صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۵۹
  • پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Thursday 16 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 01
کد خبر: ۶۸۷۱۰
سید محمود فاطمی عقدا، کارشناس مسکن در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

مشکل مسکن با افزایش تسهیلات رفع نمی‌شود

فارغ از مسائل اقتصادی چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی که منجر به تورم های شدید و گران تر شدن همه ی کالاها و خدمات می شود، اعطای وام و تسهیلات مسکن از طریق نظام بانکی و بخش دولتی به مردم نیازمند پیش نیازهایی است که یکی از مهمترین آنها داشتن اشتغال و درآمد افراد جامعه است. زمانی می توان برای خانه دار کردن مردم برنامه ریزی کرد و به اعطای وام برای خرید یا ساخت و ساز مسکن امیدوار بود که متناسب با وضعیت اقتصادی کشور توان اقتصادی جامعه افزایش بیابد.

 

سید محمود فاطمی عقدا کارشناس بخش مسکن و معاون اسبق وزارت راه وشهرسازی در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص افزایش میزان تسهیلات برای خرید مسکن به عنوان یک طرح پیشنهادی گفت: بعضا از برخی نماینده های مجلس به دلیل اینکه دغدغه درستی دارند، راهکار خانه دار کردن مردم در این موضوع می بینند که دولت و نظام بانکی باید تسهیلات بیشتری به مردم به عنوان وام مسکن جهت خرید مسکن پرداخت کنند در حالی که مسائل مهمی قبل از پرداخت وام مسکن باید مورد نظر واقع شود.


سید محمود فاطمی عقدا در این باره افزود: فارغ از مسائل اقتصادی چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی که منجر به تورم های شدید و گران تر شدن همه ی کالاها و خدمات می شود، اعطای وام و تسهیلات مسکن از طریق نظام بانکی و بخش دولتی به مردم نیازمند پیش نیازهایی است که یکی از مهمترین آنها داشتن اشتغال و درآمد افراد جامعه است.


معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی در این باره توضیح داد: وقتی قیمت مسکن در هفت سال گذشته چندین برابر افزایش یافته و شاهد افزایش های سرسام آور زمین و مسکن هستیم، نمی توان دلخوش بود که اعطای تسهیلات برای خرید مسکن یک راهکار خوب ومطمئن است. مطمئنا با قیمت های فعلی افزایش تسهیلات خرید نه امکان خرید به مردم می دهد و نه بخش بزرگی از جامعه توانایی پرداخت اقساط سنگین را دارند.


سید محمود فاطمی عقدا دراین باره خاطر نشان کرد: تنها راهکار مطلوب خانه دار کردن مردم صورت دادن اصلاحات اقتصادی واقعی است. در صورتی که دولت کنونی یا دولت بعدی دست به اقدامات اصلاحی واقعی در اقتصاد بزند و به تبع این اصلاحات، نرخ تورم کاهش بیابد، قطعا متناسب با کاهش نرخ تورم شاهد افزایش توان خرید مردم و بازپس دادن اقساط خرید مسکن خواهیم بود.


سید محمود فاطمی عقدا خاطر نشان کرد: تورم افسار گسیخته ای که بر اثر برنامه های اقتصادی غلط دولت بر زندگی و معیشت مردم تحمیل شده آنها را در بخش مسکن به شدت گرفتار بی تدبیری دولت کرده است. زمانی می توان برای خانه دار کردن مردم برنامه ریزی کرد و به اعطای وام برای خرید یا ساخت و ساز مسکن امیدوار بود که متناسب با وضعیت اقتصادی کشور توان اقتصادی جامعه افزایش بیابد.


کارشناس بخش مسکن با اشاره به اینکه کاهش ارزش پول ملی بر دامنه مشکلات افزوده تصریح نمود: دولت بعدی باید برنامه های مناسبی برای تقویت پول ملی داشته باشد. اگر پول ملی تقویت شود و تورم کنترل و کاهش بیابد قطعا با افزایش توان اقتصادی و ارتقای قدرت خرید مردم بخشی از مشکل مردم جامعه دربخش مسکن حل می شود.


وی دراین باره بیان داشت: دولت بعدی اگر به مساله ساخت و ساز مسکن به عنوان یک برنامه واجب ملی نگاه کند و رونق را به مسکن و سایر صنایعی که با بخش مسکن مرتبط هستند برگرداند مسلما بسیاری از مردم در مدت زمان کوتاهی می توانند به صورت اقساطی صاحب خانه شوند.


وی در پایان خاطر نشان کرد: اصلی ترین مشکلی که مانع خرید مسکن شده، افزایش تورم است و چون مسکن در ایران یک کالای سرمایه ای است با افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم امکان خانه دار شدن مردم، بخصوص از طبقات متوسط به پایین جامعه گرفته می شود. اگر دولت بعدی برنامه موثری برای افزایش قدرت خرید و توان اقتصادی جامعه داشته باشد و قدرت خرید در سطح خانوار افزایش بیابد با افزایش میزان تسهیلات مسکن بسیاری از مشکلات حل می شود. به هر حال بهترین شیوه برای حل مشکل مسکن جامعه بستر سازی برای افزایش تولید است در غیر این صورت افزایش تقاضا و خرید وقتی تولید و توانی برای خرید وجود ندارد به افزایش گرفتاری و سرگشتگی مردم در بازار مسکن دامن می زند.

 

نظر شما