صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۴۳
  • چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 21 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 16
کد خبر: ۶۷۰۴۳
محمد کشتی‌ آرای، رئیس کميسيون تخصصی طلا و جواهر در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

بازار طلا به کدام سو می رود؟

روند اتفاقات در بازارها به قدری سریع، پر شتاب و عجیب و غریب است که در حقیقت نمی توان حتی برای دو ساعت آینده هم پیش بینی قابل قبول و درستی درباره نرخ ارز و طلا داشت. در مقطع کنونی هر اتفاقی می تواند بر بازارها تاثیر بگذارد، و هر روندی می تواند تغییرات اساسی قیمتی در بازارها ایجاد کند.

 

محمد کشتی‌آرای رئیس کميسيون تخصصی طلا و جواهر در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص تغییرات قیمتی نرخ سکه و طلا گفت: بعد از انتخاب آقای بایدن شاهد تغییراتی در روند قیمتی ارز و به تبع آن بازار طلا و سکه می‌بودیم. به هر حال نمی توان گفت مسائل سیاسی در اقتصاد ما تاثیر گذار نیست چرا که اثر روانی و هیجانی خود را حتی به صورت موقت بر بازارها نشان داده است.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: اما روند اتفاقات در بازارها به قدری سریع، پر شتاب و عجیب و غریب است که در حقیقت نمی توان حتی برای دو ساعت آینده هم پیش بینی قابل قبول و درستی درباره نرخ ارز و طلا داشت.

 

رئیس کمیسیون طلا و جواهر گفت: هر اتفاقی می تواند بر بازارها تاثیر بگذارد، و هر روندی می تواند تغییرات اساسی قیمتی در بازارها ایجاد کند.  هیجانات سیاسی بر بازارها تاثیر می گذارد اما عامل اصلی تعیین قیمت ها و تأثیرگذاری بر بازارها نرخ ارز است.

 

کشتی آرای خاطر نشان کرد: هر چند برخی معتقدند مسائل و هیجانات روانی سیاسی بر کاهش یا افزایش نرخ ارز اثر گذار است اما این مساله تعیین کننده اصلی و صد درصدی نیست چرا که تعیین کننده اصلی نرخ ارز  بانک مرکزی است. به عبارت دیگر فعلاً مدیریت بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز موثر است که باعث می‌شود بازارها با نرخ ارز تعیین شده از سوی بانک مرکزی سمت و سوی قیمتی  خود را پيدا کنند.

 

محمد کشتی آرای در خصوص تاثیرات نرخ ارز بر بازار طلا و سکه ایران گفت : قطعا نرخ ارز به صورت‌ صد درصدی روی کاهش یا افزایش قیمت سکه و طلا تأثیر گذار است، چرا که همواره نوسانات قیمت ارز بلافاصله روی نرخ طلا و سکه منتقل می شود.

 

وی در خصوص قیمت های جهانی طلا و سکه گفت: در حال حاضر بازار جهانی سکه و طلا تلاطم خاصی ندارد، آنچه در داخل با عنوان تلاطم در بازار طلا و سکه دیده می شود ناشی از مسائل داخلی اقتصادی است نه تاثیر گذاری قیمت جهانی و تلاطم های بین المللی بازار طلا.

 

کشتی آرای در پایان در خصوص میزان حباب قیمتی سکه و طلا گفت: در حال حاضر سکه نزدیک به ۷۵۰ هزار تومان حباب دارد که البته به نسبت هفته قبل حدود ۵۰۰ هزار تومان کاهش داشته، اما  طلا  در حال حاضر هیچ گونه حبابی ندارد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: