صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۰۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 05
کد خبر: ۶۹۲۷۳

آیا آیفون 12 واقعا ضدآب است؟

اپل در مراسم رونمایی از گوشی‌های آیفون 12 خود اعلام کرد که هر چهار مدل از استاندارد IP68 بهره می‌برند. این یعنی هر چهار نسخه آیفون 12، آیفون 12 مینی، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس می‌توانند در عمق تقریبا 6 متری آب به مدت 30 دقیقه جان سالم به در ببرند.

به گزارش راهبرد معاصر حال به منظور بررسی صحت و سقم ادعای اپل، مقاومت این گوشی‌ها در برابر نفوذ آب مورد تست و ارزیابی قرار گرفت. طبق آنچه در صفحه پشتیابنی اپل آمده است، کاربر نباید عمدا گوشی خود را زیر آب فرو ببرد و یا در حین شنا از آن استفاده کند. همچنین گوشی نباید در محیط‌هایی با دمای بالا نگهداری شود.

تست نخست؛ عمق 6 متری

اما برای پی بردن به درستی ادعای این شرکت، راهی جز فرو بردن آیفون 12 در اعماق آب وجود نداشت. در تست نخست، گوشی آیفون در عمق 6 متری و به مدت 30 دقیقه قرار گرفت. این در حالی بود که نمایشگر روشن گوشی به سمت دوربینی که در نزدیکی آن تعبیه شده بود، قرار داشت و همه چیز در زیر آبی با دمای 11 درجه سلیوس قابل رویت بود.

بعد از اتمام 30 دقیقه، گوشی از آب خارج و با کمک یک پارچه خشک شد. با چند ثانیه کار با گوشی مشخص شد که قابلیت لمس نمایشگر و همچنین دکمه‌های تنظیم صدا با خوبی کار می‌کنند. دوربین‌های پشتی و جلویی نیز بدون هیچگونه علائمی‌از اختلال در عملکرد، مثل قبل کار می‌کردند و همه چیز طبیعی به نظر می‌رسید.

همچنین بلندگوی گوشی نیز توانست یک صوت ضبط‌شده را با کیفیت مناسب پخش کند. در صفحه پشتیبانی اپل آمده که در مواقعی که آیفون در معرض آب قرار می‌گیرد، می‌توان قسمت پایینی و درگاه لایتنینگ را در مقابل یک فن گرفته و آن را خشک کرد.

 

تست دوم؛ عمق 20 متری

از آنجایی که آیفون 12 توانست در تست نخست، سربلند بیرون بیاید، آزمایش سخت‌تری برای آن در نظر گرفته شد. در این تست، گوشی در عمق تقریبا 20 متری آب یعنی سه برابر عمیق‌‌تر از تست قبلی و حداکثر عمق اعلام شده از سوی اپل قرار گرفت. دمای آب نیز در این آزمایش، برابر با 10 درجه سلیوس بود.

همانند تست قبلی، با یک دوربین، نمایشگر گوشی که در حالت روشن قرار داشت، زیرنظر بود. بعد از اتمام 30 دقیقه و عدم مشاهده هیچگونه علامتی از اختلال در عملکرد نمایشگر، تصمیم گرفته شد تا 10 دقیقه دیگر نیز به این زمان اضافه شود و در نهایت گوشی بعد از 40 دقیقه از عمق 20 متری خارج شد.

بعد از خشک کردن، تست واکنش نمایشگر و دکمه‌های تنظیم صدا و پاور انجام شد و در کمال تعجب، مشخص شد که تمامی‌این بخش‌ها به خوبی کار می‌کنند. اگرچه صدای اسپیکر اندکی ضعیف شده بود اما همچنان قابل شنیدن بود.

در مرحله قبل و بعد از بررسی عملکرد دستگاه بعد از خارج کردن از آب، گوشی به مدت 72 ساعت خاموش بود تا خشک شود. پس از روشن شدن، اگرچه گوشی کاملا خشک شده بود، اما در لنزهای سه گانه پشتی و لنز جلویی به اصطلاح مه‌گرفتگی مشاهده شد.

بعد از پر شدن شارژ باتری، در نمایشگر آیفون 12 دستور عیب‌یابی نمایش داده شد. بعد از چند بار تلاش برای عیب‌یابی از طریق گوشی و عدم امکان ریست کردن، آیفون 12 به یک مک بوک متصل و گوشی ریست شد. اگرچه ریست اتفاق افتاد، اما همچنان پیام عیب‌یابی روی نمایشگر ظاهر می‌شد.

به نظر می‌رسید که در پی قرار گرفتن طولانی مدت گوشی در زیر آب، قسمتی از دستگاه آسیب دیده و این پیغام خطا نمایش داده می‌شود. با این حال، نتایج آزمایش اخیرا نشان داد که آیفون 12 به خوبی توانسته قابلیت بالای خود در ضدآب بودن را ثابت کند و نشان دهد و به معنای واقعی از استاندارد IP68 برخوردار است. اما همانند سایر دستگاه‌های الکترونیکی، برای مدت زمانی مشخص می‌تواند در زیر آب دوام بیاورد.

آی تی ایران

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: