صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 08
کد خبر: ۶۹۶۸۵

7 دلیل نوسان قیمت محصولات ایران خودرو + جدول قیمت 18 آذر

ایران خودرو یکی از دو شرکت بزرگ خودروسازی در کشور ما است که محصولات آن در میان خریداران طرفداران زیادی دارد. احتمالا همین موضوع باعث شده است که ایران خودرو پای خود را بر روی گاز افزایش قیمت فشار داده و روزبه‌روز بر قیمت محصولات خود بیفزاید.

به گزارش راهبرد معاصر؛  قیمت محصولات ایران خودرو در طول تابستان و مهر 99 مدام در حال نوسان و البته رو به افزایش بود. اما با تغییرات سیاسی اواخر آبان 99، ورق قیمت خودروهای ایران خودرو برگشت و روند کاهشی به خود گرفت. به خاطر ادامه کاهش قیمت ارز در آذر ماه، این روند کاهش قیمت محصولات ایران خودرو همچنان ادامه یافت و هنوز به ثبات در بازار این خودروها نرسیده‌ایم. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

 

- خرید محصولات توسط مردم

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نوسان قیمت محصولات ایران خودرو در نظر گرفت، استقبال گسترده مردم از طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش ایران خودرو در هر شرایطی است. از ابتدای سال 99 تاکنون ایران خودرو طرح‌های قرعه‌کشی زیادی را به راه انداخته و در هر طرح بخش زیادی از مردم با علاقه ثبت نام کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت نوسان قیمت محصولات ایران خودرو که بعضا به معنای افزایش آن است، تا زمانی که ایران خودرو خریداری برای محصولات خود داشته باشد ادامه خواهد داشت.

 

- نرخ‌گذاری دستوری

 

نرخ‌گذاری دستوری قانونی است که بر اساس آن خودروسازان اجازه افزایش قیمت از حد مصوب را نخواهند داشت. این در حالی است که نظارت خاصی بر روی شرایط بازار انجام نمی‌گیرد و بازار خودرو به لقمه‌ای چرب و نرم برای دلالان تبدیل شده است. به همین دلیل اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه بسیار بالا رفته و مسئولین ایران خودرو به فکر راه‌حلی برای جبران این اختلاف هستند. بر همین اساس می‌توان گفت که این نوسان قیمت محصولات ایران خودرو تا زمانی که قانون نرخ‌گذاری دستوری اصلاح نشده یا چاره‌ای برای نظارت بر شرایط بازار اندیشیده نشود، ادامه خواهد داشت.

 

- نبود رقابت

ایران خودرو در بازار کشور رقیبی برای خود نمی‌بیند. پیش از این حضور برخی از خودروسازان خارجی در کشور و ظهور شرکت‌های کوچک مونتاژ کننده و واردکننده باعث شده بود که این شرکت کمی به فکر افتاده و تلاشی برای بهبود محصولات خود یا حداقل ایجاد تنوع در آن‌ها بکند. اما اعمال تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خودروسازی خارجی باعث از بین رفتن همین بازار رقابتی کوچک شده و ایران خودرو را به یکه‌تاز میدان تبدیل کرد. به همین دلیل باید انتظار داشت قیمت محصولات ایران خودرو تا زمان نبود بازار رقابتی در کشور به سرعت در حال نوسان باشد.

 

- افزایش قیمت ارز و تشدید تحریم‌ها

از آنجایی که بخش زیادی از قطعات موردنیاز برای ساخت خودروها از کشورهای دیگر وارد می‌شود، تاثیر نوسانات قیمت ارز بر هزینه تمام ‌شده ساخت خودروها بسیار زیاد خواهد بود. به همین دلیل می‌توان نوسان قیمت در محصولات ایران خودرو را تا زمان ثابت نشدن قیمت ارز ادامه‌دار دانست. به‌علاوه اینکه تشدید تحریم‌ها نیز چند برابر شدن مشکل وارد کردن قطعات شده و بعضا ایران خودرو را مجبور به استفاده از قطعات بی‌کیفیت در خودروها کرده است. البته شاید بتوان امید داشت که با شروع کار بایدن شرایط کمی بهتر شود اما نمی‌توان آن را یک راه‌حل برای توقف نوسانات قیمت دانست.

 

- نبود نهاد مسئولیت‌پذیر

در میان مسئولین کشور تقریبا هیچ‌کسی را پیدا نمی‌کنید که مسئولیت نوسان قیمت را بر عهده بگیرد. هریک از مسئولین مربوط از مسئولین وزارت صمت گرفته تا شورای رقابت و مدیران ایران خودرو مسئولیت نوسان قیمت را به گردن دیگری می‌اندازند. همین موضوع باعث می‌شود که هر گروهی تعدادی طرح برای کنترل بازار ارائه دهد که هیچ‌یک از آن‌ها درنهایت نتیجه‌ای به‌جز شیب صعودی در نمودار قیمتی نخواهد داشت. بر همین اساس می‌توان گفت نوسان قیمت تا زمانی که کسی مسئولیت مدیریت قیمت‌ها و نظارت دقیق بر قیمت‌گذاری را بر عهده نگیرد ادامه خواهد داشت.

 

- حمایت دولت از ایران خودرو

متاسفانه حمایت‌های بی‌دریغ دولت از مدیران ایران خودرو باعث شده است که آن‌ها بدون توجه به اعتراض‌های خریداران و دیگر نهادهای ناظر با سرعت به سمت افزایش قیمت خودرو پیش بروند. البته در مقاطعی ممکن است اتفاقاتی نظیر کمپین‌های فضای مجازی یا انتخابات آمریکا تا حدودی از تب افزایش قیمت بکاهد؛ اما پس‌ازآن و معمولا در سکوت رسانه‌ای قیمت خودروها به روند پیشین خود بازمی‌گردند. به همین دلیل می‌توان گفت تا زمانی که ایران خودرو بر دیوار محکمی همچون دولت تکیه دارد، وضعیت قیمت محصولات ایران خودرو بهتر از این نخواهد شد.

 

- طرح‌های فکر نشده و آسیب‌زا

اعلام قانونی بودن 25 درصد افزایش قیمت خودرو در مدت سه ماه توسط شورای رقابت دست ایران خودرو را برای تقویت شیب صعودی نوسانات قیمت بازتر کرد. باوجوداینکه شورای رقابت این طرح را با هدف کنترل افزایش قیمت لحظه‌ای خودرو تصویب کرد، اما نتیجه آن چیزی به‌جز سودجویی بیشتر مدیران و دست‌اندرکاران بازار خودرو و بیشتر شدن نوسان قیمت خودروها نداشته است. البته کم نیستند طرح‌های شکست‌خورده‌ای که تنها باعث بروز همین مشکل در بازار خودرو شده‌اند.

 

امروز قیمت محصولات ایران خودرو چند است؟

 

 

در این بخش قیمت خودروهای محبوب ایران خودرو را در بازه 2هفته‌ای اول آذر مقایسه می‌کنیم. روند کاهشی قیمت‌ها کاملا مشهود است.

نام خودرو

قیمت روز خودرو در 1 آذر

قیمت روز خودرو در 15 آذر

پژو 206 تیپ 2 مدل 99

217

188

پژو 206 تیپ 5 مدل 99

287

259

پژو 207 اتوماتیک مدل 99

482

415

پژو پارس اتوماتیک مدل 99

411

356

پژو پارس LX مدل 99

277

245

پژو 405 SLX مدل 99

211

185

دنا مدل 99

288

273

دنا پلاس توربو 4 ایربگ مدل 99

441

388

رانا LX مدل 99

230

200

تندر 90 مدل 98

325

300

ویتارا مدل 98

1170

1070

پژو 2008 مدل 99

1070

900

 

در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از ابزار قیمت محصولات ایران خودرو همراه مکانیک، قیمت لحظه‌ای این خودروها را به همراه نمودار افزایش یا کاهش آن‌ها و خودروهای موجود در نمایشگاه همراه مکانیک ببینید. برای این کار کافی است وارد سایت رسمی این شرکت شوید و از ابزار قیمت خودرو استفاده کنید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: