صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۱۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 08
کد خبر: ۶۶۰۶۳

یک پیش‌بینی از بازار بورس/تا حجم معاملات بیشتر نشود نوسان ادامه دارد

اسدی نیا، کارشناس بازار سرمایه گفت: پول هوشمند از بازار خارج شده و پول خنگ در بازار است و تا زمانی که حجم معاملات بیشتر نشود، به صورت مستمر بازار مثبت نخواهد شد.

به گزارش راهبرد معاصر حسین اسدی نیا، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: امروز دوشنبه ۱۹ آبان ماه۹۹ بورس همچون دیروز منفی بود اما برخی نمادها همچون سهام دارویی ها و تامین سرمایه ای ها مثبت بودند. پیش بینی می شود فردا نیز با افت ارزش سهام مواجه باشیم اما با حرکت به سمت آخر هفته از میزان ریزش ها کاسته شود. 

وی افزود: امروز حجم معاملات در بازار سرمایه  ۲ هزار میلیارد تومان بود این در حالی است که  اردیبهشت، خرداد و تیر ۹۹ حجم معاملات ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بود. کاهش حجم معاملات نشان از خروج پول هوشمند از بازار سرمایه دارد.

وی افزود:در حال حاضر بیشترین حجم پولی که در بازار سرمایه است پول خنگ است. صاحبان این پول همان کسانی هستند که در اردیبهشت، خرداد و تیر ۹۹ جلوی پیشخوان دولت صف کشیدند و کد بورسی گرفتند. پول خنگ  برای خرید عرضه اولیه ها، دارا اول و دوم وارد فرابورس شدند. پول هوشمند در بسیاری از موارد سهام خود را به پول خنگ فروخت و در اوج از بازار خارج شد.

اسدی نیا در ارتباط با آینده بازار سرمایه گفت: پول هوشمند از بازار خارج شده و پول خنگ در بازار است و تا زمانی که حجم معاملات بیشتر نشود، به صورت مستمر بازار مثبت نخواهد شد.

وی با بیان اینکه چشم انداز رشد  انگیزه بازار ربا دلار کاهشی گرفته می شود، افزود: بازار برای ترقی و صعودی شدن نیاز به یک انگیزه دارد. بودجه شرکت ها  با دلار ۲۲ هزار تومان بسته شده اما برخلاف پیش بینی ها که عنوان می شود در هر صورت شرکت ها چون پایه بودجه ای خود را روی دلار پایین بسته اند، ضرر نمی کنند. من معتقدم  اگر دلار ۲۲ هزار بماند، چشم انداز رشدی برای سود شرکت ها و جود ندارد. p/e  شرکت ها به طور متوسط ۱۵ است و با ثبات دلار روی قیمت ۲۲ هزار تومان روی عدد ۱۰ نیز خواهد آمد. 

اسدی نیا بیان کرد: انگیزه برای صعودی شدن بازار سرمایه  می تواند افزایش قیمت دلار تا ۳۰ هزار تومان و یا یک خبر بسیار خوب اقتصادی باشد.

وی افزود: ریزش ها تا دوشنبه و سه شنبه آینده نیز ادامه خواهد یافت و بعد از آن با شیب ملایم تر بازار به روند خود ادامه خواهد داد.

وی افزود:باید بپذیریم که پول هوشمند از بازار سرمایه   خارج شده است، بازار چشم انداز مثبتی ندارد و  کلیت بازار با توجه به این که متوسط p/e  بازار ۱۵ است جذاب نیست. اما باید این را هم گفت که عدد شاخص مهم نیست، ممکن است شاخص به کانال ۱ میلیون باز گردد. آنچه باید برای بازار و سهامداران مهم باشد، پیدا کردن سهم های ارزنده در بازار است.

اسدی نیا در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی کدام بازار را برای سرمایه گذاری توصیه می کنید، گفت: بازار طلا، سکه و خودرو و مسکن برای سرمایه گذاری در این برهه از تاریخ ایران مناسب نیستند. درست است که بازار سرمایه  در حال حاضر و در کلیت منفی است اما به طور کل این بازار ارزشمند است و باید روی آن فکر کرد. کلیت بازار هنوز گران است اما در این بین می توان سهام ارزشمند می توان پیدا کرد، سهام هایی در حال حاضر وجود دارند که p/e  آنها پایین تر از ۷ و ۸ باشد.

صدای بورس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: