صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 04
کد خبر: ۶۵۵۲۰
محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

چرا پایتخت تعطیل نمی شود؟

محمد جواد حق شناس: به نظر می رسد توانی این وجود ندارد که تصمیمی درست اتخاذ شود، زیرا هر تصمیمی ابعادی متفاوت و آثاری خواهد داشت. وقتی از تعطیلی سخن به میان می آوریم از تصمیماتی حرف می زنیم که امکان اجرایی شدن داشته باشد. این پذیرش در حوزه سازمان های دولتی و نهادهای عمومی وجود دارد. وقتی دامنه تصمیم به خارج از این دایره کشیده می شود به نظر می رسد توان اجرایی مناسبی پشت این تصمیم نیست و باید از ابزار های دیگری استفاده کرد. ابزارهایی چون قدرت قانون، حضور نیروی انتظامی و اعمال جرایم مادی و تنبیهی تا بتواند پشتوانه ای برای تصمیم سازی باشد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ نزدیک به چندماه از شیوع  ویروس کرونا می گذرد . ویروسی که با خود مشکلات زیادی را به همراه اورد. 9 ماه از شیوع این ویروسگذشته و با توجه به اینکه به فصل سرما نزدیکتر می شویم این ویروس وارد فاز جدیدی شده است که نیاز به تدابیر بیشتری است از جمله تعطیلی پایتخت که مخالفت هایی در خصوص آن مطرح شده است. در همین باره خبرنگار راهبرد معاصر با اعضای شورای شهر به گفت و گو پرداخته است:

 

با تعطیلی دو هفته ایی می توانیم کرونا را کنترل کنیم

محسن هاشمی رییس شورای شهر بر این باور است:  تهران باید به مدت دو هفته تعطیل شود و در مجمع نمایندگان و در شورای شهر به بحث گذاشته شد و پیشنهاد آن طی نامه ای برای ستاد ملی کرونا فرستاده شد. این موضوع تقریبا شبیه به تعطیلات نوروز است.

 

وی ادامه داد: اگر بخاطر داشته باشید وقتی در اسفند کرونا اوج می گرفت در استانه تعطیلات نوروز بودیم و این تعطیلات نزدیک به دو هفته و نیم شد و اثر زیادی در کنترل کرونا داشت و تقریبا زنجیره را شکست. این پیشنهاد شبیه به تعطیلات نوروز است.

 

هاشمی تصریح کرد: به نظر من، سفر رفتن هم مشکل چندانی پیش نمی آورد چون مردم به اقوام خود سر می زنند و می توانند بیماری را کنترل کرد. تعطیلات در پیشگیری از حاد شدن وضعیت بسیار موثر است. با تعطیلات همان اتفاقی که در نوروز افتاده بود رخ می دهد و پیشنهاد ما دقیقا همین است.

 

رییس شورای شهر درباره امکانات بهشت زهرا و اینکه مشکلی وجود ندارد گفت: تا به امروز در مورد بهشت زهرا ما هیچ مشکلی ندارین و خدمات به موقع در اختیار قرار می گیرد حتی قبرها نیز سه طبقه شده است هیچ مشکلی ندارد.

 

گوش شنوایی در دولت برای تعطیلی تهران وجود ندارد

در همین باره نیز  محمدجواد حق شناس به خبرنگار راهبرد معاصر می گوید:  طبق بررسی های انجام شده، و بر اساس مواضع و درخواست های شورا  از دولت ما نیازمند تعطیلی دوهفته ای تهران به سبک و سیاق تعطیلات ایام عید نوروز هستیم. تا نهایت با بسته شدن برخی اماکن بتوانیم این روند و این رویکرد را مدیریت کنیم و در نهایت به طور قطعی سخن از قطع رویه انتقال و سرایت ویروس کرونا زدو ولی به نظر می رسد در نظام تصمیم گیری شاهد چنین اراده ای نیستیم و علی رغم پیگیری ها و نظراتی که داده شد، ستاد مبارزه با ویروس کرونا بر این باور بود و اعلام شد در این بخش برای شورای شهر جایگاهی برای تصمیم سازی قائل نیستند و نماینده دولت در استانداری تهران با این پیشنهاد همراهی نمی کند لذا تا اینجا برای این پیشنهاد گوش شنوایی وجود نداشته است.

 

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد توانی این وجود ندارد که تصمیمی درست اتخاذ شود، زیرا هر تصمیمی ابعادی متفاوت و آثاری خواهد داشت. وقتی از تعطیلی سخن به میان می آوریم از تصمیماتی حرف می زنیم که امکان اجرایی شدن داشته باشد. این پذیرش در حوزه سازمان های دولتی و نهادهای عمومی وجود دارد. وقتی دامنه تصمیم به خارج از این دایره کشیده می شود به نظر می رسد توان اجرایی مناسبی پشت این تصمیم نیست و باید از ابزار های دیگری استفاده کرد. ابزارهایی چون قدرت قانون، حضور نیروی انتظامی و اعمال جرایم مادی و تنبیهی تا بتواند پشتوانه ای برای تصمیم سازی باشد.

 

حق شناس ادامه داد:  اینجا به نظر می رسد دولت توان لازم را برای اجرایی کردن تصمیمات خود و گذر از مراحل تنبیهی را ندارد. لذا بیشتر به نصیحت و صدور اطلاعیه و مصاحبه بسنده می کنند این مشکلی است که اگر بخواهیم روند عدم تصمیم سازی را آسیب شناسی کنیم شاید عمده مشکلات همین نکاتی باشند که من از آنها حرف زدم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: