صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 11
کد خبر: ۶۹۶۴۷
وحید شقاقی؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر تشریح کرد؛

مغایرت بودجه 1400 با سیاست های اقتصاد مقاومتی

ما در دو سال گذشته برای اصلاح نظام درآمدی تمرین زیادی کردیم و وابستگی مان بودجه به نفت را به صفر رساندیم، تا در آینده دوباره شاهد فشارها از سوی کشورهای دیگر نباشیم. اما متاسفانه در این بودجه همچنان شاهد وابستگی به نفت هستیم.

 

وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره لایحه بودجه 1400 گفت: باید بودجه ای مقاوم و تحرک بخش به پروژه های عمرانی تدوین می شد. بودجه ای که کسری بودجه کمتری به کشور تحمیل می کرد، ضمنا بودجه باید متناسب با شرایط اقتصاد ایران و به شکلی واقع بینانه تنظیم می شد. ما در دو سال گذشته تمرین کردیم تا وابستگی بودجه به نفت را کاهش بدهیم این تمرینی برای رسیدن به وابستگی حداقل بود اما مجددا در بودجه سال 1400 به وضعیت سال های گذشته برگشته ایم. امکان تحقق برای عدد این بودجه بسیار سخت است. ضمنا با سیاست های اقتصاد مقاومتی منافات دارد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: ما در دو سال گذشته برای اصلاح نظام درآمدی تمرین زیادی کردیم و وابستگی مان به بودجه نفت را صفر کردیم تا در آینده دوباره شاهد فشارها از سوی کشورهای دیگر نباشیم. این بودجه چند ایراد اساسی دارد؛ وابستگی به نفت دوباره برگشته و هزینه های جاری رشد بالایی دارد و بودجه عمرانی رشد پایینی دارد در حالیکه ما برای سال آینده به بودجه عمرانی کاملا انبساطی با رشدهای بالا نیاز داریم تا بتواند به اقتصاد تحرک بدهد.

 

تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: در مورد مساله صندوق های بازنشستگی این لایحه سکوت کرده و هنوز روند گذشته را طی می کند. بودجه جاری با عدد بالا و رشد بالا بسته شده است. به نظر من، در سال های آینده برای طراحی بودجه ای مقاوم به منطقی سازی اندازه دولت و جلوگیری از ائتلاف منابع نیاز داریم. هدف گذاری تورم در سال آینده حدود بیست درصد است لذا می توان بودجه جاری را با رشدی حداکثر بیست درصدی ببندیم ولی برای بودجه عمرانی به رشد بالایی نیازمند هستیم و بودجه عمرانی را حداقل 40% باید افزایش بدهیم تا بتواند تحرکی به اقتصاد بدهد.

 

او اذعان کرد: رشد اقتصادی ما در دهه نود صفر بوده است و رشد سرمایه گذاری ما منفی هفت درصد بود همچنین رشد انباشت سرمایه ما نیز منفی 2.6 درصد بود این ها نشان می دهد که در ده سال گذشته زیرساخت های اقتصاد ایران مستهلک تر و بحث رکود عمیق تر شده است. ما در سال آینده با شرایط رکودی بی سابقه ای درگیر هستیم هم سرمایه گذاران و هم مصرف کنندگان سرمایه گذاری و مصرف خود را به تعویق می اندازند. چون احتمال داده می شود که قیمت ها کمتر شوند.

 

وی در پاسخ به این سوال که، وقتی دولت و مجلس دو مسیر متفاوت را پیش رو گرفته اند احتمال رای مثبت به بودجه نفتی محتمل است یا خیر گفت: به نظر من، شاید مجلس حتی کلیات این لایحه را زیر سوال ببرد چون ایراد در کلیات لایحه است. پیشنهاد من این است که نفت را وارد بودجه ریالی نکنیم و به عنوان بودجه ای کمکی مصوب کنیم و اجازه بدهیم سال بعد هر چه نفت صادر شد سی درصد به صندوق توسعه ملی برود و مابقی را به بودجه عمرانی ریالی اضافه کنیم این می تواند انتظار ما را که امکان تحقق تحرک در اقتصاد است فراهم کند. ما سال آینده حتما باید بودجه عمرانی انبساطی با رشد حداقل 40% را داشته باشیم تا جلوی عمیق تر شدن رکود گرفته شود و برای تحرک بخشی به اقتصاد چاره دیگری نداریم.

 

ای استاد دانشگاه با اشاره به اتفاقاتی که در بازار سرمایه رخ داده است دولت چقدر در فروش اوراق موفق خواهد شد؟ گفت: وضعیت بازار سرمایه بهتر است و دولت می تواند آنجا بهتر مانور بدهد. بازار سرمایه بسیار مهم است و به تامین مالی دولت و بخش خصوصی کمک می کند. من فکر می کنم دولت باید تلاش کند تا ما در بازار سرمایه تحرکی جدی داشته باشیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: