صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 08
کد خبر: ۶۹۵۴۱
سعدالله زارعی؛ تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی می کند؛

آیا جو بایدن مسیر عادی‌سازی را ادامه می دهد؟

به نظر من، بر سر کار آمدن بایدن یا هر اتفاق دیگری در منطقه تاثیری بر  روند عادی سازی مناسبات برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نخواهد داشت. اگر بایدن بخواهد به سیاست دو دولتی که قبل از روی کار آمدن ترامپ توسط کاخ سفید دنبال می شد برگردد شرایط منطقه از جهاتی دیگر متحول خواهد شد، اما پروسه سازش به مسیر خود ادامه خواهد داد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ واژه عادی سازی روابط بین اسرائیل با برخی از کشورهای عربی مدتی در سیاست بین الملل جا افتاده است و خیلی هابر این باور هستند که این روابط خطرناک است. خطر برای منطقه به دلیل اینکه اسرائیل یک کشور خطرناک است و همین باعث ضربه رسانی به مصالح کشورهای منطقه خواهد شد. در همین باره، سعدالله زارعی تحلیلگر مسائل منطقه براین باور است: اساسا حضور اسرائیل ضریب امنیتی منطقه را کاهش می دهد و این به ضرر همه است و ایران مخالف این مساله است و از ظرفیت های خود برای جلوگیری از تردد اسرائیلی ها استفاده می کند.

 

سعدالله زارعی تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال، با توجه به ترور شهید فخری زاده در ایران آیا روند عادی سازی روابط با اسرائیل در میان کشورهای عربی ادامه خواهد داشت؟ گفت: به نظر من، ارتباط میان کشورهای عربی و اسرائیل عادی و البته آشکارسازی می شود و بر سر کار آمدن بایدن یا هر اتفاق دیگری در منطقه تاثیری بر این روند نخواهد داشت. اگر بایدن بخواهد به سیاست دو دولتی که قبل از روی کار آمدن ترامپ توسط کاخ سفید دنبال می شد برگردد شرایط منطقه تغییر خواهد کرد و ادامه روابط سیاسی کشورهای عربی و اسرائیل از اولویت خارج می شود و بحث در مورد دو دولتی می تواند جای معامله قرن را بگیرد.

 

وی تصریح کرد: امروز کل جبهه آمریکا در شرایط ترس قرار دارد و همه آنها به نوعی منتظر واکنش قوی ایران هستند. نوع واکنش ایران می تواند در تغییر شرایط منطقه موثر باشد. این ترس وجود دارد حتی امارات پیغام داد و اعلام کرد که بر علیه ایران نیست و رابطه امارات و اسرائیل به ضرر ایران نخواهد بود و امارات اجازه نمی دهد از طریق خاک او کاری بر علیه ایران صورت بگیرد.

 

زارعی با اشاره به هدف اسرائیل از برجسته سازی مناسبات مالی خود با امارات افزود: توافقات مالی بخشی از عادی سازی هستند وقتی از توافقات مالی صحبت می شود به این معنی که این مناسبات در سطح سیاسی باقی نمانده و جنبه های اقتصادی پیدا کرده است. این علامتی است تا اسرائیل وانمود کند این مسائل جنبه های امنیتی دارد. همانطور که جنبه های اقتصادی آن برملا است و جنبه های امنیتی نیز بعدها برملا خواهد شد این ژستی است که اسرائیل گرفته درحالیکه بیش از سی تا چهل سال از روابط مالی امارات و اسرائیل می گذرد و این رابطه جزو قدیمی ترین روابط اسرائیل است.

 

این تحلیلگر مسائل منطقه در پاسخ به این سوال، آیا احتمال دارد تنش های موجود روابط اسرائیل با کشورهای عربی را دستخوش تغییر کند؟ گفت: اسرائیل در وضعیت مبهمی قرار گرفته است. اسرائیلی ها مانوری سیاسی در حوزه عربی دارند و این مانور به وضعیت اسرائیل بهبود نمی بخشد. احتمال اینکه توافقات بایگانی شود می رود و شاید شرایط به شرایط قبل از این توافقات برگردد.

 

وی درباره ارتباط اسرائیل و بن سلمان افزود: بن سلمان و سیستم سعودی احتیاط زیادی در این زمینه داشتند حتی دیگران را پیش فرستادند و خود منتظر نتایج ماندند. البته با بر سر کار آمدن جو بایدن انگیزه سعودی ها کاهش پیدا می کند اما در نهایت با عادی شدن شرایط سعودی ها نیز به این سمت حرکت خواهند کرد. بن سلمان از ترس اعتراضات داخلی و اتفاقاتی که در منطقه رخ می دهد جلو نیامده است. عربستان نگران جایگاه خود در جهان عرب است و نمی خواهد این موقعیت تضعیف شود. عربستان دست نگه داشته و اعلام کرده این موضوع مخالفین زیادی دارد. اسرائیل در یک نظر سنجی اعلام کرد 65% مردم عربستان مخالف عادی سازی آشکار روابط کشورشان با اسرائیل هستند.

 

زارعی در پاسخ به این سوال، ارتقاء مناسبات فی مابین اسرائیل و کشورهای عربی، ایران را به چه خطراتی روبرو می کند؟ گفت: ما حضور اسرائیل در منطقه را حضوری ناامن کننده می دانیم. این حضور باعث اخلال در روابط عادی منطقه می شود و همه کشورها از این مساله ضرر می کنند و امنیت در منطقه مخدوش می شود. اگر اسرائیلی ها در منطقه رفت و آمد کنند در معرض حملات مردم منطقه قرار می گیرند از طرفی اسرائیل نیز دست به توطئه هایی بر علیه کشورها می زند. لذا اساسا حضور اسرائیل ضریب امنیتی منطقه را کاهش می دهد و این به ضرر همه است و ایران مخالف این مساله است و از ظرفیت های خود برای جلوگیری از تردد اسرائیلی ها استفاده می کند.

 

وی در پایان با اشاره به رابطه ترامپ و بن سلمان که تنگاتنگی بود و اینکه آیا می توان برقراری چنین روابطی را در دولت بایدن تصور کرد؟ اذعان کرد: بسیاری مدعی سرد شدن روابط بین عربستان و آمریکا در دوران بایدن هستند ولی این مساله واقعیت ندارد چون عربستان برای آمریکا موقعیت فریبنده ای فراهم می آورد. آمریکا بسیاری از مشکلات اقتصادی خود را از طریق عربستان رفع کرده است. برای آمریکایی ها دموکراسی و حقوق بشر و ... اهمیت ندارد آنها با ماجراجویی های بن سلمان کنار می آیند و بعید می دانم لطمه ای به روابط آنها وارد شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: