صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 09
کد خبر: ۶۹۸۱۵
مصطفی خوش چشم؛ تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی می کند؛

چرا کوشنر به منطقه سفر کرد؟

مصطفی خوش چشم: یکی از اهدافی که برای سفر اخیر کوشنر به منطقه از سوی تحلیل گران مورد ارزیابی قرار گرفته، به رایزنی‌های او برای کسب موافقت و همراهی کشورهای منطقه، برای حضور مجدد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۴ باز می‌گردد.

 

مصطفی خوش چشم تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره سفر کوشنر مشاور ترامپ به خاورمیانه گفت: این سفر در دو زمینه قابل بررسی است. ابتدا مسائل تجاری و خصوصی آقای ترامپ و زمینه سازی برای ادامه فعالیت های تجاری دو سویه آقای ترامپ با این کشورها و منافع امپراطوری اقتصادی ترامپ. دوم برای مسائل مربوط به ائتلافی که در 2016 ایجاد شد و ترامپ و اماراتی ها و عربستان سعودی و اسرائیل هم پیمان شدند.


وی در ادامه تصریح کرد: ترامپ هنوز هم 74 میلیون رای دارد و سعی می کند جریان رای دهنده خود را همچنان هوادار خود نگه دارد تا در سال 2024 مجددا به قدرت برگردد. قطعا او از امروز با تقویت ارتباطات خود با این کشورها سعی می کند تا برای حضور قدرتمند در 2024 زمینه سازی کند. او تصمیم دارد جریانی را در آمریکا رهبری کند که جدا از حزب جمهوری خواه و بالای دست جمهوری خواهان قرار بگیرد و از این رای دهنده های میلیونی استفاده کند و آنها را وارد جریان سیاسی سفید پوستان افراطی جناح راست و ناراضیان از هیات حاکمه آمریکا کند. او سعی می کند در صحنه سیاسی و اجتماعی آمریکا جریان سازی کند و با استفاده از روابط مالی و اقتصادی و به پشتوانه ای که از کشورها می گیرد سعی می کند برای حضور در سال 2024 زمینه سازی کند و همچنین برای روابط تجاری شخصی خود اقدام کند.


خوش چشم در پاسخ به این سوال، آیا آمریکا می خواهد تنش آفرینی و بحران جدیدی را بر علیه ایران آغاز کند؟ افزود: خیر اینطور نیست البته می توان هر احتمالی را نسبت به او مطرح کرد شاید در روزهای آخر کار خود حرکاتی داشته باشد ولی به طور معمول چنین توطئه هایی نیاز به حضور آقای کوشنر و سران آمریکا ندارد بلکه افراد اطلاعاتی چنین کارهایی را انجام می دهند. در ائتلاف سازی بر علیه ایران تمام کارهایی را که لازم بود انجام داده اند شاید اینگونه سفرها بیشتر ناظر بر فعالیت های آتی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی است که به ترامپ و خانواده او مربوط است.


او درباره راهبرد سیاسی و رسانه ای ایران برای مقابله با حرکات ترامپ اظهار کرد: من سفر کوشنر را با ایران مرتبط نمی دانم البته این احتمال وجود دارد و شاید محتوا و دستور کاری در مورد ایران وجود داشته باشد ولی از نظر من این احتمال چندان زیاد نیست. طرح های مرتبط با ایران از پیش ریخته شده و در حال اجرا است. آنچه که مهم است نگرانی سعودی ها از حضور بایدن در قدرت است چون بن نایف را رقیب خود می دانند و از سر بر آوردن بن نایف نگرانند. ولی طرح عاجلی در مورد ایران در دست اقدام نیست.

خوش چشم در پاسخ به این پرسش، ترور شهید فخری زاده در زمانی صورت گرفت که ترامپ در حالا ترک کاخ سفید است ایا این ترور در راستای سخت کردن مسیر ارتباط ایران و آمریکا انجام شده است؟ گفت: خیر اینطور نیست. این اقدام بخشی از استراتژی فشار آمریکا به ایران برای میوه چینی آقای بایدن است. تا در جنگ اراده ها بایدن با فشاری بیشتر ایران را به مذاکره بر اساس خواسته های آمریکا وادار کند خرابکاری نطنز و این اقدامات خصمانه بخشی از استراتژی فشار است که در کنار تحریم ها در جنگی ترکیبی بر ایران فشار وارد می کند تا ایران راضی به مذاکره با شرایط آقای بایدن باشد. ایران با شروط خود خواستار رفع تحریم ها و پرداخت خسارت از سوی آمریکا شده است و می خواهد آمریکا تضمین بدهد که در صورت برگشت به برجام از مکانیسم ماشه استفاده نخواهد کرد. هر دو طرف شروطی دارند و در این بین آمریکا می خواهد با تروری که توسط اسرائیل صورت گرفت فشار بیشتری بر ایران وارد کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: