صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۴۰
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 10
کد خبر: ۶۶۲۲۹

تولید واکسن کرونای شرکت داروسازی فایزر آمریکا صحت دارد؟

شرکت داروسازی فایزر آمریکا از موثر و ایمن بودن واکسن کرونای این شرکت خبر داد. ایمن بودن تولید واکسن کرونای شرکت داروسازی فایرز آمریکا تائید شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شرکت داروسازی فایزر آمریکا از موثر و ایمن بودن واکسن کرونای این شرکت خبر داد. شرکت داروسازی فایرز تاکید کرد که اثرپذیری واکسن کرونای تولید شده در شرکت فایرز 90 درصد بوده و این میزان ایمن سازی بیشترین و موثرترین میزان اثربخشی و ایمن سازی تمامی واکسن های کرونایی است که تا کنون تولید شده است.

 

شرکت فایرز که از داروسازی های مطرح امریکا است ادعا کرده که اثرپذیری و ایمن سازی واکسن کرونای تولید شده در این شرکت حداقل 90 درصد بوده است و به این لحاظ باکیفیت ترین واکسن تولید شده در جهان به شمار می رود.

 

شرکت داروسازی «فایزر» روز جمعه ۲۵ مهر اعلام کرد درخواست جواز برای تولید واکسن کرونا که در همکاری با شرکت آلمانی «بیون تک» در آخرین مراحل آزمایشی قرار دارد، اواخر ماه نوامبر به نهادهای مسئول نظارت بر کیفیت دارو در آمریکا تسلیم خواهد شد.

 

پیش از این نیز، این شرکت داروسازی اعلام کرده بود تا پایان ماه اکتبر امسال ایمنی و اثربخشی یا بی‌اثر بودن واکسن خود را اعلام می‌کند.

 

فایزر می‌گوید، بررسی زودهنگام داده‌های واکسن نشان می‌دهد واکسن کرونای این شرکت داروسازی  90 درصد ایمن است و می‌تواند از افراد در برابر کرونا محافظت کند.

 

شرکت داورسازی فایزر در تازه‌ترین اقدام خود و پس از تثبیت اثربخشی واکسن کرونا تصمیم دارد برنامه استفاده اضطراری از آن را به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه دهد. 

 

 

نتایج منتشر شده از سوی کمپانی فایزر (Pfizer) نشان می‌دهد واکسنی که آنها در همکاری با شرکت بایوان‌تک (BioNtech) توسعه داده‌اند، با اثرپذیری ۹۰ درصدی در جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری کووید-۱۹ همراه است. در فاز سوم توسعه این واکسن بیش از ۴۳ هزار نفر از ۶ کشور جهان به صورت داوطلبانه شرکت کرده بودند.

 

 داوطلبان در این آزمایش ۲ دوز از این واکسن یا دارونما (Placebo) را دریافت کردند. پس از گذشت ۲۸ روز بیش از ۹۰ درصد آنها در برابر ویروس مقاومت نشان داده‌اند. کمپانی آمریکایی اعلام کرده که از میان تمامی داوطلبان تنها ۹۴ نفر بیمار شده‌اند و هیچگونه مخاطرات جدی از نظر ایمنی آنها گزارش نشده است.

 

موفقیت کمپانی فایزر در تولید واکسن کرونا

 

دکتر آلبرت بورلا (Albert Bourla)،‌ مدیرعامل فایزر در این خصوص می‌گوید: «امروز روز بزرگی برای بشریت و علم است. نخستین سری از نتایج فاز سوم آزمایش واکسن کووید-۱۹ حاکی از شواهدی ابتدایی است که از توانایی واکسن در پیشگیری از کووید-۱۹ خبر می‌دهد. با خبر امروز، یک قدم بزرگ دیگر برداشته شد تا برای مردم در سراسر جهان پیشرفتی به ارمغان بیاوریم که به پایان این بحران سلامتی بیانجامد.»

.

همزمان با انتشار این خبر، بازارهای بورس در سراسر جهان با جهش‌های عمده‌ای مواجه شده‌اند. واکسن کرونای فایزر و بایوان‌تک، به عنوان یکی از ۱۲ پروژه جهانی واکسن کووید-۱۹ که در فاز نهایی به سر می‌برند، موفق شد برای نخستین بار نتایج خود را منتشر کند.

 

این دو کمپانی آمریکایی و آلمانی اظهار امیدواری کرده‌اند که تا پایان سال ۲۰۲۰ بتوانند ۵۰ میلیون دوز و تا پایان ۲۰۲۱ بیش از ۱.۳ میلیارد دوز از محصول خود را به تولید برسانند. گفتنی است سازمان بهداشت جهانی مترصد آن است تا در پروژه‌ای تحت عنوان «کوواکس» (Covax) از تامین واکسن کرونا برای کشورهای محروم اطمینان حاصل کند. با این حال کماکان نگرانی‌هایی از این جهت وجود دارد.

 

فایزر اعلام کرده تا پایان ماه جاری میلادی، با نهایی شدن نتایج این مطالعه، یک درخواست اضطراری برای تولید واکسن را به سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تسلیم خواهد کرد. با این حال کماکان هشدارهایی در خصوص فرآیند تولید و عرضه واکسن وجود دارد. به عنوان مثال، پروفسور «برندن رن» (Brendan Wren)، استاد پاتولوژی میکروبی از آموزشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، باور دارد که ذخیره کردن واکسن کار دشواری است؛ چرا که باید آن را در دمای منفی ۸۰ درجه نگه‌داری کرد.

 

نتایج منتشر شده، بسیار امیدوارکننده و به دور از انتظار بسیاری از محققان بوده است. دکتر ویلیام شفنر (William Schaffner)، متخصص بیماری‌های عفونی از مرکز پزشکی بیمارستان وندربیلت (Vanderbilt) می‌گوید:‌ «نتایج واقعا بهتر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌کردیم. شخصا با اثرپذیری ۷۰ تا ۷۵ درصدی هم بسیار خوشحال می‌شدم. اثرپذیری ۹۰ درصدی واقعا برای هر واکسنی حیرت آور است. هرچند این مطالعه هنوز به پایان نرسیده، اما نتایج بسیار قابل اطمینان است.»

 

نظر شما