صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۱۷
  • چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
  • Wednesday 01 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 04
کد خبر: ۶۹۲۳۵

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز جمعه 14 آذر 99

ارزش دارا یکم در آخرین روز معاملات بازار بورس با افت 3.05 درصدی همراه بود.

به گزارش راهبرد معاصر ارز دارا یکم در آخرین روز معاملات این هفته منتهی به جمعه 14 آذر 99 با کاهش بیش از 3 درصد همراه بود. بر این اساس قیمت هر واحد صندوق دارا یکم به 20 هزار و 109 تومان رسید و ارزش 200 واحد آن به 4 میلیون و 21 هزار و 800 تومان رسید.

همچنین قیمت ابطال هر واحد صندوق (NAV ابطال) بر پایه خالص ارزش دارایی‌های 25.726 تومان ثبت شد.

 

صندوق سرمایه گذاری دارا یکم چیست؟

به طور خلاصه صندوق سرمایه گذاری دارا یکم یا واسطه گری مالی یکم، سهام های باقی مانده دولت در بانک های تجارت، ملت، صادرات و بیمه های البرز و اتکایی می‌باشد که وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی مطابق با شرایط و قوانینی اقدام به واگذاری آن با ۲۰% تخفیف نموده است.

 

صندوق واسطه گری مالی یکم که با نماد “دارا یکم” در بورس درج نماد شده است یک نوع صندوق سرمایه گذاری در سهام با مدیریت غیر فعال می‌باشد که پس از حداقل یکسال فعالیت با توجه به درخواست اکثریت افرادی که حق رای در مجمع صندوق را دارند، با ارائه تاییدیه به هیئت واگذاری به سازمان، درخواست تغییر صندوق به سایر انواع صندوق های سرمایه گذاری امکان پذیر می‌باشد.

 

این صندوق ETF بوده و قابل معامله می‌باشد؛ یعنی می‌توان آن را در ساعات فعالیت بازار مانند سهام شرکت های دیگر معامله کرد.

 

صندوق ETF چیست ؟ (مزایای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله)

 

همانطور که می‌دانید این صندوق از گروهی از سهام بانکی و بیمه ای تشکیل شده است؛ پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که در صورت نوسان نمادهای تشکیل دهنده این صندوق باعث تاثیر پذیری صندوق از آن نمادها می‌شود، یعنی به طور مثال سهام تشکیل دهنده در صورت مثبت معامله شدن باعث می‌شود این صندوق نیز معاملاتش با سوگیری مثبت انجام شود و بالعکس.

 

 

پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم:

پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری دارا یکم از طریق واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) انجام شد.

 

یکی از مزایای ارائه صندوق سرمایه گذاری دارا یکم به وجود آوردن شرایطی مناسب برای بسیاری از افراد جامعه است که تاکنون فرصتی برای ورود به بورس را نداشته‌اند. می‌دانیم که حداقل نتیجه رونق بازار سرمایه و بورس ایران کاهش نرخ بیکاری و تورم است؛ از این رو دولت سعی دارد با حمایت از بازار سرمایه و آزادسازی سهام عدالت، اقتصاد ایران را مردمی کند تا با سرمایه گذاری آگاهانه از سود و بازدهی خوبی بهره مند شوند. در اصل می‌توان گفت که این صندوق واسطه گری مالی با هدف مدیریت و نگهداری دارایی‌های اوراق بهادار صندوق و همچنین دریافت سودهای تقسیمی سهام موجود در سبد دارایی‌ها بنا شده است.

 

سرمایه گذاری خارجی در صندوق سرمایه گذاری دارا یکم ممنوع بوده و این صندوق فقط مجاز به سرمایه گذاری ریالی داخل کشور می‌باشد.

 

صندوق سرمایه گذاری دارا یکم یا واسطه گری مالی یکم دارای مدت زمان فعالیت نامحدود می‌باشد.

 

طبق تصمیم مدیر صندوق و همچنین تصویب مجمع، پول نقد و سودهای تقسیمی مصوب و دریافت شده سهام موجود در صندوق صرف شرکت در سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده‌های بانکی و یا پرداخت سود به سرمایه گذاران، صرف شرکت در افزایش سرمایه شرکت‌های موجود در سبد صندوق به منظور حفظ درصد مالکیت در شرکت‌های سرمایه پذیر می‌شود.

 

 

سهام موجود در صندوق سرمایه گذاری دارا یکم:

با استناد بر منابع حاصل از پذیره نویسی می‌توان گفت حدود ۸۰% از سرمایه صندوق ETF دارا یکم را سهام زیر تشکیل می‌دهند:

 

بیمه اتکایی امین: ۱۱.۴۴ % معادل ۳۷۷.۵۱۵.۱۹۰ سهم

بیمه البرز: ۱۷% معادل ۶۸۰.۰۰۰.۰۰۰ سهم

بانک صادرات: ۱۶/۹۸% معادل ۷.۷۴۲۹.۷۷۰.۵۱۳ سهم

بانک ملت: ۱۶.۹۷% معادل ۸.۴۷۹.۰۹۹.۹۹۶ سهم

بانک تجارت: ۱۶.۹۶% معادل ۳۷.۳۶۷.۳۹۲.۵۶۵ سهم

سهام موجود در صندوق سرمایه گذاری دارا یکم

و از سوی دیگر جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری در این صندوق ۲۰% آن را گواهی‌های سپرده منتشر شده توسط بانک ها یا مؤسسات مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هر نوع سپرده گذاری نزد بانک ها و مؤسسات مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین واحدهای سرمایه گذاری صندوق در جهت انجام عملیات بازارگردانی و اوراق مشارکت، اوراق بهادار رهنی، اوراق صکوک و سایر اوراق بهاداری که دارای شرایط خاصی تشکیل شده است.

 

این شرایط عبارت اند از :

حداقل سود آن‌ها باید تضمینی و مشخص شده باشد.

قابل معامله در یکی از بورس‌ها باشد.

دارای مجوز انتشار از دولت، سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی باشند.

 

نحوه پذیره نویسی اوراق صندوق دارا یکم:

متقاضیان می‌توانستند در تاریخ روز یکشنبه مورخ ۱۴/۰۲/۱۳۹۹ الی روز چهارشنبه مورخ ۳۱/۰۲/۱۳۹۹ جهت پذیره نویسی صندوق دارا یکم با دو روش (با کد بورسی و بدون کد بورسی) اقدام کنند.

 

متقاضیان مجاز به خرید حداکثر ۲۰۰ واحد برابر با ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بودند که در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود.

 

به این صورت که افرادی که از قبل دارای کد بورسی فعال بودند می‌توانستند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری های بورس که لیست آن‌ها در سامانه کدال آورده شده اقدام به خرید واحدهای صندوق دارا یکم نمایند؛ همچنین تمام افرادی که فاقد کد بورسی بودند نیز می‌توانستند از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانکی مشخص شده نسبت به خرید صندوق دارا یکم اقدام نمایند.

 

لازم به ذکر است که افرادی که دارای کد بورسی فعال هستند می‌توانند از روش‌های فوق در صندوق‌های دارا یکم سرمایه گذاری نمایند و افرادی که دارای کد بورسی غیرفعال و قدیمی هستند باید اقدام به فعال کردن کد بورسی قدیمی خود نمایند.

 

از سوی دیگر به دلیل پروسه زمان بر دریافت کد بورسی و همچنین شیوع بیماری کرونا افرادی که کد بورسی نداشتند نیز می‌توانستند از طریق شعب بانک‌های مسکن، سپه، صادرات، ملت، تجارت، ملی، کشاورزی و رفاه کارگران و شعب قرض‌الحسنه مهر ایران برای خرید آن اقدام نمایند و برای انجام معاملات ثانویه باید جهت دریافت کد بورسی اقدام نمایند.

 

 

 

نحوه خرید و فروش سهام صندوق دارا یکم:

معاملات ثانویه حداقل ۱ ماه پس از پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری و ثبت صندوق قابل معامله در بازار بورس تهران آغاز شد. دارندگان سهام و سرمایه گذاران می‌توانند جهت خرید و فروش واحدها به کارگزاری‌ها مراجعه نمایند.

 

با توجه به قوانین تصویب شده نقل و انتقال واحدهای سرمایه گذاری و انواع صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله و همچنین صدور و ابطال آن‌ها معاف از مالیات بوده و مبلغی تحت عنوان کارمزد معاملات با مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار منظور خواهد شد.

 

خرید صندوق دارا یکم از طریق کارگزاری و بانک ممکن بود؛ اما برای فروش آن لازم است افراد دارای کد بورسی باشند و فروش واحدهای صندوق دارا یکم تنها از طریق بورس امکان پذیر است، بنابراین افرادی که از طریق بانک اقدام به خرید صندوق دارا یکم نموده‌اند برای فروش آن باید اقدام به دریافت کد بورسی نمایند.

 

فعالیت صندوق‌ها پس از اتمام فرآیند پذیره نویسی آغاز شده و همچنین اخذ مجوز فعالیت توسط صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار با ۲۰% تخفیف نسبت به میانگین قیمت ۳۰ روزه نماد مورد نظر به شرط آنکه قیمت بعد از اعمال تخفیف، از ۷۰% قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی پایین‌تر نباشد.

 

همانطور که می‌دانید ارزندگی صندوق را می‌توان با مقایسه NAV صندوق مورد ارزیابی قرارداد؛ چون این صندوق هم مانند سهام شرکت‌ها قابل معامله بوده و بر اساس عرضه و تقاضا قیمتش شناسایی می‌شود ممکن است در مقاطعی دارای حباب شده و قیمت بیشتری را نسبت به ارزشش پیدا کند و همچنین برعکس ممکن است گاهی کمتر از ارزش خود معامله شود. معامله گرانی که قصد خرید و فروش این صندوق را دارند باید در حین انجام این عملیات به NAV این صندوق دقت نمایند.

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: