامپ در ایالت‌های پنسیلوانیا، میشیگان ، جورجیا، ویسکانسین و حتی کارولینای شمالی خبر داده است. بسیاری معتقدند که اصرار بایدن برای پیروزی در ایالت‌های کلیدی به دلیل عدم قطعیت در شمارش نهایی آرای پستی در این ایالات است که می‌تواند تعیین کننده نهایی فرد پیروز در این ایالت‌ها باشند.

 

اهمیت ادعای بایدن در رابطه با اثرگذاری آرای پستی، از آنجایی قوت می‌گیرد که گفته شده است، جدا از 102 میلیون رای‌دهنده که پیش از موعد آرای خود را در صندوق انداخته‌اند، نزدیک به 36 میلیون نفر رای‌دهنده دیگر نیز به صورت پستی در انتخابات شرکت کرده و احتمال می‌رود، اکثریت این افراد به دلیل موضع‌گیری منفی پیشین ترامپ و مثبت بایدن به انتخابات پستی، از هواداران بایدن باشند و درصد شانس پیروزی بایدن را به میزان زیادی بالا برند.

 

در حال حاضر ترامپ در سه ایالت فلوریدا، آیووا، تگزاس، اوهایو به پیروزی قطعی دست پیدا کرده است. در مقابل بایدن نیز پیروزِ قطعی ایالت‌های مهمی همچون مینه سوتا، آریزونا، نیوهمپشایر اعلام شده است.اگرچه نیوهمپشایر با 4 رای الکترال کم‌اهمیت ترین ایالت در انتخابات آمریکا به حساب می‌آید. با این حال هنوز تکلیف نهایی ایالت‌های مهم مشخص نشده است. با این حال بسیاری از رسانه‌ها معتقد به پیروزی دونالد ترامپ هستند و عنوان کرده اند که او در نهایت با پیشی گرفتن از بایدن در ایالت‌های کلیدی، با نتیجه حیرت انگیزی پیروز انتخابات خواهد بود.

 

ترامپ در ساعات اولیه شمارش آرا در صفحه توئیترش ضمن ابراز رضایت از وضعیتش، نسبت به هوادارانش ابراز قدردانی کرد. ساعاتی بعد او در پیامی دیگر نوشت که در آستانه یک پیروزی بزرگ قرار دارد و ادعا کرد که اردوگاه حزب رقیب تلاش دارند با تخلف نتیجه انتخابات را تغییر دهند.توئیتر اما این بار نیز پیام ترامپ را که در آن تلاش کرده است تا دموکرات‌ها را تخریب نماید، پنهان کرده است. به نظر می‌رسد پیروزی قطعی وی در تگزاس با 38 رای الکترال و فلوریدا با 29 رای الکترال اعتماد به نفس وی را برای برد نهایی افزایش داده است.

 

با وجود پیش‌بینی‌های متفاوتی که در رابطه با نتیجه نهایی انتخابات صورت گرفته است، هنوز هیچ یک از دو نامزد انتخاباتی آمریکا شکست خود را نپذیرفته‌اند و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات‌ها، و دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه هر دو سرسختانه معتقد به پیروزی نهایی خود در این رقابت حساس و بسیار مهم انتخاباتی هستند.

 

در چنین شرایطی که ترامپ و بایدن هر دو ادعای پیروزی در انتخابات را دارند، نگرانی‌ها از افزایش اعتراضات و درگیری میان هواداران دو حزب به شدت افزایش پیدا کرده است. به خصوص آنکه خبرگزاری‌های بسیاری نیز در آخرین گزارشات خود رای الکترال کسب شده توسط دو نامزد را به شدت به یکدیگر نزدیک دانسته عنوان کرده تا به این لحظه ترامپ تنها سه رای الکترال با بایدن فاصله دارد.

 

گفتنی است، نیویورک تایمز در گزارش اخیر خود عنوان کرده است، احتمالا درصد مشارکت در انتخابات آمریکا به 67 درصد یعنی بالاترین میزان مشارکت طی 100 سال گذشته خواهد رسید.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: