صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 15
کد خبر: ۶۶۵۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
حجت الله عبدالملکی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

معضلی به نام دلاریزه شدن اقتصاد

بیماری و فرهنگ دلاریزه شدن اقتصاد باعث شده تا افزایش قیمت ارز سریعا منجر به افزایش قیمت ملک شود. افزایش قیمت ارز در سال جاری یا اواخر سال گذشته منجر به افزایش رکود اقتصادی و کاهش میزان تولید شد. حجم سنگین نقدینگی و افزایش شدید نقدینگی در ماه های اخیر نیز بر تشدید برخی مسائل اقتصادی افزود. هنگامی که حجم سنگین نقدینگی به سمت تولید هدایت نشود، طبیعتاً نقدینگی به سمت سایر بازارها می رود، لذا رشد انفجاری نرخ طلا و دلار، زمین، مسکن و خودرو به عنوان کالاهای سرمایه ای نشاندهنده جابجایی‌های نقدینگی غیرمنطقی است.

 

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت مسکن در روزهای گذشته گفت: امسال قیمت مسکن با افزایش شدیدی رو به رو شد. در واقع می توان گفت قیمت مسکن در سال جاری به صورت غیر متعارفی رشد کرد که یکی از دلایل افزایش نرخ مسکن افزایش قیمت دلار بود. متاسفانه دلاریزه شدن اقتصاد ایران منجر به آن شده که بیشتر کالاها و خدمات بر مبنای نرخ ارز محاسبه شود. هر چند برخی مسئولین و رسانه ها هم به این موضوع دامن می‌زنند، مثلاً وقتی یک رسانه بی اخلاق و بی تعهد مطرح می‌کند که قیمت هر متر آپارتمان در تهران هزار دلار است، هنگامی که دلار ۳۰ هزار تومان می‌شود پس هر متر آپارتمان باید ۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود.

 

وی در این زمینه خاطر نشان کرد: بیماری و فرهنگ دلاریزه شدن اقتصاد باعث شده تا افزایش قیمت ارز سریعا منجر به افزایش قیمت ملک شود. افزایش قیمت ارز در سال جاری یا اواخر سال گذشته منجر به افزایش رکود اقتصادی و کاهش میزان تولید شد. حجم سنگین نقدینگی و افزایش شدید نقدینگی در ماه های اخیر نیز بر تشدید برخی مسائل اقتصادی افزود. هنگامی که  حجم سنگین نقدینگی به سمت تولید هدایت نشود طبیعتاً نقدینگی به سمت سایر بازارها می رود، لذا رشد انفجاری نرخ طلا و دلار، زمین، مسکن و خودرو به عنوان کالاهای سرمایه ای نشاندهنده  جابجایی‌های نقدینگی غیرمنطقی است.

 

استاد اقتصاد در این باره تصریح نمود:  وقتی وضعیت اقتصادی به این سمت پیش می رود حجم سنگین نقدینگی بین بازارهای مختلف توزیع می‌ شود، نقدینگی از حساب های بلندمدت بانکی خارج می‌شود و در  بین بازارهای مختلف توزیع می‌شود. لذا در هفته اخیر به دلیل اوج گرفتن انتظارات افزایش قیمتی ناشی از جنجال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، افزایش نگرانی ها بابت کاهش نرخ ارز و به تبع آن قیمت مسکن عرضه مسکن و ملک را افزایش داد ،بنابراین در روزهای گذشته شاهد کاهش نرخ ملک و مسکن بودیم.

 

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ ارز ادامه می یابد و ممکن است تا پایان سال مجددا شاهد افزایش نرخ مسکن باشیم گفت:  به نظر می رسد شاه کلید حل همه ی گرانی ها و تورمی که بر بازارهای مختلف سایه افکنده مسئله هدایت و مدیریت نقدینگی است. نقدینگی تعیین کننده همه قیمت‌هاست. اگر دولت بتواند شرایط باثباتی ایجاد کند تا چرخ تولید به حرکت در بیاید و تمرکز بر ارتباط و اقتصادی و دلبستگی از آمریکا و اروپا را کاهش دهد، حتما با تقویت تولید و تقویت فضای کسب و کار حجم زیادی از نقدینگی وارد تولید می‌شود و این مسئله ضد تورم عمل می‌کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در این زمینه توضیح داد: تقویت تولید به رونق و افزایش نرخ اشتغال می انجامد. اگر دولت همچنان برکوس مذاکرات و امیدواری به آمریکا بدمد، طبیعتاً اقتصاد ما به تحولات سیاسی خارجی وابسته می شود، لذا انتظارات تورمی نیز افزایش می یابد که از اینجای کار به بعد باید شاهد افزایش چندین برابری قیمت ملک باشیم یعنی با مدیریت غلط احتمال افزایش نرخ مسکن تا پایان سال می تواند محتمل باشد.

 

استاد اقتصاد در این زمینه تصریح کرد: اگر دولت بتواند نقدینگی را به گونه ای مدیریت کند که به سمت بازارهای مالی سرازیر نشود و تولید مقصد نهایی نقدینگی باشد ، امکان کنترل تورم در همه بخش‌های اقتصادی و بازارها اعم  از بازار مسکن، دلار، خودرو و سایر بازارها وجود خواهد داشت و گرانی ها تا حد زیادی از اقتصاد ایران رخت می بندد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
استاد دانشگاه رانتی بی سواد.وقتی دور کشور رو با سیاستهای بیگانه هراسی سیم خاردار میکشین بپیوستش پول بی ارزش میشه.باید تعامل با دنیا اتفاق بیوفته تا همه چی برگرده به جای اصلیش