صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۰۰
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 07
کد خبر: ۶۹۶۱۵

پیش بینی قیمت دلار تا پایان هفته

طی روزهای اخیر قیمت دلار دچار نوساناتی شد. قیمت دلار به صورت روزانه تغییر میکند و کارشناسان حوزه بازار به پیش بینی قیمت دلار تا پایان هفته روز آوردند.

به گزارش راهبرد معاصر نوسانات بازار ارز و قیمت دلار موجب تغییراتی در معاملات شده است. قیمت دلار برای کارشناسان حوزه بازار حائز اهمیت است.قیمت دلار به صورت روزانه تغییر میکند و همین امر موجب شد تا  راهبر معاصر به بررسی و پیش بینی قیمت دلار تا پایان هفته بپردازد.

 

پیش بینی قیمت دلار تا پایان هفته

قیمت دلار صرافی ملی امروز به 25050 تومان و قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۵200 تومان رسیده است. روز گذشته این دو نرخ به ترتیب ۲۵۵۵۰ و ۲۵۹۵۰تومان بود. آیا فردا روند نزولی قیمت دلار ادامه می‌یابد؟

کاهش سرعت تورم ماهانه، تمدید معافیت عراق از تحریم برق ایران، پیش‌بینی ارزانی طلا، گزارش آژانس درباره راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران، جدی‌تر شدن اخبار مربوط به واکسن کرونا و جدی‌تر شدن بازگشت آمریکا به برجام هرکدام سیگنال‌های برای بازار ارز هستند که پیش‌بینی آن را نزولی ترسیم می‌کنند.

جو بایدن در حالی که دونالد ترامپ هنوز به شکست انتخاباتی خود اعتراف نکرده است، در حال چیدن تیم دولت خود است و در این میان بنا به گزارش سه نفر از افرادی که با موضوع در ارتباط هستند، آنتونی بلینکن را برای سمت وزیر خارجه در نظر گرفته است.

همچنین بنا به گفته دو تن از افرادی که صاحب اطلاع خوانده شده‌اند، جیک سالیوان، یکی از نزدیک‌ترین مشاوران هیلاری کلینتون، به‌عنوان مشاور امنیت ملی بایدن در نظر گرفته شده است. پیش از این «رون کلین» که به‌عنوان رئیس دفتر آینده بایدن انتخاب شده است، روز یکشنبه گفته بود که بایدن قصد دارد کابینه اولیه و کوچک خود را روز سه‌شنبه معرفی کند.

هم سالیوان ۴۳ ساله و هم بلینکن ۵۸ ساله در زمانی که بایدن معاون رئیس‌جمهوری بود مدتی به‌عنوان مشاور امنیت ملی برای او کار می‌کردند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات سالیوان حضور او در مذاکرات هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۳ بوده است. به ادعای آسوشیتدپرس از سال ۲۰۱۳، وی با مقامات ایرانی در ارتباط بوده و نقش قابل توجهی برای دولت باراک اوباما در انعقاد برجام داشته است. سالیوان در عمان و ژنو بارها با مقامات ایرانی دیدار داشته و از وی به‌عنوان یکی از معماران برجسته برجام یاد می‌شود.

به جز خبر بازگشت حامیان برجام به کاخ سفید، پیش‌بینی نزولی ماندن قیمت طلا نیز سیگنال منفی برای بازار ارز محسوب می‌شود.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران به تجارت‌نیوز گفته است: علت افت قیمت طلا کاهش چشم‌گیر انس جهانی، تولید انبوه واکسن کرونا توسط انگلستان و جدی شدن حضور بایدن در منصب ریاست جمهوری است. پیش‌بینی می‌شود با کاهش قیمت انس جهانی قیمت طلا و سکه تا آخر هفته بیشتر ارزان شود.

نرخ دلار نیمایی امروز چهارم آذر ماه

جدیدترین نرخ ارز در سامانه نیما امروز سه‌شنبه 4 آذر ماه اعلام شد که بر این اساس قیمت خرید دلار 25 هزار و 872 تومان تعیین شد، قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 887 تومان اعلام شد.

نرخ فروش دلار در سامانه نیما امروز 25 هزار و 931 تومان اعلام شد و قیمت فروش یورو 31 هزار و 321 تومان تعیین شد.

دلایل اصلی کاهش قیمت ارز

نمودار قیمتی در بازار طلا و ارز طی روزهای اخیر بیانگر ثبات نسبی بوده و برخلاف هفته های قبل دیگر شاهد نوسانات شدید و لحظه ای در قیمت ها نیستیم.

از دو سه روز اخیر و با شروع محدودیت‌های کرونایی البته قیمت ها در هر دو بازار طلا و ارز وارد سیر نزولی شده‌اند و همین امر باعث شده تا دارندگان طلا و ارز نگران ریزش بیشتر قیمت ها باشند و به فروشنده های بازار طی روزهای جاری تبدیل شوند.

این درحالی است که بازار طلا و جواهر به مدت 15 روز تعطیل است و معاملات در این بازار به حداقل ممکن رسیده است، اما در بازار ارز با مجوز بانک مرکزی صرافی‌ها اجازه فعالیت با 50 درصد ظرفیت انسانی را دارند و معاملات در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی مشابه روزهای قبل ادامه دارد.

با این حال اما نیمه تعطیل بودن بازار ارز موجب شده تا دیگر شاهد رفتارهای هیجانی در این بازار نباشیم ضمن اینکه به گفته فعالان بازار ارز آنچه باعث ثبات نسبی قیمت ها در این بخش شده، آرامش فضای روانی در بین معامله گران است.

قیمت دلار در روزهای اخیر با شیب ملایم در حال کاهش قیمت است و همین موجب شده تا دلار از کانال 26 هزار تومان به مرز کانال 24 هزار تومان نزدیک شود؛ اخبار سیاسی از انتخابات امریکا و قطعی شدن ریاست جمهوری بایدن هم باعث شده تا فضای بازار ارز نسبت به قبل مثبت شود.

این درحالی است که درهمین ایام برخی از دارندگان ارز سعی دارند با ایجاد تنش در بازار و پخش شایعات، نوسان قیمتی ایجاد کرده و نسبت به فروش ارزهای خود در قیمت های بالاتر اقدام کنند ولی تجربه دو سه روز اخیر نشان میدهد که اینبار تیر سوداگران ارزی به سنگ خورده است.

این گروه سعی داشتند با پخش شایعاتی فضای بازار را ناآرام کنند ولی اینبار بازار بی توجه به شایعات به مسیر خود ادامه داد و همین امر هم باعث کاهش بیشتر قیمت ارز در روزهای اخیر شد.

این مساله نشان می دهد که بازار دیگر به اندازه قبل به اخبار سیاسی حساس نیست و برای نوسانات خود بیشتر به خبرهای واقعی و مسائل بنیادی دقت خواهد کرد. در این میان، عده ای هم عنوان می کردند بارها چنین اخباری به بازار رسیده است و اتفاقی رخ نداده است ، در نتیجه معامله گران توجه چندانی به آن ها نکردند.

به اعتقاد فعالان بازار آنچه باعث آرامش نسبی در بازار ارز و کاهش قیمت دلار شده عبارت است از تعطیلی بازار‌های مختلف و کاهش تقاضا برای خرید ارز، باز بودن صرافی‌های مجاز و عرضه کافی ارز در بازار، قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات امریکا، جلسات کشورهای اروپایی برای زنده نگهداشتن برجام، جو روانی مثبت در بازار و آرامش قیمت‌ها، ارامش و کاهش قیمت در بازار های دیگر از جمله خودرو و مسکن، مثبت شدن شاخص بورس و‌ امیدواری مجدد سرمایه گذاران به بورس و شکسته شدن مقاومت صادر کنندگان در عرضه ارزهای حاصل از صادرات بعد از نامید شدن از افزایش نرخ و‌ آغاز فروش ارز صادراتی در نیما با نرخ های متعادل.

افزایش فروش ارز توسط صادرکنندگان درحالی این روزها به آرامش بازار ارز کمک کرده که پیش از این شاهد مقاومت صادرکننده‌ها برای فروش ارز در سامانه نیما بودیم؛ برخی از صادراتی ها سعی داشتند نرخ ارز پیشنهادی برای فروش ارز را بالاتر از قیمت بازار اعلام کنند ولی با ادامه فرایند نزولی در بازار ارز مقاومت این گروه هم شکسته شد.

هر گاه تصمیم جمعی معامله گران به سمت خرید و فروش تغییر کند، دلار می تواند به مرزهای جدید وارد شود. باتوجه به جو فعلی بازار ارز اگر هم خرد جمعی معامله گران به سمت فروش باشد، نرخ ارز وارد سطوح پایین تری خواهد شد.

سقوط ارزش دلار به کمترین میزان

در معاملات شب گذشته هم شاهد تداوم روند نزولی ارزش دلار در بازار جهانی بودیم و دلیل آن تاثیر اخبار مثبت مربوط به زنجیره تولید واکسن کرونا از سوی برخی شرکت‌های داروسازی بین المللی بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کارشناسان می‌گویند: با تولید واکسن تمایل سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های با ریسک بیشتر افزایش یافته است. در معاملات شب گذشته ارزش دلار در برابر سبد ارزهای مرجع بین المللی 0.1 درصد کاهش یافت و به 92.234 واحد رسید که کمترین میزان در دو سال و نیم گذشته محسوب می‌شود.

پائول دونوان، کارشناس موسسه یوبی‌اس می‌گوید: در شرایط کنونی بازارها به شدت روی اخبار مرتبط با شیوع کرونا متمرکز هستند و به نظر می‌رسد خوش‌بینی ایجاد شده ناشی از تولید واکسن در حال حمایت از دارایی‌های پرریسک است.

شرکت داروسازی آستارا زنکا انگلیس شب گذشته اعلام کرد که تحقیقات اخیر نشان می‌دهد واکسن تولیدی این شرکت می‌تواند تا 90 درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری کند. این شرکت گفته که آماده است تا اطلاعات مربوط به آزمایش واکسن خود را با مقامات دولتی در سراسر جهان به اشتراک بگذارد.

قبل از این شرکت هم چند شرکت دیگر نظیر مدرنا، فایزر و بایونتک نیز مدعی تولید واکسن کرونا با اثرگذاری بالای 90 درصد شده بودند. از همه این شرکت‌ها زودتر هم روسیه اعلام کرده بود که یک واکسن را تولید کرده که 92 درصد اثرگذار است و نام آن را اسپوتنیک وی گذاشته بود.

هفته گذشته بانک سی تی آمریکا هشدار داده بود تولید واکسن کرونا و توزیع آن در جهان با توجه به اجرای سیاست‌های پولی انبساطی به کاهش 20 درصدی ارزش دلار طی سال آینده منجر خواهد شد.

برچسب ها
مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: