صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 20
کد خبر: ۶۸

شکست دیگر تفکر سازش در فلسطین

با اعلام انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس، مسئولین تشکیلات خودگردان فلسطین که پیروان تفکر سازش در فلسطین بوده اند، لب به انتقاد گشوده اند و تاکید می کنند که توافقی با رژیم صهیونیستی در کار نخواهد بود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ ملت فلسطین با وجود آن که بیش از 6 دهه در تقابل با صهیونیست هاست، همواره در خود تفکری را دیده که "سازش" با صهیونیست ها را کلید حل مسئله می دانسته است. تفکری که گاه شخصیت های اصلی مقاومت فلسطین، همچون یاسر عرفات را هم تحت تاثیر قرار داده است. 

 

اما در عرصه عمل خط فکری مذکور، نه تنها صهیونیست ها را قانع نکرد که دولتی با نام فلسطین را برسمیت بشناسند و پیشروی خزنده خود را متوقف کنند، بلکه آن ها را تشجیع کرد تا با شهرک سازی غیر قانونی و حملات نظامی، موجودیتی به نام فلسطین را به کلی نابود سازند. در آخرین دور نقش آفرینی این خط فکری، محمود عباس، بزرگ سازشکاران فلسطینی که حتی در عزای شیمون پرز گریسته بود، به رغم آن که تاکید داشت 20 دور با امریکایی ها برای حل مسئله فلسطین با راهکار دو دولتی مذاکره کرده ولی به نتیجه نرسیده، برای بیست و یکمین بار به مذاکرات سازش با صهیونیست ها با میانجیگری ترامپ و کوشنر تن داد. 

 

اکنون و با گذشت کمتر از 3 ماه از این مذاکرات که در نظر ترامپ قرار بود به "توافق قرن" بیانجامد، کاخ سفید، قدس را به طور کامل به رژیم صهیونیستی بخشید و بار دیگر، ثابت کرد که سازش در مقابل غرب، باعث وخیم تر شدن شرایط برای سازشکار می شود. حالا، ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان تصریح کرده که "توافق قرن به تاریخ پیوسته است". این تجربه که بیست و یک بار تکرار شده، نشان داد که خط فکری سازش، برای حل بحران فلسطین حتی با راهکار دو دولتی، به نتیجه ای نمی رسد.

 

نظر شما